Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertur med korte avstander


virrma

Anbefalte innlegg

Jeg vil på nyttårstur, og aller helst fra hytte til hytte siden jeg har med meg en 6-åring og kveldene blir lange på den tiden av året. Jeg tipper at dagsetapper på rundt 15km er greit for snuppa, kanskje noe mer enkelte dager. Jeg vil selvsagt ha med telt og utstyr for komfortable uteovernattinger, så det skal ikke være krise om etappene blir for drøye. Har jeg flaks får jeg låne en vofs som kan dra litt også, og da blir rekkevidden bedre.

Jeg har vel inntil 10 dager til disposisjon hvis jeg vil, men tipper at 4-5 dager hadde vært mer passe. Det er nok greit å legge inn en hviledag også. Jeg leker litt med tanken om å gå Veggli skisenter - Daggrø - Øvre Fjellstul - Eriksbu - Sigridsbu - Bolkesjø. Etappene er vel litt i overkant av hva jeg er komfortabel med, men hvis vi telter i Vassholen i stedet for å gå opp til Sigridsbu blir det ganske brukbart.

Alle planer er selvsagt avhengig av vær og føre. Er det ikke snø må vi finne på noe annet, og blir det for kaldt holder vi oss i ro/avbryter/lar være å starte. .

Andre forslag eller tanker? Eller noen som vil være med?

Er det forresten noen som har vært på DNTs selvbetjente eller ubetjente hytter på en nyttårsaften og har en formening om hva jeg kan komme til å møte? Er ikke så veldig stas hvis det er full fest og jeg har med meg en 6-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spenstig tur!

Etter å ha vært på blefjell (på vei opp til bletoppen via sigridsbu) i høst med noe i nærheten av liten kuling, så hadde jeg ihvertfall vært forberedt på å møtte snu pga dårlig vær. En 6-åring burde fint klare 15km på en dag hvis man kan ta skikkelige spisepauser uten å bli kalde. Husker faren min alltid dro meg med på turer hvor jeg gikk tom for energi. Tviler på at problemet egentlig var at jeg var sliten sånn som jeg blir nå. Det største problemet er nok å holde motivasjonen oppe, ikke det fysiske. ;)

Tror jeg gikk litt over 20km som 7-8 åring og jeg var ikke akkurat noen kløpper på ski. Gikk også 5-timers turer i Rondane når jeg var 7. Unger kan gå rimelig langt hvis de er vant med det. Tror ikke du får noen problemer med snømengde på store ble ihvertfall, ser ut som all nedbøren som har kommet de siste ukene har kommet som snø iflg yr.no ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dette nokså delt.

Har vært på DNT-hytte de to siste nyttårsaftener uten å måtte dele rom eller hyttedel med noen. Første gang var 2 av ca 25 soveplasser i bruk. Andre året var det en del andre folk på de andre delene av hytta og i sikringsbua, og disse hadde nok av drikkevarer for å si det slik. Det ble litt slitsomt, spesielt når de tok med seg en god slump av veden jeg hadde saget opp, og brant rene st. Hansbålet utenfor hytta. Allikevel ikke verre enn at vi tok oss en "måneskinnstur" uten måne, mens det stod på som verst med fyrverkeri og hoing.

Begge årene har vi vært på Skrim, fordi det er et av de få områdene hvor det er lov med hund på hytter.

Førøvrig vært godt skiføre hver gang, men nesten folketomt i løypene. Kanskje folk sover ut rusen helt til 2. nyttårsdag...

Skal bli nyttårsfeiring i naturen i år også, men har ikke helt bestemt oss om det blir på hytte eller i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill!

Jeg vet jo egentlig ikke hva rekkevidden hennes er i år, men i fjor gikk hun 14-15km uten problem. Da kan hun nok gå en del mer i år. Spørsmålet er vel løypekvaliteten og motivasjonen, ikke minst hvis vi skal gå en god del dager på rad. Det er ikke gunstig å presse grensene hele tiden, de fleste dagene bør ligge greit under maksturen. Det må være tid til lek og variasjon, ellers blir det ikke en bra flerdagers-tur, tenker jeg. Derav en antydet maks dagsetappe på rundt 15 km.

