Gå til innhold
  • Bli medlem

Middelhavet - bra utgangspunkt for dagsturer med turvante barn


aico

Anbefalte innlegg

Jeg er stor tilhenger av norgesferie, men det ser ut som kvoten min er brukt opp. I år ble jeg nedstemt med overveldende flertall i familierådet.

Destinasjon er foreløpig helt åpent, så her gjelder det å være litt på ballen. Jeg kan ikke se for meg noe stort verre en å tilbringe en hel ferie på en strand og/eller ved bassenkanten.
Trenger derfor tips til destinasjoner som kan være ett godt utgangspungt for dagsturer med familien eller en og annen solo-tur for far hvis det er ulike behov enkelte dager.

Sannsynlig tidsvindu er sent i Juni - tidlig i Juli, så både klimamessig og ifht. reisetid ser jeg for meg at nord i middelhavet/adriaterhavet må være gunstig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir et stykke fra Middelhavet, men klimamessig er kanskje Kanariøyene et mer behagelig alternativ på den årstiden? Var en tur på Tenerife for endel år siden og gikk flere fine turer der. Husker ikke navnet på stedet vi bodde, men det var opp mot Los Gigantes. Greit å ta seg rundt med buss for å få litt variasjon på utfluktene. Tok en tur inn til Masca også, en veldig bratt og svingete kjøretur opp i fjellet, spektakulær utsikt, og en fin fottur ned igjen til kysten (men det er en populær rute med en god del folk). Var på Gran Canaria for enda lenger siden - fint der også, men husker Tenerife som bedre. Kanariøyene er veldig mye mer enn de fryktelige giganthotellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg har egt. vært mye på Kanariøyene, men det er enten så lenge siden at jeg ikke var fullt så opptatt av fjellturer, og i de senere årene har jeg bare vært der på jobb, med for lite fritid til å gjøre noe meningsfylt. Er absolutt ett alternativ.

Samos har jeg ikke hørt snakk om som fottur-destinasjon før, så der må jeg gjøre litt research etter arbeidstid. Har du egen (tur)erfaring fra Samos, @Omnilite?

Innbiller meg at den delen av Middelhavet er fryktelig varmt, men jeg har kanskje bare vært litt uheldig de få gangene jeg har vært i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

Takk for tips!

Jeg har egt. vært mye på Kanariøyene, men det er enten så lenge siden at jeg ikke var fullt så opptatt av fjellturer, og i de senere årene har jeg bare vært der på jobb, med for lite fritid til å gjøre noe meningsfylt. Er absolutt ett alternativ.

Samos har jeg ikke hørt snakk om som fottur-destinasjon før, så der må jeg gjøre litt research etter arbeidstid. Har du egen (tur)erfaring fra Samos, @Omnilite?

Innbiller meg at den delen av Middelhavet er fryktelig varmt, men jeg har kanskje bare vært litt uheldig de få gangene jeg har vært i området.

Jeg har vært der i september og august, august var selvsagt varmest, men det er normalt en liten bris. Bodd i Kokkari. Der er Lazarus (1029m) tilgjengelig fra byen, i stedet for å gå ned til byen er det fint å gå til Vourliotes, spise middag og ta taxi tilbake. Det går også flere ruter til Vourliotes, enten fra byen eller ta bussen et lite stykke, gå til byen og ta en av rutene tilbake.

Vil du ha det litt brattere har du Kerkis (1434m), den kan nås fra flere retninger. Leier du en ATV i Marathokampos kan du først se Pytagoras cave, kjøre til der grusen stopper og ta en liten tur opp til klosteret Moni Evangelista som ble fraflyttet i 2009. En av rutene videre til Vigla (toppen) går derfra også.

Jeg har en hardcopy utgave av Dieter Graf "walking on Samos", den beskriver 25 forskjellige turer. Tok litt tid å få tak i "ordnung muß sein", og rutebeskrivelser med tidsangivelse.. (minutt for minutt nærmest), men kartene kan brukes selv om det er 100m ekvidistanse. De innebygde kartene i Garmin 66st viser de fleste stiene, de funker å bruke, dog er de uten høydekoter, men stort sett vet du om du er på vei opp eller nedover.

