Gå til innhold
  • Bli medlem

Rask dagstur på Slettmarkspiggen 29.07


morten

Anbefalte innlegg

Værmeldingen var bra og været så topp ut. Syslet med tanker om nattur på Midtmaradalstindane, men psyket ut i forhold til det prosjektet alene på natta opp den steile Brendeteigen, og falt for fristelsen til litt søvn. Dumpet Julia av på jobben i Røn kl. 07.00 og var på Eidsbugarden kl. 8.00

Strålende sol, litt kjølig med vind, men bare deilig når man skal gå. Etter en sommer med mye daffeturer og dårlig kondis, prøvde jeg å gå litt på, og det gikk stort sett brukbart det meste av veien (blei litt vel mye svette men).

Var på Slettmarkskampen etter 2 timer og 45 minutter og på Slettmarkspiggen en drøy halvtime seinere. Morsom klyving ned fra Kampen, faktisk på grensen til en slags klatring på et eller to korte punkter, men veldig greit på tørt fjell når man fant den rette veien, men kan være fort å ta feil av veien. Starten er i alle fall veldig grei da en tydelig varde viser nedstigningen.

Siste stykke ut mot toppen på Piggen var også litt morsomt, luftig klyving som kunne omgås til høyre. Lurer fælt på hvor vanskelig eggen videre mot Slettmarkshø var, det så både vanskelig og mulig ut på en gang (med tau selvsagt)

I alle fall en strålende dag. Ned igjen holdt jeg fortsatt brukbart tempo og var på Eidsbugarden igjen etter snaut 6 og en halv time inkludert pauser... En av årsakene til at det gikk brukbart tidsmessig var sikkert at jeg til min store ergrelse oppdaget at kameraet var glemt, da jeg kom til Høystakkebroa (hadde med meg en tom kameraveske)....

En mer detaljert turskildring (uten bilder denne gangen) dukker nok opp på etojm.com om noen dager.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

Jeg var så "heldig" å besøke Slettmarkpiggen i regnvær for noen år siden. Stykket ned fra Kampen så ille ut først, men gikk greit. Verre var det siste stykket opp til varden på Piggen. Fjellet var glatt og jeg følte faktisk at jeg gamblet med livet der og da. Returnerte umiddelbart fordi jeg ikke orket å sitte ved varden og grue meg til de første metrene av returen. Vel nede tenkte jeg: "Fy faen, det var ikke lurt, Tom, men du har en topp til på lista". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare for å bidra med mitt syn på toppen:

De siste metrene på Slettmarkpiggen var ikke ille i det hele tatt! Jeg var der i sommer og det greieste var bare å gå et par meter ned til høyre på en hylle og så rett opp en sprekk i toppyramiden. Dette var hverken luftig eller spesielt bratt, og det sier jeg som ikke er særlig høydesterk!

Hylla ned fra Kampen opplevde jeg som mer risikabel enn toppyramiden.

mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Torsdag forsøkte jeg meg (alene) på Slettmarkpiggen, men måtte gi meg i stupet ned fra Sletmarkkampen :shock:

Stupet er ca. 30m høgt, og jeg klarte å klatre 28m ned, men de siste 2m av det stupbratte sva, med et loddrett riss av ca. 12cm bredde klarte jeg ikke. Ned kunne jeg nok komme, men var redd for ikke å greie å komme opp igjen.

Sjønnte der skulle en størrelse 4 friends til, og det hadde ikke jeg.

Hadde ikke ventet så store vansker; er jeg gått feil av veien? Jeg begynte nedgangen dér det er markert med en varde, og etter å ha snuet undersøkte jeg for andre veier ned, men fant ikke noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du må ha gått noe feil et sted, jeg plundret litt ned i regn og tjukk tåke, men fant en bedre vei opp igjen husker jeg. Helt på slutten husker jeg ikke noen vanskeligheter, de var mere midt på inne i hodet mitt.

Eh nei, jeg gikk nok det som er ansett som normalveien. At du ikke husker noen vanskeligheter er vel etter hvert noe som må tillegges mindre vekt, om du forstår hva jeg mener :shock: Om det finnes enklere omgåelser fra kampen kan hende, men de er i så fall ikke allment kjent tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag forsøkte jeg meg (alene) på Slettmarkpiggen, men måtte gi meg i stupet ned fra Sletmarkkampen :?:

Stupet er ca. 30m høgt, og jeg klarte å klatre 28m ned, men de siste 2m av det stupbratte sva, med et loddrett riss av ca. 12cm bredde klarte jeg ikke. Ned kunne jeg nok komme, men var redd for ikke å greie å komme opp igjen.

Sjønnte der skulle en størrelse 4 friends til, og det hadde ikke jeg.

Hadde ikke ventet så store vansker; er jeg gått feil av veien? Jeg begynte nedgangen dér det er markert med en varde, og etter å ha snuet undersøkte jeg for andre veier ned, men fant ikke noen.

