Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS helt utdatert...har skaffet meg Samsung galaxy note


Anbefalte innlegg

Nettopp som nødinstrument som bare vert brukt i dårleg vær, er noko som ikkje tåler regn heilt uaktuelt for min del. Av same grunn har eg kartet i ei vanntett kartmappe.

Du får tette gjennomsiktige poser også.

Det jeg mener er at har man kart og kompass, men ikke lenger vet hvor man befinner seg kan man raskt ta en titt på telefonen og finne plassering, og så bruke kart og kompass videre uten store problemer. Selv om jeg synes det er en smule merkelig å komme i en situasjon hvor du ikke vet hvor du er når du har kartet. Det skal stå rimelig riv ruskende galt til før det eneste som kan redde deg er GPSen...

Man klarer finne såpass ly at man kan få tatt en titt uten å fylle utstyret med vann

Elektronikk kan beskyttes mot vær og vind akkurat som klærne du har i sekken.

Som sagt, GPS er bare et ekstra hjelpemiddel, kart og kompass er det som redder deg i nøden, GPS kan streike akkurat som all annen elektronikk, at kompasset slutter å fungere er mer usannsynlig.

Jeg bruker vannfast og rivesikkert kart, så slipper jeg egen kartmappe.

Men har man utstyrsmani og et voldsomt behov for å markere seg for kompiser med nytt frekt utstyr og logging av hver meter man går såer det jo ingenting i veien for å kjøpe dedikert GPS, men strengt tatt, er det nødvendig? Neppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elektronikk kan beskyttes mot vær og vind akkurat som klærne du har i sekken.

Ved å ha det liggande i sekken, ja.

Det er slettes ikkje sikkert at ein finn så pass ly, at ein kan beskytte utstyret mot vatn. Det kan hende du greier det på dine turar. Eg greier det ikkje alltid å mine turar.

Å påstå at ein telefon som ikkje tåler vatn, er like bra som ein vanntett GPS fordi elektronikk av natur kan svikte, vert veldig feil. Elektronikk sviktar konsekvent av skittent vatn. Ein vanntett sak kan også svikte, men sjansen for det er minimal i forhold.

Eg har ikkje utstyrsmani og har heller ingen behov for å markere meg for kompisar. Det er grunnen til at eg ikkje har ein slik nymotens telefon, men heller satsar på enkle dingsar som eg veit eg kan stole på. Eg greier meg stort sett utan GPS også, men skal eg ha ein GPS i sekken, skal det vera ein som tåler å bli brukt i regn og skodde!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det vel sjeldent åpenbar fukt/regn som tar livet av mobiler, men kondens av å bli flyttet på mellom to temperatursoner samt svette og fukt som er på "feil sted". En GPS som er laget for dette har ikke problem med den type utfordringer. En mobil man pakker ned i sekken som man finner igjen i en fuktdam vil ikke tåle det. Derav er min mobil godt pakket ned i en egnet pose/embalasje hvor den blir under hele turen. Til eg evnt er i nød og trenger den, og da er eg 97% sikker på at den vil fungere, gitt at eg har dekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel med en dedikert gps er at disse er veldig enkle i bruk i forhold til å sette opp alt som settes opp skal på en smart tlf. Inn med kartbrikke og gps i vei. Nå det jo mere avanserte funksjoner også men i enkleste form er de enklere enn en mobil.

Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dårlig sikt er nok gps (eller a-gps mobiler) ganske bra...tenk deg i tjukt tåke i Stølsheimen f.eks., da hjelper neppe tradisjonelt kart og kompass! Jeg samler vel på kart og kompass her! (har minst 6-8 kompass og uttalige papir kart her) (måtte ha kompass med hellingsmåler der det kan være skred vinterstid! ble dyrt selvfølgelig!...en tusen lapp eller noe!). Samtidig nå at jeg er frelst på en måte med gps (den gangen jeg vandret i indre blue mountains kun med kart og gps, og kart var noe utdatert for og ikke nevne at du kan ikke stole på magnetisk nord! another story..men var spennende!)..