Jeg får kanskje prøve å sikte på en hytte med anneks eller tilsvarende for selve nyttårsaften, sånn at vi har litt retrettmuligheter fra en evt fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med dette nokså delt.

Har vært på DNT-hytte de to siste nyttårsaftener uten å måtte dele rom eller hyttedel med noen. Første gang var 2 av ca 25 soveplasser i bruk. Andre året var det en del andre folk på de andre delene av hytta og i sikringsbua, og disse hadde nok av drikkevarer for å si det slik. Det ble litt slitsomt, spesielt når de tok med seg en god slump av veden jeg hadde saget opp, og brant rene st. Hansbålet utenfor hytta. Allikevel ikke verre enn at vi tok oss en "måneskinnstur" uten måne, mens det stod på som verst med fyrverkeri og hoing.

Begge årene har vi vært på Skrim, fordi det er et av de få områdene hvor det er lov med hund på hytter.

Førøvrig vært godt skiføre hver gang, men nesten folketomt i løypene. Kanskje folk sover ut rusen helt til 2. nyttårsdag...

Skal bli nyttårsfeiring i naturen i år også, men har ikke helt bestemt oss om det blir på hytte eller i telt.

Hei, hvilken hytte var dette? Lurer selv på å dra på hytte på nyttårsaften men vil helst slippe unna fyllebråk. På ut.no så jeg at Hallingskeid var åpen. Noen med erfaring fra denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Sjansen for å treffe andre gjester på hyttene er absolutt tilstede, men noe rush av folk treffer du ikke på ruta du skisserer. Likevel er det lurt å tenke hytte med sikringsbu / anneks på nyttårsaften, det trenger ikke å være mange tilstede for å lage det utrivelig hvis de er fulle nok.

Ruta du har foreslått er flott, den er ikke så værutsatt at du risikerer å bli liggende værfast. Hele veien har du muligheter til å komme deg ned til folk.

Det er litt mer stigning dersom du går over fjellet mellom Eriksbu og Sigridsbu, men det er ikke stort lengre enn til Vasshølet.

Lykke til!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvilken hytte var dette? Lurer selv på å dra på hytte på nyttårsaften men vil helst slippe unna fyllebråk. På ut.no så jeg at Hallingskeid var åpen. Noen med erfaring fra denne?

Det kan bli litt lett å finne ut hvem det isåfall gjelder, og jeg vil ikke at noen skal føle seg hengt ut for et festlig lag.

Var jo hyggelige folk egentlig, det ble bare litt "bystemning" inne på fjellet.

En mulighet jeg har tenkt på for å feire nyttårsaften på unikt vis er å være på Styggemannshytta (i bakgrunnen på profilbildet forøvrig). Har slått det fra meg for denne nyttårsaftenen, tror det er frister å variere fjellområde litt fra år til år. Den er i DNT-systemet, men man må låne en egen nøkkel og dermed blir man nok kun ett reisefølge. Ulempen er vel at det ikke er noen skikkelig hytte egentlig, bare en steinbu som nok er temmelig kald, også må man ta med ved eller fyre med primus. Allikevel har jeg tenkt på det som en plass for unik nyttårsfeiring med kjæresten hver gang jeg har vært innom toppen de siste årene. Artig om noen her fikk lyst!

styggemann.jpg

(ps. ikke mitt eget bilde)

Endret av nitraM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Høgevardet en nyttårsaften, det gikk veldig rolig for seg, selv om det var endel folk der.

Et annet alternativ til vintertur i ok terreng uten de lengste etappene er kanskje Gausdal Vestfjell?

Hvilken datoer er turen planlagt innenfor? Jeg vurderer sterkt å bli med, så sterkt at jeg har sagt "tjah?" til jobb i romjula. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Det kan bli litt lett å finne ut hvem det isåfall gjelder, og jeg vil ikke at noen skal føle seg hengt ut for et festlig lag.

Var jo hyggelige folk egentlig, det ble bare litt "bystemning" inne på fjellet.