Du får se om det kan være noe.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Pyreneene? Det er veldig mange vandreruter der, både lette og krevende, dagsturer og lange vandringer. Har ikke vært der selv, men jeg har lest litt og har et par bøker med mange rutebeskrivelser: https://chillout.no/products/pyrenean-haute-route-trekking-guide og https://www.cicerone.co.uk/shorter-treks-in-the-pyrenees

Ellers kan jeg anbefale Madeira hvis det er kortere eller lengre dagsturer du snakker om. Ikke Middelhavet da, men flotte fjellturer, Flere høye topper som er greit tilgjengelig for vanlige vandringer, også opp på den høyeste som er Pico Ruvio på 1861 moh. Det er også flotte turer som går mer horisontalt, blant annet på traseer til gamle vannkanaler. Pittoreske landskaper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Omnilite takk for svar. Jeg tester ut Alltrails litt nå, og må si dette virker som ett bra alternativ. 
Alltrails var også en fin måte å få litt inntrykk av hvor det er gode turmuligheter, da antall turbeskrivelser for ett område ser ut til å være en grei indikator.

@rune1974 og mann ser tydelig på Alltrails at Mallorca er en god kandidat.

Mallorca var faktisk min første tanke, da jeg har inntrykk av at flere skryter av turmulighetene her. Definitivt med i vurderingen.

@Skogens Stønn Veldig bra tips! Jeg har vært der før og likte det skikkelig godt. Jeg har også veldig lyst til å dra tilbake, men det er ett lite problem. Hun jeg bor sammen med er litt følsom for høyder og mange av stiene på Madeira er ganske eksponert, spesielt de jeg har veldig lyst til å gå :)

Forrige gang var vi dobbelt uheldig pga. mange skogbranner som herjet var store deler av øya stengt av. Så med mange turområder helt utilgjengelig og med bare de minst eksponerte som aktuelle blant de resterende, ble det faktisk litt lite å velge i.

Madeira er ikke aktuell for denne turen, men hvis vi en gang får koordinert en ferie sammen med noen andre så vi kan mikse og matche aktiviteter og turer etter ønsker og behov, så vil jeg veldig gjerne tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (1 time siden):

Hun jeg bor sammen med er litt følsom for høyder og mange av stiene på Madeira er ganske eksponert, spesielt de jeg har veldig lyst til å gå

Ja, det er litt luftig noen steder. Hvis du ikke har vært på La Gomera (Kanariøyene) vil jeg også anbefale en tur dit. Det er ei øy man drar til først og fremst for å gå turer, ikke bade, så ikke like turistifisert som de større øyene er. Det at man må ta båt ut dit etter å ha landet på Tenerife gjør også sitt til at det er mindre turister der. Her er det fine turer i regnskog med fine stier og mye fuglesang uten at det blir særlig "luftig". Veldig sjarmerende øy (men ikke i Middelhavet da).

Mallorca kan jeg også anbefale, men det er jo allerede nevnt. Jeg hadde bange anelser da jeg dro dit. Trodde det ikke skulle være mulig å finne flott natur å gå i der på ei overturistifisert øy. Men der ble jeg veldig positivt overrasket. Mange fine turer å gå der. (Obs. Se opp for maneter. De har en del som ser uskyldige ut, men brenner h... kraftig, også noen farlige)

Alltrails så bra ut. Den må studeres ja.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenerife er en veldig fin øy for fotturer. Det er den største og mest varierte av samtlige Kanariøyene og også den som har de største villmarksområder. Regnskog, ørken, høyfjell, mektige furuskoger og frodige landbruksområder. Spennende vanningskanaler og ravinedaler. Mange små avsidesliggende landsbyer å besøke.

 

veldig bra busstilbud som dekker det meste av øya. 50 euro for 7 dagerspass.

Endret av Likse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (28 minutter siden):

Tenerife er en veldig fin øy for fotturer. Det er den største og mest varierte av samtlige Kanariøyene og også den som har de største villmarksområder. Regnskog, ørken, høyfjell, mektige furuskoger og frodige landbruksområder. Spennende vanningskanaler og ravinedaler. Mange små avsidesliggende landsbyer å besøke.

 

veldig bra busstilbud som dekker det meste av øya. 50 euro for 7 dagerspass.

Høres veldig bra ut!

Jeg legger den til på lista, så få vi se hvordan den står seg mot de andre alternativene når pris og reisetid tas inn i vurderingen etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.