Tar nok min gamle 60CSX og ny-innkjpøpt SPOT på tur, men har faktiskt funnet en del løsninger på mobil-problemene...og er fortsatt sur på at Garmin et al er sent ute med forbedringer...alle vill nok bare forsvare sine gamle Garmin istendenfor å klage...og klage burde dere gjøre...de er for dårlige...

just my 2 cents..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Jeg kan godt bekrefte at det har vært mange dårlige firmware fra Garmin til min Edge 705, og det er nok ikke unikt for den modellen. Er garmin så mye dårligere enn konkurrentene - jeg er ikke helt overbevist om det. Eksempelvis har ruting-motoren til Garmin (langs vei) har vært milevis foran konkurrentene. Batterikapasiteten i Edge 705 er på minst 15 timer, noe smarttelefonene ikke klarer å matche uten hjelp. Smarttelefoner har sine helt egne utfordringer, så her blir det vel et spørsmål om hva man kan leve med av ulemper.

Ellers har jeg akkurat fått hjem min nye Xperia Acro S, med wet finger tracking. En vanntett smarttelefon med støtte for glonass og stor skjerm. Nå blir det vel en tørr høst slik at jeg ikke får testet den tenker jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a-gps er bare til hjelp der det er mobildekning. Og om du har dekning fra kun en sender så tror telefonen at du er ved den senderen. Men det holder med dekning fra en sender for å få raskere sattelitt lås. Altså telefonen har en vanlig gps som mottar signaler fra satelittene. I tillegg brukes Assisted GPS som benytter mobilnettverkets sendere til å hjelpe til med posisjoneringen. Dette systemet finner posisjonen din mye raskere gitt at du har god dekning. Det vil også hjelpe sattelitt gps til å få lås raskere. Det kan også være situasjoner der A-GPS er nøyaktigere og bedre, men det er gjerne i byer med mange høye hus osv. Obs A-GPS blir fakturert som datatrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Regner med at dem som legger GPSen hjemme til fordel for en smartphone av et eller annet slag også har lagt fotoapparatet hjemme da det jo er kamera også på disse mobilene.

En får da GPS med kamera! Så det er et dårlig argument.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får da GPS med kamera! Så det er et dårlig argument.

Kameraet på Garmin 62sc er ganske elendig, så det er egentlig ikke så veldig mye vits i å ha.

Ett kompaktkamera banker livdriten ut av både GPS og smartphone i billedkvalitet brukervennlighet og hurtighet til å ta bilder. Så om du har tenkt å ta bilder, spander på deg ett kompaktkamera hvis du vil ta litt bilder. Men ett skikkelig speilreflekskamera er såklart lang bedre enn kompaktkamera igjen dersom du er mer enn gjennomsnittlig interessert i å ta gode bilder.

Så er det jo kommet noen kompakt-speilrefleks kameraer på markedet. Men jeg aner ikke hvor gode de er i forhold til sin storebror og lillebror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere løsninger når det kommer til mobiltelefoner og vanntetthet, som nevnt over så kan du f.eks kjøpe etui, eller kjøpe en vanntett mobil. Man bruker jo ikke en bil-gps ute i på tur heller?

Angående batterikapasitet, så er den merkbart forbedret fra f.eks Galaxy S1 til Galaxy S3. Spesielt hvis man ikke bruker den så aktivt holder S3-en 2-3x lenger. (iflg en kompis av meg som gikk fra S1 til S3). Større batteri og mer effektiv arkitektur gjør mye for standby-kapasiteten. Hvis man trenger en GPS i flere dager uten lademuligheter, så er det nok et godt alternativ med en ekstra batteripakke.

Angående kamera, så blir det bedre bilder med en Galaxy S2 enn det gjør med et 3-4 år gammelt kompaktkamera, spesielt i dårlige lysforhold.

En smarttelefon fungerer også bra til å lese ebøker på, så slipper man å drasse på bøker som er vanskelige å lese i dårlig lys. Batteripakken blir nok da et must, men veier nok neppe mer enn boken/bøkene.