Hm, det var pussig at du ikke kom ned der Bjarne. :shock: Du er jo en habil tinderangler etter hva jeg har sett her inne, så her tror jeg også at du må ha bommet litt på veien.

Broren min og jeg gikk denne turen i august 1993, og vi hadde da ikke problemer med å komme ned fra Slettmarkkampen mot Slettmarkpiggen. Ok, det er 14 år siden, så det er begrenset hva jeg husker av detaljer, men jeg minnes fortsatt godt det punktet vi følte var mest ubehagelig. Det var helt nederst, og jeg mener vi lånte hverandre en lang arm for å gjøre det så trygt som mulig uten sikringsutstyr. Men vi kom forholdsvis greit ned, og opp igjen på returen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min og jeg gikk denne turen i august 1993, og vi hadde da ikke problemer med å komme ned fra Slettmarkkampen mot Slettmarkpiggen. Ok, det er 14 år siden, så det er begrenset hva jeg husker av detaljer, men jeg minnes fortsatt godt det punktet vi følte var mest ubehagelig. Det var helt nederst, og jeg mener vi lånte hverandre en lang arm for å gjøre det så trygt som mulig uten sikringsutstyr. Men vi kom forholdsvis greit ned, og opp igjen på returen.

Viss jeg hadde hatt mulighet for å låne en lang arm av noe, var også jeg kommet ned siste delen av stubbet. Problemet med det loddrette riss var at det er glatt og uten tak!

Nå var det sånn at jeg gikk over Slettmarkkampen på vei fra Fondsbu til Gjendebu; opp fra Oksdalen, og ned mot nord :shock:

Det var akkurat jeg rekk 2. bordsetning på Gjendebu, så jeg var kansje litt stresset på tida?

Dér jeg gikk ned fra norlig del av Slettmarkkampen vil jeg ikke anbefale noe å gå :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag forsøkte jeg meg (alene) på Slettmarkpiggen, men måtte gi meg i stupet ned fra Sletmarkkampen :?

Stupet er ca. 30m høgt, og jeg klarte å klatre 28m ned, men de siste 2m av det stupbratte sva, med et loddrett riss av ca. 12cm bredde klarte jeg ikke. Ned kunne jeg nok komme, men var redd for ikke å greie å komme opp igjen.

Sjønnte der skulle en størrelse 4 friends til, og det hadde ikke jeg.

Hadde ikke ventet så store vansker; er jeg gått feil av veien? Jeg begynte nedgangen dér det er markert med en varde, og etter å ha snuet undersøkte jeg for andre veier ned, men fant ikke noen.

Gikk fra Slettmarkkampen og over på Slettmarkpiggen sammen med døtrene mine i 2004, og skjønner ikke at dette kan være spesielt vanskelig. Det var riktignok knallvær og mye er jo greit da, men vi er ikke noen avanserte tinderanglere (for å si det mildt). litt kil i magen ved overgangen Slettmarkkampen/Slettmarkpiggen, og helt på toppen på Piggen, men bare gøy og artig. Så ut fra din beskrivelse virker det for meg som det er fra Slettmark til Slettmarkpiggen du forsøkte deg :?:

For det er jo en ganske mye mer alvorlig sak :shock: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne, du kan vel neppe ha truffet normalveien ? Ut i fra det du tidligere har skrevet her, er du jo ikke direkte skvetten :D

Gikk turen aleine for omlag 20 år siden, og husker bare at jeg hadde litt godværståkeskyer, at Slettmarkspiggen var en flott topp, og at jeg blei "hefta" av ei bugnende moltemyr utafor hyttebebyggelsen ved Eidsbugarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Bjarne vet nok hva han skriver om. Han gikk nok kanskje mer direkte ned fra kampen. Enkleste rute ned er jo å gå litt sørover og så hårnålsving til venstre (markert med varde) ned et galleri som har 1-2 punkter grad 2. Riktignok korte punkt.

Dèr jeg forsøkte meg var det en markant varde, men kan hende jeg ikke har hatt nok tålmodighet i søken min, og det bilde i Thommessens 'Bygdin-Gjende' bok på side 59 har jeg også vanskelighet ved å kjenne igjen!

Jeg har kansje ikke hatt tålmodighet nok, og var vel litt i tidspress.

Vil forsøke igjen til neste år fra Gjendebu, hvor det er kortere vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bilder. Morro å se hvordan det egenlig så ut der oppe..

Husker også den bratte snøfonna på det første bildet, man fikk god fart ned der :D

Ups! Den bratte snøfonn var hard, og dermed livsfarlig. Jeg brukte klatreteknikk ned, hvor jeg gikk baklengs og sparket inn støvlene mine og brukte isøkshoved som håndtak i snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.