GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Type telt


Ørretfiske25

Anbefalte innlegg

Annonse
Ørretfiske25 skrev (2 minutter siden):

Takker og bukker 😊👍 noe kjennskap til merket? 

 

Godt nyttĂ„r 🎆

Nei, ingen kjennskap - jeg er bare interessert i telt :-)

Godt nyttÄr!

Endret av Luesveis
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Slingfin har jeg tenkt pÄ selv, Hotbox er et ganske intressant design som ser ut til Ä tÄle mye vÊr. Kvaliteten skal vÊre bra pÄ bÄde SlingFin sÄ vel som sÞstermerket Stone Glacier. Split Wing tarpen er populÊr i ultralett kretser. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Slingfin har jeg tenkt pÄ selv, Hotbox er et ganske intressant design som ser ut til Ä tÄle mye vÊr. Kvaliteten skal vÊre bra pÄ bÄde SlingFin sÄ vel som sÞstermerket Stone Glacier. Split Wing tarpen er populÊr i ultralett kretser. 

Men bivy telt er vel best i tÞrr kulde, og ikke norske hÞst netter pÄ fjellet? 

PÄ jakt etter 1-2p telt som tÄler skikkelig dritt vÊr... 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

28 minutes ago, Ørretfiske25 said:

Men bivy telt er vel best i tÞrr kulde, og ikke norske hÞst netter pÄ fjellet? 

PÄ jakt etter 1-2p telt som tÄler skikkelig dritt vÊr... 

Hotbox er toduks med en del artige lÞsninger, sÄ fungerer nok fint hele Äret. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 hours ago, Ørretfiske25 said:

Men bivy telt er vel best i tÞrr kulde, og ikke norske hÞst netter pÄ fjellet? 

PÄ jakt etter 1-2p telt som tÄler skikkelig dritt vÊr... 

Hilleberg Niak, Unna eller Akto tÄler alle hÞstvÊr over 1200m hÞyde helt fint. Niak og Unna er frittstÄende telt.

Eventuelt hvis du bruker Vandrestaver sÄ har du Durston Xmid Solid. 

Har selv Niak og Xmid solid. Godt fornÞyd med begge, Niak blir brukt hvis jeg vet at jeg skal vÊre et sted flere dager eller det kan bli skikkelig dÄrlig vÊr.

Xmid ble kjĂžpt inn mest for todagers turer.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Ørretfiske25 skrev (PÄ 31.12.2023 den 23.20):

Men bivy telt er vel best i tÞrr kulde, og ikke norske hÞst netter pÄ fjellet? 

PÄ jakt etter 1-2p telt som tÄler skikkelig dritt vÊr... 

Jeg har et Tarptent Scarp 1 som jeg bruker som solotelt. Det er laget for Ä kunne tÄle det meste av vÊr, spesielt nÄr man bruker de ekstra stengene - mÄ kjÞpes i tillegg.

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/

Jeg har ikke opplevd skikkelig drittvÊr nÄr jeg har brukt det enda - vÊrt heldig, men jeg har sett filmer pÄ youtube der det har blitt brukt, samt turrapporter fra andre brukere pÄ en Tarptent gruppe pÄ Facebook. Teltet er ganske populÊrt pÄ de britiske Þyer.

 

PXL_20230625_160223082.jpg

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

KjÞpte meg et Scarp 2 i 2010-11, men ble egentlig aldri fornÞyd. Det handlet mye om oppsettet. Korte barduner pÄ kortsidene av teltet, stenger som mÄtte festes i begge ender (ikke lukkede ender/poser til endene pÄ stengene pÄ en side), og at teltet alltid sto best med alle stengene. Forteltene var ogsÄ for smÄ til mitt bruk, men det bedret seg da jeg sydde om innerteltet fra 2 til 1-manns. Likevel ble det totalt for mange minuser.

Peacemaker skrev (5 timer siden):

Jeg har et Tarptent Scarp 1 som jeg bruker som solotelt. Det er laget for Ä kunne tÄle det meste av vÊr, spesielt nÄr man bruker de ekstra stengene - mÄ kjÞpes i tillegg.

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/

Jeg har ikke opplevd skikkelig drittvÊr nÄr jeg har brukt det enda - vÊrt heldig, men jeg har sett filmer pÄ youtube der det har blitt brukt, samt turrapporter fra andre brukere pÄ en Tarptent gruppe pÄ Facebook. Teltet er ganske populÊrt pÄ de britiske Þyer.

 

PXL_20230625_160223082.jpg

@Ørretfiske25

Det er et "hav" av telt Ä velge i der ute, bÄde nordiske merker som Hilleberg, Helsport, Barents outdoor og Nortent mfl, samt et vilt stort utvalg av telt produserter fra det store utland.

