Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski til barn


virrma

Anbefalte innlegg

Snuppa mi går ganske mye på ski, men på fjellet er Fischer-skiene og tilhørende bindinger veldig lette/ustabile. Det er utfordrende når det blir hardt/fonnete/ikke løyper osv. Er det noen som har et godt tips?

Hun er 123 cm og bruker str 32 i støvler og har i dag Fischer Sprint-ski og Madshus støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innom Oslo Sportslager i dag. I følge karen jeg snakket med så var Åsnes Snømann det beste alternativet han visste om.

En kollega mener at kombistøvler (skøyting/klassisk) vil gi bedre støtte i ankelen enn vanlige sko. Er det noen som har prøvd det, eller evt har noen tanker?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei virrma.

Jeg støtter forslaget om Snømannskiene, ikke så ugrei pris på dem heller og skiene tåler bra med juling.

Når det gjelder støvler har to av mine barn brukt kombistøvler, din kollega har helt rett at de gir vesentlig bedre støtte og blir ikke samtidig for stive (i såle og ankel). Dette gir behagligere gange over ulendt terreng/løyper samt mer kontroll over skiene for barnet. Etter et par sesonger med dette gikk den ene over til rene skøyteski og den andre over på klassiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei virrma.

Jeg støtter forslaget om Snømannskiene, ikke så ugrei pris på dem heller og skiene tåler bra med juling.

Når det gjelder støvler har to av mine barn brukt kombistøvler, din kollega har helt rett at de gir vesentlig bedre støtte og blir ikke samtidig for stive (i såle og ankel). Dette gir behagligere gange over ulendt terreng/løyper samt mer kontroll over skiene for barnet. Etter et par sesonger med dette gikk den ene over til rene skøyteski og den andre over på klassiske.

Flott å høre at det fungerer. Er kombistøvlene varme? Ser for meg at det kan bli en utfordring på lengre turer/overnattingsturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal kjøpe ski til junior i år (fyller 4 i april) han gik på ski sist år med noe han arvet av meg som er 30 år gammle,dvs tre ski og bare tok på de vannlige skoa inn i skia.

Fungerte jo veldig bra,spesielt med tanke på att det blir noe vinterovernattinger og han fryser veldig fort på beina (så kan han bruke sko som er laget til -30 så fryser han ikke hvis det ikke er under -12)

Men nå som han skal ha "skiklige" ski lurer jeg veldig på hva jeg skal kjøpe,var og såg en del sist år men slo det fra meg siden han var så liten og bare "gikk på ski" fant ingen sko som var spesiel varme (var ikke akuratt noe fjellsko får og si det pent) det er jo greit og ha med 2 par sko på tur og,men ville vært greit og ha noe som er varme og,hvordan er det folk løser slike problemer da? finnes det faktisk varme sko? ser får meg han kommer til og fryse myyyye hvis jeg får får "vanlige" ski sko.

kan han ha vanlig sko i den Barneski 100 cm fra rønningen? fikk ikke se så nøye på bidingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vanlige skisko og binding er en forutsetning for skiglede. Det gir vesentlig bedre kontroll på skiene. Snuppa mi har altså hatt "vanlige" skisko fra hun var 2 år. Vi har generelt ikke vært ute de kaldeste dagene (med noen unntak) og i alle fall ikke overnattet ute de kaldeste nettene. Skiskoene har vært kjøpt store, og med gode ullsokker har det holdt bra. De to støvlene som er nevnt over (Alfa og Alpina) ser ut til å være varmere enn de vi har hatt. Til leirbruk har jeg hatt med ekstra støvler til henne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svingen; de bindingene man kan bestille til skiene fra Rønningen er til bruk med vanlige vintersko, men anbefales ikke. Jeg signerer Virrma til fulle, kjøpe vanlige bindinger med skistøvler, jeg er fan av skinnskoene til Alpina eller Alfa. Kjøp de romslige, få plass til en ekstra ullsåle og to ullsokker, vi har aldri hatt problemer med kalde føtter. Er det bæsjkaldt går det an å ha et trekk på utsiden (det har ikke vi hatt behov for).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg var på Sport1 i Storgata i dag. De solgte skipakker med Alfa Hot Kid støvlene og Madshus-ski til 899. Det tror jeg er en bra pris.

 

Fått noe erfaring med Alfa hot kid? eller andre som er anbefalt :)

 

 

ja da er det på tide med nye skisko,kjøpte sist år noen "racer" sko eller hva man skal si var ikke spesielt varme til junior.

så i år som vi skal gå flere dager på tur og overnatt må han ha noe som er en del varmer :) (løst det sist år med og bytte sko på han hele tiden var styr)

 

Hvordan er dem skoa her  (SNOWSTAR SKO) http://www.tri-sport.no/display.aspx?menuid=5131&prodid=9995&utm_source=Prisjakt&utm_medium=Feed&utm_campaign=SKIST%C3%98VLER&utm_content=SKIST%C3%98VLER+NORDISK+BARN%2fJR%3b ser jo veldig varme ut men spørs hvordan dem er og gå på? 

 

har og bestilt http://www.plassen-racing.com/wips/1183120458/module/articles/smId/1299929673/smTemplate/Les%20mer/  og der er det med en "innersko" noen som har erfaring med og bruke slike i vanlig ski sko? er det bare og kjøpe størelse større? 

 

ser jo att oslosport lager selger det her og http://www.oslosportslager.no/produkt/intuition-universal-liner-innerstovel-32002.aspx til voksne så skal vel virker i teorien?

 

legger med hvordan innersko ser ut på de barne skoa :)'

 

setter veldig pris på tips og Virrma er vel den som kan det best i forhold til barn og vinter tur :)

 

Har fått tak i snømannski så det er i boks (og nestene årene kjøpte på finn diverse størelser)

post-9803-0-98750400-1417501982_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Hot kid! Eller Alpina, men velg de i lær, styr unna plast - det puster ikke, blir fuktig og deretter kaldt. Veldig kaldt. Vi har Alfa Hot Kid i 35, og neste størrelse tror jeg må bli voksensko - finnes ikke barnesko som er romslige/varme nok i disse størrelsene lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.