Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur med polar festevoks og feller


Henrik

Anbefalte innlegg

Stod opp kloken 7 i dag tidlig, spiste frokost, pakket sekken og kom meg ut i bilen. I Trondheim var temperaturen ca 10 minus. Tok da bilen videre inn mot Klæbu og Brungmarka. Når jeg kom på parkeringsplassen var det 22,5 minus!
post-10393-0-39350400-1383608957_thumb.j
Etter å ha gått rett frem der veien deler seg begynte stigningen som jeg gikk på mandag. Litt enklere å gå opp denne gangen, da jeg allerede hadde tråkket spor, og fellene satt bedre på.
Men før jeg kunne gå, måtte jeg finne frem festevoksen. Det ble derfor Swix polar.
post-10393-0-33541700-1383608974_thumb.j
Etter å ha kommet opp der hvor det flater ut, var det av med fellene og fortsette med hardvoksen.
Slik så det ut etter å ha kommet opp fra stigningen.
post-10393-0-02290700-1383609026_thumb.j
Etter å ha gått et stykke og brøytet vei, fant jeg så frem termosen med kaffe, og tok meg 10 minutter før jeg fortsatte.
post-10393-0-47676500-1383609060_thumb.j
Videre var planen å gå opp på Brungfjellet. Riktignok ingen 2000 meter topp, men slitsomt nok å gå inn dit når man må brøyte vei, og ikke er kjent i området. Jeg kom meg til Damtjønna som ligger nedenfor brungfjellet, men jeg var ikke der før i 13-tiden, slik at jeg tenkte jeg ikke ville komme til å rekke å gå på Brungfjellet og komme meg ned til bilen igjen før det begynte å bli mørkt. Så istedenfor tok jeg frem primusen og kokte vann til real-turmaten, og termosen med kaffe.
post-10393-0-58721000-1383609102_thumb.j

post-10393-0-14803500-1383609118_thumb.j

Etter å ha spist maten, begynte jeg å gå tilbake til bilen, og kom til bilen ca 15.10 hvor bilen viste 16,5 minus. Har riktignok ikke bilde av dette. Så turen tok meg i underkant av 6 timer. Skal jeg opp på Brungfjellet igjen, bør jeg nok komme meg ut enda en time tidligere. Turen ble i overkant av en mil med variert terreng, opp og ned og nysnø.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var da voldsom sekk til dagstur selv om den er bra :smile:

Fint sted, liker slike åpne områder med myrlandskap vinterstid.

Var sånn halvveis ment som en treningstur for en litt lengre tur jeg skal ha første helgen i mars. Så derfor pakket jeg opp sekken til ca 15 kg. Så mye som ikke ble brukt for å si det sånn! Men fulgte da i hvert fall fjellvettregel nr. 4 - Vær rustet mot uvær og kulde, selv på korte turer. I tillegg er det rettet mot fjellvettregel nr. 1 - Legg ikke ut på langtur uten trening, mtp. turen jeg skal ha første helgen i mars. :P

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernet du sidelommene på sekken når du skule gå på ski?

Gamle sekken jeg hadde gikk det greit med sidelommer på, den var lit slankere. Men på Recon Pack så mistenker jeg at de fort blir i veien.

Stemmer.. hadde igrunn ikke behov for å ta med de på turen. Hovedrommet var stort nok. Har forøvrig aldri hatt noe problem når sidelommene har vært påmontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder :-) I Brungmarka slipper man å gå i kø enten det er sommer eller vinter.

Brungfjellet er en lengre tur enn man tror når man bare kikker på kartet. Jeg hadde en tur til fots i området i høst, men måtte snu ikke langt unna toppen for å komme meg ned til bilen på Brøttem før mørket kom sigende. Rakk det vel akkurat såvidt jeg kan huske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder :smile: I Brungmarka slipper man å gå i kø enten det er sommer eller vinter.

Brungfjellet er en lengre tur enn man tror når man bare kikker på kartet. Jeg hadde en tur til fots i området i høst, men måtte snu ikke langt unna toppen for å komme meg ned til bilen på Brøttem før mørket kom sigende. Rakk det vel akkurat såvidt jeg kan huske :smile:

Ja, merket det selv når jeg kom meg til foten av fjellet. Og siden jeg ikke er kjent i området visste jeg ikke helt hvor stigningen mot toppen gikk.. Var liksom ingen sti merket på kartet heller. Vet du sånn ca hvor denne sommerstien går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det finnes flere stier opp, men jeg gikk i allefall via Sikatjønna og over til Storavatnet. Så et lite stykke på vei før det går en sti opp til høyre i retning Sandavatnet. Mye myr så stien er ikke alltid så lett å se. Fra Sandavatnet stiger det jevnt og trutt opp mot østsiden av Brungfjellet. Jeg snudde ved vindmålermasta som er synlig helt fra Sandavatnet, men det så ikke ut til å være veldig langt til toppen av Brungfjellet herfra. Se forøvrig turrapport med kart her: http://stifinner.wordpress.com/2012/09/26/trondheims-naermeste-villmark/

 

Det skal visstnok også være mulig å nå toppen fra Flåmarka. Utgangspunkt da er parkeringsplassen ved Rangåa (avkjøring mot Fremo Leir fra hovedveien). Herfra går det grusvei og traktorvei langt innover i marka før veien går over til sti. Jeg fant ingen måte å krysse Brunga på når jeg prøvde meg ad denne veien, men det skal finnes en bru hvor man kan krysse elva. Se kommentarfeltet i denne turrapporten for mer informasjon om det: http://stifinner.wordpress.com/2012/09/14/myr-og-gjorme-i-flamarka/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden sist jeg var i området. Men mye av turene mine i 12 til 18-års alderen ble gjort oppi her.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gått opp sikk-sakk veien fra parkeringa, opp mot sikatjønna.

Fikk lyst til å dra opp dit å fyre bål og fiske på isen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan snart bli enkelt å finne frem i området. En samling på 40 vindmøller og du ser området rundt Brungfjellet. Teller du 75 har du utsikt mot området Rensfjellet. Og endelig, teller du 50 stykker har du kursen for området Eggafjellet klar. Og med på kjøpet for dette arsenalet på 165(!) vindmøller kan du være trygg på svært gode anleggsveier over det meste av området...

 

Og ja, om noen mener å oppfatte at jeg ikke her helt fornøyd med planene har de tolket meg helt rett! For å si det mildt.

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.