Gå til innhold
  • Bli medlem

Marker F12 eller Diamir Eagle og type støvel.


TheSleepwalker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kommet såpass lang i min søken etter randoutstyr at jeg har bestemt meg for

- K2 Wayback ski.

- Step in binding for å føle meg 100% trygg på utløserfunksjonen og kjøreegenskapene.

Vipper mellom Marker F12 tour og Diamir Eagle, og har der to spørsmål:

1: Er en av bindingene mer sårbar ved knefall enn den andre?

2: Hvilken vil dere anbefale? :P

Vipper og litt mellom en salomon quest 110/120 støvel, eller scarpa/dynafit/etc. Veit jo at det er et kompromiss mellom kjøreegenskaper og gåeegenskaper, men hvor stor forskjell er det egentlig?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var i samma situasjon som deg før jul, og jeg havnet på K2 Coomback, Marker F12, og Scarpa Spirit4. Har kun fått testet oppsettet i bakke på Norefjell, og der funka det veldig bra. Stivt og finti nedkjøringen. Har testa gåfunksjonen litt, men ikke nok til å gi noen vurdering. Men oppsettet ble overraskende lett, og alikevel dønn stødig. Jeg er en 100 kg+ kjører, og syntes dynafit oppsett virket for spinkelt, og Marker Duke for tung, derfor ble det F12 på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter 10000 timer på google har fått inntrykk av at dynafit ikke er like godt og sikkert å kjøre på....

Bruk 10000 timer til så kommer du kanskje til motsatt resultat... :)

Hvis det hovedsakelig er turer du skal på og ikke hovedsakelig bakkekjøring er dynafit (eller plum e.l) et overlegent valg. Hvis du er mer på 50/50 heisbasert og turer er valget kanskje vanskeligere.

Dette med mindre du veier godt over 100kg og kjører sykt hardt, men det gjør du vel ikke iom at du ser på f12 og diamir...

Dynafit er like bra å kjøre på som alpinbindinger, og lysår bedre når du skal oppover.

Hopping og dropping er en litt større utfordring, de tøffeste guttene i klassen (google Eric Hjortleifson) kjører med låst tå, men det er vel ikke egentlig å anbefale hvis du er redd for knær e.l.

Vet det ødelegger litt når du har bestemt deg for noe og noen kommer å sier at det ene du har valgt bort er det du burde velge, men jeg mener nå det :P

I alle fall hvis du hovedsakelig skal være din egen heis. Hvis det blir mye heisbasert kjøring kan nok f12 være et like bra valg.

Diamir hadde jævlig rælete bindinger før, og jeg har ikke hørt noe positivt om dem de senere årene, så de hadde jeg holdt meg unna.

Når det gjelder støvler er jo passform alfa og omega, og det finnes jo mye å velge i.

Hvis du ender med dynafitbindiger (som jeg jo synes du skal) bør du titte på dynafit tlt5.

Hvis de passer foten din skal det være noe av det aller beste som finnes å gå på og veldig bra å kjøre med. De burde også være ganske passe høye og stive i forhold til skien du har sett deg ut.

En ulempe er at de ikke passer i feks f12 eller duke hvis du noen gang skulle få lyst på det.

Dynafit kom i fjor med en serie med støvler som skal har samme gå-funksjon. One-støvlene skal også være bra, og jeg tror disse passer i duke og f12. De er vel også noe billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg opprinnelig bestemt meg for Marker F12 Tour, og ikke dynafit da, siden jeg etter 10000 timer på google har fått inntrykk av at dynafit ikke er like godt og sikkert å kjøre på....

Der må jeg nok si meg sterkt uenig... Jeg har kjørt på Diamir, og gått over til dyafit, en helt annen verden, både opp og ned...

Men om du allerede har bestemt deg, så er det vel dumt å spørre om råd... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Dynafit, Fritschi og Marker (Duke) oger i grunnen fornøyd med alle. De er alle bra til sitt bruk. Har ikke opplevd noe negativt med Fritschi. Dersom du skal bytte mye mellom gå og kjøremodus hadde jeg droppet Marker. Dersom dette ikke er viktig er nok Marker en tanke "strammere", dvs. den oppleves mer som en ren alpinbinding, mens Fritschien er litt "slarkete" (uten at jeg i grunnen opplever det plagsomt.)

De er begge gode valg etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poängen med Fritschi är man enkelt kan skifta mellan gå och ski-modus. Det går så vitt jag vet inte med marken där du måste ta loss foten. Likadant med diamir.

Mitt senaste påhitt är att köra med G3 Onyx. Väldigt bra. Lätt att skifta mellan gå/ski-modus, stadiga som *** och lättare än Fritschi och marker. Inte lika lätt som Dynafit, men jag menar att fördelen med att kunna skifta mellan gå/ski-modus överväger detta.

När det gäller Fritschi så kör jag med freeride-modellen, och alltså inte deras lättaste. Avsikten med dessa skidor är färmst att köra "anläggningsnära" och korta toppturer. För långa toppturerhar jag lättare skidor med dynafit Speed. Bra bindning, men skidorna (K2 Shuksan) är som kokt spagetti. För mjuka helt enkelt. Men fungerar bra om snön är bra. Odugliga på hårt underlag.

Så för att svara på frågan: Fritschi före Marker när det gäller den här typen av bindningar. Det var i alla fall det val jag gjorde.

Stövel: Dynafit Zero 4 eller vad den heter. Lätt och bra att köra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.