En mulighet jeg har tenkt på for å feire nyttårsaften på unikt vis er å være på Styggemannshytta (i bakgrunnen på profilbildet forøvrig). Har slått det fra meg for denne nyttårsaftenen, tror det er frister å variere fjellområde litt fra år til år. Den er i DNT-systemet, men man må låne en egen nøkkel og dermed blir man nok kun ett reisefølge. Ulempen er vel at det ikke er noen skikkelig hytte egentlig, bare en steinbu som nok er temmelig kald, også må man ta med ved eller fyre med primus. Allikevel har jeg tenkt på det som en plass for unik nyttårsfeiring med kjæresten hver gang jeg har vært innom toppen de siste årene. Artig om noen her fikk lyst!

styggemann.jpg

(ps. ikke mitt eget bilde)

Du får ta turen opp og kartlegge tørrgraner før snøen legger seg. Det er ganske mye av det i området oppunder toppen - så ekstremt langt trenger man ikke å bære ved, bare man vet under hvilken snøhaug tørrgranene befinner seg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg vil på nyttårstur, og aller helst fra hytte til hytte siden jeg har med meg en 6-åring og kveldene blir lange på den tiden av året. Jeg tipper at dagsetapper på rundt 15km er greit for snuppa, kanskje noe mer enkelte dager. Jeg vil selvsagt ha med telt og utstyr for komfortable uteovernattinger, så det skal ikke være krise om etappene blir for drøye. Har jeg flaks får jeg låne en vofs som kan dra litt også, og da blir rekkevidden bedre.

[klippe]

Dagsetapper på 15(!?)km på ski for en 6-åring - i 4-5dager? Er det bare meg som synes det høres litt drøyt ut eller er mine unger for dårlig dresserte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsetapper på 15(!?)km på ski for en 6-åring - i 4-5dager? Er det bare meg som synes det høres litt drøyt ut eller er mine unger for dårlig dresserte :)

Jeg vet jo egentlig ikke hva rekkevidden hennes er i år, men i fjor gikk hun 14-15km uten problem. Da kan hun nok gå en del mer i år. Spørsmålet er vel løypekvaliteten og motivasjonen, ikke minst hvis vi skal gå en god del dager på rad. Det er ikke gunstig å presse grensene hele tiden, de fleste dagene bør ligge greit under maksturen. Det må være tid til lek og variasjon, ellers blir det ikke en bra flerdagers-tur, tenker jeg. Derav en antydet maks dagsetappe på rundt 15 km.

Som nevnt vil jeg ha med full teltutrustning, slik at vi har mulighet til å tilpasse etappene ved behov. Jeg vil etter all sannsynlighet dra pulk, og det innebærer at jeg kan ta henne på ryggen i sjalet eller sette henne på pulken ved behov for pause. Hvis jeg ikke tar pulk, kommer jeg til å ta med skiselen, slik at hun kan få hjelp på den måten.

Basert på min erfaring fra tur med snuppa og diverse backup-planer, så synes jeg ikke dette er urimelig. Jeg ville ikke dratt uten alternativer underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Den ruta du har skissert gir deg hver dag mulighet til å gå ned i bygda. Sjøl om planen er å gå hele strekket er dt jo ikke forbudt å ta hviledager. Hvordan har du tenkt transporten?

Lykke til med prosjektet!

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint du nevnte det med å avbryte underveis. Det glemte jeg å nevne. Jeg har stor tro på å ha fleksibilitet i planen, både i forhold til å bruke lengre tid (hviledag og/eller kortere etapper) og å justere lengden.

Transportmessig har jeg håp om å kunne utnytte familie på hyttetur i området, sånn at vi kan få skyss til/fra Kongsberg i begge ender av turen. :) Har ikke helt landet det enda, men har godt håp! Det hadde vært det enkleste og mest fleksible. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagsetapper på 15(!?)km på ski for en 6-åring - i 4-5dager? Er det bare meg som synes det høres litt drøyt ut eller er mine unger for dårlig dresserte :)

Gikk en hytte-til-hytte tur i Rondane som 7-åring: bjørnholia-rondvassbu-(dagstur veslesmeden)-dørålseter og konkurrerte med søsteren min om å komme først fram osv. Husker at jeg endte på en annen båt enn søsteren min fra rondvassbu, så jeg ville ta henne igjen og vi brukte 1:45 på turen som egentlig er en 3-timers tur. Tok henne ikke igjen da. :( Står at det skal være en 13km tur på ut.no, men ser ut til å være nærmere 10km på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta turen opp og kartlegge tørrgraner før snøen legger seg. Det er ganske mye av det i området oppunder toppen - så ekstremt langt trenger man ikke å bære ved, bare man vet under hvilken snøhaug tørrgranene befinner seg :).

