Gå til innhold
  • Bli medlem

"Utlendinger" og norske...


REJOHN

Anbefalte innlegg

For en del år siden fikk jeg en ny kollega på jobben. Han var fra Etiopia, men hadde levd mesteparten av livet sitt i Italia. En dag kom han inn på kontoret mitt med følgende spørsmål:

"Kan du klare deg / overleve i naturen?"

Ja, hvordan det?

"Kan du finne mat, kan du fange en fisk og lage mat av den ute i den norske naturen?

JA, selvfølgelig! (Jeg er da en ekte nordmann.)

"Da vil jeg snakke litt mer med deg."

For ham var en del ting som vi tar som en selvfølge, noe ekstremt eksotisk som han stort sett bare hadde sett på film.

Jeg tok ham med på en søndagstur til Prekestolen, stekte pannekaker på primusen og drakk vann fra bekken og da det ble litt for varmt midt på dagen så fylte jeg bare vann i capsen min og satte den på hodet. Vannet rant nedover kroppen og hodet ble behagelig avkjølt en halv times tid.

Han var et typisk bymenneske, var helt "skutt" etter turen, men også veldig fascinert over hvor avslappet jeg var når vi kom bort fra sivilisasjonen. Når han ikke lenger kunne se veien og bilen sin ble han nervøs og anspent, og tanken på å oppholde seg i slike omgivelser over lengre tid var ganske skremmende for ham.

Dette med friluftsliv, å gå på tur uten mål og mening, er noe vi nordmenn tar som en selvfølge, men det er tydelig at dette ikke er så selvfølgelig for en del andre mennesker.

Men at dette har stor verdi er det vel ingen tvil om.

Derfor synes jeg det er veldig viktig å ta vare på denne tradisjonen, holde på allemannsretten og hindre at "uberørt" natur ødelegges av tankeløs menneskelig fremferd. Eks. Kraftutbygging, kraftlinjer, veier og all verdens byggverk og motoriserte fremkomstmidler.

Vårt friluftsliv er tydeligvis ganske eksotisk for ganske mange mennesker i denne verden og vil nok, i fremtiden, få enda større verdi enn i dag.

REs innlegg tar opp et av de spørsmålene jeg har underet meg litt over i det siste.

Med mange overnattinger på selvbetjente turisthytter, kommer jeg ofte i kontakt med utenlandske gjester. De aller fleste av disse har, som oftest, erfaring med fjell og natur. Noe er på sin første tur ut fra et ønske om å komme seg ut i naturen, og høster selvsagt dyrkjøpt erfaring, men jeg finner egentlig ikke store forskjellen på disse gjesten og oss alminnelige nordmenn. Kan vi kalle disse "friluftsfolk"?

Men en gruppe skiller seg markert ut.

I vårt område, som er felles med REs, har vi en god del innflyttere. Disse treffes også på hyttene, men de har "normalt" ikke peiling på hva de begir seg ut på.

Det virker på meg som om denne gruppen, oftest knyttet til oljebransjen, ønsker å prøve den norske formen for friluftsliv, men venter seg noe helt annet enn det de blir møtt med.

Det er ofte liten sans for at det må gjøres en del ting i fellesskap med andre helt ukjente folk, og de er lite innstilt på å yte sin del av det som må gjøres for å få ting til å funke.

Den stor forskjellen er at "friluftsfolk" er innstilt på å "yte" og skaffe seg erfaring mens den andre gruppen ønsker mer komfor og tilrettelegging.

Stemmer min erfaring med andres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja. Du kan vel like gjerne møte på sånne Birken-broilere som har forvillet seg inn på en selvbetjent hytte på påskefjellet. Altså kapitalsterke fjellturister.

Har ikke tenkt på denne gruppen før. Jeg har ikke truffet så mange av disse, men når du nevner det så har det hendt. Med full Norrøna uniform, sko til tre tusen og en sekk full av dubbeditter og helt uten peiling.

REJOHN skrev:

Det virker på meg som om denne gruppen, oftest knyttet til oljebransjen, ønsker å prøve den norske formen for friluftsliv, men venter seg noe helt annet enn det de blir møtt med.

De trenger vel en innkjøringsperiode før de blir som oss.... :-P

Jeg tror de detter av lasset lenge før innkjøringen er ferdig... :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsom stigmatisering av REJOHN i dag da... :???:

Nesten som å si at alle mannfolk med skonummer under 42 er homo.