Alt i alt synes jeg mange av argumentene mot smarttelefon som en god erstatning for kamera+videokamera+gps+mobil ser ut til å basere seg på erfaringer som er et år eller to gamle. For min Huawei U8800 som kostet 1100kr for 1,5 år siden stemmer det bra, mens for nyere telefoner stemmer det nok heller dårlig. Jeg hadde satset på en vanntett mobil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

["Angående kamera, så blir det bedre bilder med en Galaxy S2 enn det gjør med et 3-4 år gammelt kompaktkamera, spesielt i dårlige lysforhold."]

Men det blir jo helt urelevant å sammenligne ett 3-4 år gammelt digitalkamera med den aller nyeste mobilen... Dessuten er dette rett og slett helt fullstendig feil.

Men så sier jo også den setningen mest om holdbarheten på ett digitalkamera i forhold til en smart-telefon.

Men for å gjøre det allikevel:

Jeg har ett Canon Ixus 800IS kompakt digitalkamera. Dette ble kjøpt tidlig i 2007 så det er vel 5,5 år gammelt snart. Min kone har en Samsung Galaxy S2, og bildene blir bedre med Canon kameraet enn med hennes smart telefon.

Dessuten har ikke den telefonen funksjoner som optisk zoom, en skikkelig blitz (bare det led lyset) og så er det såklart ufattelig mye mer knotete og tidskrevende å ta bilder. For å ikke snakke om når man har hansker på. Disse må rett og slett taes av. Skal man ta bilder med kameraet er det klart på bare noen få sekunder så kan du knipse det dyret som er i ferd med å forsvinne. Så er det mer praktisk å ha hengende rundt halsen enn en smart-telefon.

Så snakker du om dårlig lys. Samsung galaxy S2 er helt fullstendig elendig når det blir litt dårlig belysning. Da blir bildene svært mørke. På Canon kameraet kan jeg bruke en skikkelig blitz, eller som jeg foretrekker, velge høy ISO med ett trykk på en knapp, og vips får man lyse klare bilder selv i skumringen.

Canon kameraet har jeg latt ligge på parkeringplassen en hel natt i Bergens-regn, og den overlevde det. Det har lagt i lommen, og vert gjennomvått av svette utallige ganger. Det har mistet to skruer, og holder fortsatt stand. Jeg har UV-hus til kameraet, og har hatt det med på veldig mange dykketurer.

Ett digitalkamera har bedre plass til bilder enn en smart-telefon, vanligvis. Og ett minnekort er kjapt å bytte.

Ett digitalkamera er helt problemfritt å bruke med hansker, varer mye lengre enn en smart telefon og er atpåtil mye billigere. Vanligvis er reservebatterier også mye billigere, og om du skal på langtur får du meget gode digitalkamera med AA batterier også. Vips, så kan du gå norge på langs og ha batteri hele turen :)

Ett digitalkamera ligger ikke å brenner batteri når det ikke er i bruk. Det gjør smart telefonen, med mindre du slår den av og på hver gang du tar bilder. Da må du slå på...vente...taste in pin kode...vente...se på at telefonen starter opp...vente... og så gå inn på menyen å gjøre klart kameraet.

Fordelen med en smart telefon er at du kan ringe med den...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med smarttelefonen framfor gps+kamera+mobil+bok+mp3spiller er at du bare trenger å ha med en dings og at du stort sett alltid har den med.

Du hadde forsåvidt et par gode poenger angående håndtering med hansker. Hvorfor har de ikke en fysisk knapp for kameraet? :(

Angående batterikapasitet så kommer det an på lademuligheter og om du er på noe mer enn en dagstur.

Når det kommer til prisen på smart-telefonen, så er det noe jeg hadde kjøpt samme hva, så det blir vel heller motsatt, det må forsvares å kjøpe kamera og gps.

Når du først drar fram S2-en, så synes jeg det er rart du drar fram kapasitet, ettersom det koster 175kr for et 32gb minnekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med smarttelefonen framfor gps+kamera+mobil+bok+mp3spiller er at du bare trenger å ha med en dings og at du stort sett alltid har den med.

Du hadde forsåvidt et par gode poenger angående håndtering med hansker. Hvorfor har de ikke en fysisk knapp for kameraet? :(

Angående batterikapasitet så kommer det an på lademuligheter og om du er på noe mer enn en dagstur.