Oppgi et pristak og max vekt, om du Þnsker tunnel eller kuppeltelt, og om du vil ha et telt der inner -og yttertelt settes opp sammen. Eller en konstruksjon der innerteltet settes opp fÞrst sÄ montere yttertelt over.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

KjÞpte meg et Scarp 2 i 2010-11, men ble egentlig aldri fornÞyd. Det handlet mye om oppsettet. Korte barduner pÄ kortsidene av teltet, stenger som mÄtte festes i begge ender (ikke lukkede ender/poser til endene pÄ stengene pÄ en side), og at teltet alltid sto best med alle stengene. Forteltene var ogsÄ for smÄ til mitt bruk, men det bedret seg da jeg sydde om innerteltet fra 2 til 1-manns. Likevel ble det totalt for mange minuser.

@Ørretfiske25

Det er et "hav" av telt Ä velge i der ute, bÄde nordiske merker som Hilleberg, Helsport, Barents outdoor og Nortent mfl, samt et vilt stort utvalg av telt produserter fra det store utland.

Oppgi et pristak og max vekt, om du Þnsker tunnel eller kuppeltelt, og om du vil ha et telt der inner -og yttertelt settes opp sammen. Eller en konstruksjon der innerteltet settes opp fÞrst sÄ montere yttertelt over.

Jeg forstÄr godt hva du mener angÄende oppsett og barduner, etc., pÄ Scarp teltene, men det har da blitt en vane at det er sÄnn det er. Jeg bruker ogsÄ alltid de ekstra stengene og jeg har i tillegg festet noen ekstra barduner for Ä gjÞre det enda mer "vindsikkert". Teltet ble opprinnelig kjÞpt for Ä ha et lett og kompakt, men sikkert telt som skulle tÄle allslags drittvÊr pÄ en lengre tur jeg planla. Det jeg savner mest med Scarp 1, som du ogsÄ nevner er stÞrre fortelt. 

Jeg fÞler at nÄr det kommer til solotelt til barmarksbruk som skal brukes pÄ fjell og vidder sÄ mÄ man velge bort noe, fordi man fÄr ikke alt i et telt - tror jeg da (henvis gjerne til et telt du mener dekker alt). Det skal vÊre lett, tÄle alt av vÊr, ha to fortelt med god plass (mest pÄ grunn av utlufting pÄ varme dager, men ogsÄ fordi det gir bedre mulighet for inngang som er i le samt utsikt). 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Peacemaker skrev (18 timer siden):

Jeg forstÄr godt hva du mener angÄende oppsett og barduner, etc., pÄ Scarp teltene, men det har da blitt en vane at det er sÄnn det er. Jeg bruker ogsÄ alltid de ekstra stengene og jeg har i tillegg festet noen ekstra barduner for Ä gjÞre det enda mer "vindsikkert". Teltet ble opprinnelig kjÞpt for Ä ha et lett og kompakt, men sikkert telt som skulle tÄle allslags drittvÊr pÄ en lengre tur jeg planla. Det jeg savner mest med Scarp 1, som du ogsÄ nevner er stÞrre fortelt. 

Jeg fÞler at nÄr det kommer til solotelt til barmarksbruk som skal brukes pÄ fjell og vidder sÄ mÄ man velge bort noe, fordi man fÄr ikke alt i et telt - tror jeg da (henvis gjerne til et telt du mener dekker alt). Det skal vÊre lett, tÄle alt av vÊr, ha to fortelt med god plass (mest pÄ grunn av utlufting pÄ varme dager, men ogsÄ fordi det gir bedre mulighet for inngang som er i le samt utsikt). 

KjÞpte det med samme hÄp som deg, sÄ godt Ä se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smÄ ting som felte det.

Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet 😅).

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

KjÞpte det med samme hÄp som deg, sÄ godt Ä se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smÄ ting som felte det.

Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet 😅).

Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pÄ Fjellreven Abisko Lite 2 nÄ om dagen, og det er som du skriver; noe Þkning i vekt, men med mye stÞrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pÄ sommeren, sÄ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nÄr man mÄ ha med seg en eller to vÄte bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

1 hour ago, Nikke said:

KjÞpte det med samme hÄp som deg, sÄ godt Ä se at vi har samsvarende brukeropplevelser. Rart det der, det var summen av smÄ ting som felte det.

Det finnes ikke et perfekt telt er min konklusjon er mange Ă„r med telt "nerding", kun kompromisser. SĂ„ da har jeg landet pĂ„, etter Ă„ vĂŠrt innom smĂ„ og lette telt, at jeg heller gĂ„r litt opp i vekt for Ă„ fĂ„ dekket mine preferanser for et praktisk telt til sommerturer. Er rett og slett drittlei liten plass til utstyr, organisering og eventuelt avkledning og tĂžrking av vĂ„te klĂŠr. Vil ogsĂ„ ha plass til et besĂžk i forteltet hvis vĂŠret er skikkelig drit. FĂ„r heller finne en annen mĂ„te Ă„ kutte de ekstra 500gr (MĂ„ jo ikke ha med sĂ„ mange objektiver til kameraet 😅).

 

Det finnes nok ikke noe perfekt og gÄr du opp 500 gram gir det mye bedre plass. Feks Hilleberg Anjan 2 GT som veier 2.1 kg og er et luksushotell i fjellet.

