Gå til innhold
  • Bli medlem

Utgangspunkt for dagsturer på Hardangervidda


kranglevoren

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er relativt fersk som fjellvandrer, og planlegger min første tur til Hardangervidda midt i juni. Planen er å ta tog eller buss fra Oslo til et sted på vidda, sette opp et telt og gå dagsturer derifra i rundt tre dager.

Har noen et godt forslag til et sted å telte? Jeg ønsker dramatisk terreng og muligheter til å gå på noen enkle toppturer i området. Det bør være bart ved teltplassen (det utelukker vel Finse i midten av juni?), men jeg tåler å traske i litt snø i høyden.

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei !

Du bør først gå inn på www.turistforeningen.no og også www.hardangerviddanett.no for å se om du kan finne svarene du

er ute etter der.

God tur !

Jeg har gjort det, men finner ikke noe godt forslag for spørsmålet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg er enig i at Finse neppe er et fornuftig startsted midt i juni.

Den eneste virkelige "toppen" jeg kjenner på Hardangervidda er Hårteigen. Men den ligger jo ganske langt vest hvor det også ligger mest snø.

Når du ikke skal gå mellom hytter, men ligge i telt så kan du vel i prinsippet starte hvor som helst f.eks. fra Haugastøl som ligger lenger øst enn Finse. Derfra kan du gå innover vidda mot "hvorsomhelst"

God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardangervidda midt i juni.

<...>

dramatisk terreng og muligheter til å gå på noen enkle toppturer i området.

<...>

Det bør være bart ved teltplassen

Dette lar seg ikkje kombinere. I den grad du finn "dramatisk terreng" på Hardangervidda, må du vestover. Og det er også der det er mest snø, og då er det for tidleg i juni.

På austvidda kan du nok gå lange turar så tidleg, men der er det på ingen måte "dramatisk terreng".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Vi er på ferie og holder for tiden camp ca. 20min øst for Rauland.

Vi har aldri vært på tur på Hardangervidda, så det hadde vært fint å gjort noe med det nå som vi er så nære. 
Når vi drar herfra på Søndag, så er vi på 3. uka av turen, og alle begynner å merke at vi har vært på tur en stund, derfor trur jeg ikke det er noe poeng med alt for ambisiøse planer, men det hadde vært en fin bonus om vi får lagt inn en eller flere dagsturer på vidda, langs den ruta vi velger for hjemturen.

Tar gjerne imot tips til fine og overkommelige familie-dagsturer som gir en god smakebit av det Hardangervidda har å by på.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 timer siden):

Vi er på ferie og holder for tiden camp ca. 20min øst for Rauland.

Vi har aldri vært på tur på Hardangervidda, så det hadde vært fint å gjort noe med det nå som vi er så nære. 
Når vi drar herfra på Søndag, så er vi på 3. uka av turen, og alle begynner å merke at vi har vært på tur en stund, derfor trur jeg ikke det er noe poeng med alt for ambisiøse planer, men det hadde vært en fin bonus om vi får lagt inn en eller flere dagsturer på vidda, langs den ruta vi velger for hjemturen.

Tar gjerne imot tips til fine og overkommelige familie-dagsturer som gir en god smakebit av det Hardangervidda har å by på.

Sikkert lurt å nevne hvilken retning hjemturen går i.. ;) Skal dere vest-, øst- eller nordover?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (3 timer siden):

Sikkert lurt å nevne hvilken retning hjemturen går i.. ;) Skal dere vest-, øst- eller nordover?

 

 

Lompa skrev (3 timer siden):

Sikkert lurt å nevne hvilken retning hjemturen går i.. ;) Skal dere vest-, øst- eller nordover?

 

Når jeg skrev innlegget så var tanken å tilpasse rutevalg til evt. turforslag som måtte dukke opp, men jeg merker at ikke alle i familien har like stor glede av å være lenge på tur, så det spørs om det blir vanskelig (og kanskje kontraproduktivt) og selge inn noen vesentlige omveier 😃

Iflg. veikartet vil det bli vesentlig kortere å fortsette øst mot Rjukan/Tinnsjø og ta nordover mot Dagali/Geilo. Det kartet derimot ikke sier så mye om er veikvaliteten 🙄

Vi har med en hund som ikke trives veldig godt i bil (og det blir ikke bedre i varmen som vi har nå), så vi prøver å begrense dagsetappene med bil til ca. 3 timer. Så gitt at veikvalitet tillater å kjøre den hastigheten Google Maps benytter til å beregne kjøretid, så vil vi bruke ett helt døgn mer ved å kjøre vestsiden via Røldal, Odda, Eidfjord og Haugastøl. Ser ut som ett spennende område som sikkert hadde vært verdt en ekstra dag om alle var like motiverte. Sånn er det ikke denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.