Når det kommer til prisen på smart-telefonen, så er det noe jeg hadde kjøpt samme hva, så det blir vel heller motsatt, det må forsvares å kjøpe kamera og gps.

Når du først drar fram S2-en, så synes jeg det er rart du drar fram kapasitet, ettersom det koster 175kr for et 32gb minnekort.

Er minnekortet så billig? Det var jeg ikke klar over. Da er det såklart ikke noe godt argument, som du sier ;)

Jeg vet at en del vil ha med seg mp3 spiller til fjells, og det er helt greit for de som vil det. Men personlig synes jeg det virker helt merkelig for meg å putte musikken inn i ørene når man skal på tur også. Da er stillheten, naturlydene og knitringen fra bålet i fokus for min del. (Boken er litt mer koselig da, enn telefonskjermen. Synes jeg).

Men ja, selvfølgelig. Om man vil ha mp3 spiller med seg, så er det en fordel å ha det i samme "pakken".

Om du ikke har ett behov for optisk zoom, (da kan du sannsnligvis ikke få gode bilder av dyr som er litt lengre unna), og bare er på dagstur/helgetur hvor batteriet holder, så er jeg enig i at man kan droppe kameraet og du allikevel skal ha med deg telefonen.

Uansett, ett kamera er kun "kjekt å ha" for de fleste. Vi overlever allikevel.

Men om du bruker telefonen til å ringe med, sende sms med, har på gps under hele marsjen, hører på musikk, leser bok osv., hvor lenge vil egentlig batteriet vare da? En dag? Eller to? (Jeg vet ikke...)

Og går batteriet tomt, så har du ikke lenger telefon, gps, bok, mp3 spiller..

Nå vet ikke jeg om jeg sporer litt av her, men jeg prøver allikevel:

Så over til noe litt "viktigere": Om det er en GPS telefonen skal erstatte. Vil du tørre å stole like mye på en smart telefon, som en skikkelig GPS? F.eks. på tur sommerstid?

Og hva med vinterstid? Der du skal navigere etter GPS ganske mye, og gjerne med hansker. GPS skal inn og ut av lommen flere ganger (varmt/kaldt), i kulden og den blir brukt aktivt ganske mye. F.eks. Iphone garantien dekker bare bruk i nedtil 0 grader C har jeg hørt. (Utrolig at de i det hele tatt får lov å ha en slik garanti i Norge..).

Selvfølgelig skal man klare seg mest mulig med kart. Men når det er snødekt, og alt ser likt ut, så er det veldig vanskelig med kun kart innimellom.

På sommeren kommer man seg lettere frem med kartet. Med mindre det er tåke eller dårlig sikt med mye regn. Men på vinteren er man litt tryggere med en pålitelig GPS som man kan betjene med hansker og stole på. Greit å kunne skifte batteri også i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser gjerne en test av en nyere mobiltelefon/smarttelefon som brukes til alt det som det blir snakket om her:

- Lydbok, musikk eller radio i ett par timers tid.

- Ta ett titalls bilder av motiver på turen.

- Bruke en sporlogg app som lagrer turen i bakgrunnen.

- Sjekk av kart og terreng 5-6 ganger til dagen for å orientere seg underveis.

Fortell meg hvilken telefon som klarer dette på en lengre dagstur(skal vi foreslå 10 timer?) i typisk norsk natur høst eller vår.

Ja en ny telefon har i dag mange sparefunksjoner som øker batteriet levetid, men det er avhengig av god dekning og at disse funksjonene ikke brukes mye(dvs GPS og medieavspilling). Min telefon klarer fint ett par dager med bruk når eg trafikerer i bebygd strøk med god dekning og kun vanlig SMS'ing, e-post og ringing. Men i det øyeblikket eg aktiverer GPS over tid så snakker vi ikke om lange dagen. Og det er ikke unikt.