 

Men samtidig sÄ finnes det nyvinninger, feks Durston Xmid solid 2 eller pro 2 som gir enorm plass og lav vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Peacemaker skrev (3 timer siden):

Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pÄ Fjellreven Abisko Lite 2 nÄ om dagen, og det er som du skriver; noe Þkning i vekt, men med mye stÞrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pÄ sommeren, sÄ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nÄr man mÄ ha med seg en eller to vÄte bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt.

Enig. Synes det var mye mer praktisk med hund i forteltet pÄ det gamle tunnelteltet, og fikk nÊrmest det samme da innerteltet til Scarp 2 ble sydd om. Likevel fikk jeg ikke helt "go'fÞlelsen". Samtidig kommer jeg aldri til Ä gÄ tilbake til tunneltelt for sommerbruk, og er rimelig sikker pÄ hva som blir mitt siste sommertelt. Mer om det nÄr det har blitt en realitet og testet.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

 

Det finnes nok ikke noe perfekt og gÄr du opp 500 gram gir det mye bedre plass. Feks Hilleberg Anjan 2 GT som veier 2.1 kg og er et luksushotell i fjellet.

 

Men samtidig sÄ finnes det nyvinninger, feks Durston Xmid solid 2 eller pro 2 som gir enorm plass og lav vekt.

Hilleberg har ingen telt som passer til sommerbruk for meg. Dessuten er tunneltelt ikke aktuelt. NÄr det gjelder Xmid sÄ er det igjen snakk om et lite og lett telt, men trangt og upraktisk til mine lengre turer. GÄstaver prÞvde jeg sommer 2023, ga ikke mersmak da de var mer i veien enn nyttig. Carbon stenger er ikke aktuelt grunnet egenskapene.

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nikke skrev (1 time siden):

Enig. Synes det var mye mer praktisk med hund i forteltet pÄ det gamle tunnelteltet, og fikk det nÊrmest det samme da innerteltet til Scarp 2 ble sydd om. Likevel fikk jeg ikke helt "go'fÞlelsen". Samtidig kommer jeg aldri til Ä gÄ tilbake til tunneltelt for sommerbruk, og er rimelig sikker pÄ hva som blir mitt siste sommertelt. Mer om det nÄr det har blitt en realitet og testet.

Spennende, det gleder jeg meg til Ă„ lese om.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Peacemaker skrev (4 timer siden):

Hehe, sant nok. Jeg titter faktisk pÄ Fjellreven Abisko Lite 2 nÄ om dagen, og det er som du skriver; noe Þkning i vekt, men med mye stÞrre plass. Selv om jeg egentlig foretrekker kuppeltelt pÄ sommeren, sÄ tror jeg faktisk dette egner seg bedre, spesielt nÄr man mÄ ha med seg en eller to vÄte bikkjer i teltet, da er det kjekt med et stort fortelt.

Jeg gikk fra Abisko Shape 3 til Abisko Endurance 3.

Jeg fikk mye stÞrre plass, for en beskjeden vektÞkning. Men Shape var mye bedre pÄ varme dager, fordi man kunne rulle opp fotenden pÄ ytterteltet og fÄ god gjennomlufting.

SÄ Abisko lite trenger ikke Ä bli sÄ varmt om sommeren som man kanskje tror, om man ruller opp endene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tror jeg ville gÄtt for minimum Shape 2 og ikke Lite 2 om planen er Ä ha med to hunder. Forteltet er vesentlig stÞrre i Shape.

For solo-bruk virker Lite 2 er ganske perfekt. Den dagen mitt Shape 2 takker for seg blir det nok byttet ut med Lite 2. Det er fint med stort fortelt, men jeg bruker den ekstra plassen veldig sjeldent.

Som Marius over nevner er det greie gjennomluftingsmuligheter i begge. Bonus etter Ä ha rullet opp endene er Ä legge en lystett fjellduk over "tunellen", sÄ ingen varmestrÄling gÄr igjennom.

IMG_1532.thumb.jpeg.833c3521e19a07e48b976595b8a7de6d.jpeg
IMG_8786.thumb.jpeg.1d3e9aa12e20a6b6df78aa237b4c99d6.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 hours ago, Nikke said:

Hilleberg har ingen telt som passer til sommerbruk for meg. Dessuten er tunneltelt ikke aktuelt. NÄr det gjelder Xmid sÄ er det igjen snakk om et lite og lett telt, men trangt og upraktisk til mine lengre turer. GÄstaver prÞvde jeg sommer 2023, ga ikke mersmak da de var mer i veien enn nyttig. Carbon stenger er ikke aktuelt grunnet egenskapene.

X-Mid 2 er nok ikke sÄ lite som du tror, det er et reelt tomannstelt med nok plass til to personer.

Men hvis du vil ha frittstÄende telt med uteplass sÄ er det beste i min erfaring Ä bruke Telt + Tarp. Jeg har denne konfigurasjonen selv med Hilleberg Niak + Hilleberg Tarp 5.

 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.