Styggemannshytta ligger inne i naturreservatet og verneforskriften tillater ikke uttak av tørrgran, møtte derfor et par med pulk, vedsekker, biff og rødvin på vei til hytta i fjor!

EirikW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Styggemannshytta ligger inne i naturreservatet og verneforskriften tillater ikke uttak av tørrgran, møtte derfor et par med pulk, vedsekker, biff og rødvin på vei til hytta i fjor!

EirikW

Hvis ikke jeg tar feil, starter landskapsvernområdets grenser ca 1km i luftlinje nord og litt over 300m sør for hytta? Ser ikke helt behovet for å frakte ved kilometervis unødvendig - men skal man ha tørr bjørkeved så er det jo greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

På Skrim var det tidligere et stort landskapsvernområde med et indre nattureservat. Da lå Styggemann i landskapsvernområdet, noe som ga større muligheter for uttak av ved / tørrgran. Etter 2008 er hele området ( Skrim - Sauheradsfjella - 125 kvadratkm) vernet som reservat, noe som gir strenge føringer for uttak av ved.

Hvis "alle" som skal overnatte på Styggemannshytta vinterstid tar tar ut ei tørrgran vil det etterhvert syns i landskapet og det blir liggende mange tørrgraner det bare er tatt litt av. Det er jo grenser for hvor mye ved du trenger i den lille bua, sjøl om den er av stein.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

På Skrim var det tidligere et stort landskapsvernområde med et indre nattureservat. Da lå Styggemann i landskapsvernområdet, noe som ga større muligheter for uttak av ved / tørrgran. Etter 2008 er hele området ( Skrim - Sauheradsfjella - 125 kvadratkm) vernet som reservat, noe som gir strenge føringer for uttak av ved.

Hvis "alle" som skal overnatte på Styggemannshytta vinterstid tar tar ut ei tørrgran vil det etterhvert syns i landskapet og det blir liggende mange tørrgraner det bare er tatt litt av. Det er jo grenser for hvor mye ved du trenger i den lille bua, sjøl om den er av stein.

Eirik

§ 5. Spesifiserte dispensasjonsbestemmelser

11. Hogst av ved til setrer og hytter i reservatet.

Derimot så kan alle som har en hytte i området felle friske trær til ved. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5. Spesifiserte dispensasjonsbestemmelser

11. Hogst av ved til setrer og hytter i reservatet.

Derimot så kan alle som har en hytte i området felle friske trær til ved. Forstå det den som kan.

§ 5. Spesifiserte dispensasjonsbestemmelser

Forvaltningsmyndighetene kan etter søknad gi dispensasjon til...Nr 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 5. Spesifiserte dispensasjonsbestemmelser

11. Hogst av ved til setrer og hytter i reservatet.

Derimot så kan alle som har en hytte i området felle friske trær til ved. Forstå det den som kan.

Hei!

Det er helt klart et paradoks, men som Bjørn skriver må det søkes dispensasjon. Med det antallet hytter og setre en finner innenfor de 125 kvadratkilometrene vil nok uttaket bli ganske lite. Hytter og setre ligger heller ikke opp mot den høyeste toppen hvor vegetasjonen er mer sparsom og uttak av ei ny tørrgran ved hvert vinterbesøk kan bli veldig synlig.

Bjørn nevnte alternativene medbrakt ved eller kvist på bakken, du finner også tørrkvist på trær!

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn nevnte alternativene medbrakt ved eller kvist på bakken, du finner også tørrkvist på trær!

Eirik

Jag tolkar följande text som att även törrkvist på trär är skyddad. Det är uttrycket "vegetasjonen er fredet mot skade og ödeleggelse" som jag tänker på.

§ 3. Vernebestemmelser

For naturreservatet gjelder følgende bestemmelser: 1.

Vegetasjonen, herunder døde busker og trær, er fredet mot skade og ødeleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.