Jeg ser at det lett kan forstås på den måten, men det var faktisk ikke ment slik. Forskjellige det er vi nok, men ikke bedre eller værre.

Det var forskjellen jeg ville ha fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bra ting at det finnes forskjellige tilbud, tenker jeg. For de som vil være høyfjellsturister tenker jeg at høy grad av tilrettelegging er bra ved innfartsårene til fjellet og villmarka. Så får kanskje vi andre ha de litt mer uberørte områdene i fred. Og på selvbetjente DNT-hytter må man være forberedt på å møte alle slags folk.

Har forøvrig skonummer 41 1/2 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva folk gjør i villmarka, om de har utstyr til 10.000kr og er turvant eller ikke eller er norsk, svorsk, etiopisk eller canadisk, det driter jeg i. Det eneste jeg bryr meg om er at folk skal rydde opp etter seg, noe jeg dessverre ser mange ikke gjør.

Faktisk funker det med litt billigere utstyr på tur også, eldre soveposer. Og de uvante som har råd, får nok sikkert en bedre opplevelse med sko som holder tett og en pustende goretexjakke. Noen av oss har levd et friluftsliv i flere tiår og aldri eid en goretexjakke eller goretexsko, og klager enda ikke. Folk er forskjellig, men de fleste som vandrer til fjells/skogs har gjerne en intensjon om å oppleve noe annet enn hverdagen og får gjerne en oppelvelse. Om de er født i norge eller noe annet land spiller ingen rolle, man finne temmelig mange norskfødte som aldri har satt sin fot utenfor byen.

Hilsen en mor med litt dårligere råd enn gjennomsnittet og datter av en utlending som sannsynligvis har flere utenetter enn noen her

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'

Det var store ord på et sted som Fjellforum.

Tror ikke det er overveiende mange her som har bodd ute år etter år i telt eller koie bestående av to lag presenning, eller tar jeg feil nå? Denne utlendingen er fra canada, drev med minerallateing og i fritiden bodde han sammen med indianere og jaktet. Ja, jeg tror faktisk min far har flere utenetter en de fleste her, og det før han kom til norge og fortsatte et aktivt friluftsliv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok terrenget og naturen i mitt og Rejohn sitt område ganske forskjellig fra, og sikkert også mye mer krevende enn en del av Østlandets skogsterreng, og da kreves det nok også litt andre kunnskaper og litt annet utstyr.

Her hos oss begynte det på 1970 tallet med at det kom en del Cowboy´s fra USA og skulle lete etter olje. Noen av disse søkte norsk friluftsliv, men hadde ofte liten eller ingen forståelse for at de ikke kunne ta med seg bilen til fjells.

Senere har vi hatt en del besøkende fra Tyskland, Danmark og Nederland. Folk som ofte er unge og også i mange tilfeller godt skikket til å gå i fjellet.

Den siste gruppen som har begynt å prege både arbeids- og tur miljøet er folk fra øst Europa.

Mange av disse er veldig interesserte i friluftsliv, men ikke alltid like godt forberedt. Fordelen med disse, etter min erfaring, er at de gjerne vil lære.

Men det finnes en gruppe som jeg skulle ønske kunne begynne å dyrke friluftslivets gleder og det er vår "nye landsmenn" fra den arabiske verden. Hijab eller strikkelue burde ikke bety noe, men disse er det veldig lite av i fjellet.

Jeg tok en gang et initiativ til at speideren skulle begynne å markedsføre seg mot denne gruppen. Kanskje hadde det vert bedre om disse ungdommene brukte kniven sin på rype, ørret og kvist i stedet for å bruke den til å stikke hverandre med.

En stor del av disse menneskene er muslimer og da blir speiderens fokus på kristendom et hinder for at muslimske foreldre sender sine barn til denne organisasjonen.

Dett er det liten eller ingen vilje til å gjøre noe med.

Jeg har vert med å drive en humanistisk speidergruppe i noen år. En gruppe som ikke forfekter noe spesielt livssyn og skulle da være åpen for alle, uansett religion. Problemet er bare at vi ble nektet medlemskap i NSF og vi ble 110% utestengt fra alle speideraktiviteter i regi av Norges Speiderforbund, fullstendig boikott, og da er det ikke lett.

Den norske friluftskulturen er nok noe spesiell og dette med å kunne bo sammen på T-hyttene og fungere greit sammen,er nok noe en del av disse utlendingene trenger litt tid på å lære seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.