Dårlig dekning, som det oftest er utenfor alfavei(hvor man "trenger" GPS eller kart) suger strøm fra en normal telefon. Man kan ganske enkelt ikke bruke strømforbruk i normale bebygde strøm som sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinteren, hvor det fort kan bli -25 grader, så hadde jeg vel strengt tatt ikke stolt på noe batteridrevet i det hele tatt. Også lcd-skjermer begynner å slite når de blir kalde. Problemet med hansker, touch-skjerm og det hele gjør meg også sterkt tvilende.

Btw, jeg tenkte på mp3-spilleren til å høre på lydbok, ikke til musikk. Ser ikke helt poenget med å gå på fjell eller skogstur for å høre på musikk, men mer som tidsfordriv etter at teltet er slått opp og du har noen timer å slå ihjel i mørket før natta. Det samme gjelder det med boken. Nå går jeg ikke mye på telttur, men er en ivrig bokleser.

Telefonen jeg har som knapt holder en dag med litt spilling, boklesing og begynner å streike med en gang jeg engang tenker på GPS. Kjæresten min si Samsung Galaxy S2 funker fint som GPS, men ikke kontinuerlig i 8 timer. Å bruke GPS-funksjonen på en 1,5 timers kjøretur funker fint og å sjekke posisjon ti-tjue ganger på en fjelltur burde også funke fint.

Det finnes telefoner med vesentlig bedre batterikapasitet også, f.eks Motorola Razr Maxx med 3300mAh batteri vs typisk 15-1600mAh. Tips til strømsparing er forresten å slå av wi-fi og bytte til 2g for bedre batterilevetid. Å skru ned lysstyrken på skjermen kan også hjelpe.

Nå er det blitt nevnt tidligere at vann er et problem og der er jeg helt enig. Før eller siden vil telefonen bli vannskadet hvis man ikke har kjøpt en telefon som er vanntett/tåler fuktighet eller en holder som holder fukten ute. Btw, telefoner tåler gjerne å bli våte uten at de slutter å funke der og da (så sant man ikke kortslutter noe da, men lite sannsynlig med rent vann). Skadene kommer etterhvert når vannet som har trengt inn i kretskortet osv får det til å begynne å irre. Dette kan ta flere måneder hvor telefonen fortsatt fungerer.

Jeg vil ikke si den perfekte "tursmarttelefonen" er laget enda, det er ikke langt unna og mange telefoner vil nok dekke mye av behovet. For dagsturer i greit vær hvor man kun trenger å sjekke posisjon av og til vil den fungere veldig bra, mens i dårlig vær og spesielt kulde blir den nok dårligere.

Jeg pleier ikke gå så mye utenfor oppmerkede stier og gjør det først og fremst i godt vær og bruker sjeldent kompass, men kart for å finne veien. Jeg vil jo tro at man størsteparten av turen f.eks følger høydedrag, daler, bekker osv og ikke har så bruk for hverken gps eller kompass, men har god bruk for et kart. Nå går jeg kanskje ikke de mest spenstige turene, men typisk 2 min for å sjekke posisjon av og til hadde vel holdt lenge for å finne fram?

... men nå tenker jeg stort sett på fjellturer, og ikke turer i tett skog, ettersom jeg ikke kan fordra innsekter og i tillegg setter stor pris på god utsikt og frihetsfølelsen jeg får av å gå i åpent terreng. Jeg er nok også litt av en godværsturgåer og har stort sett med meg regntøyet i tilfelle rottefelle. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrer på hva noen av dere har å gjøre i naturen, hvis dere er så avhengig av telefon, musikk, e-bøker? Jeg kan forstå kamera, spessielt hvis dere er i naturen for å fotografere. Det er mer praktisk å være hjemme, hvis dere er så avhenging. Dere har jo ikke tid til å nyde stillheten og naturen likevell. :)

Når jeg er i fjellet (også i skogen) er det sjelden moblidekning, så moblien er ikke viktig. Det hender den er med som en mulig sikkerhet, men da avslått og nedpakket. Selv om jeg har dekning, er jeg da ikke avhengig av telefonen og ønsker ikke å ringe noen, eller motta noen samtaler/SMS er. Jeg er i naturen av andre årsaker.

Grunn til at jeg har med meg GPS, kart og kompass er først og fremst sikkerhet. Dernest for orientering, når jeg har behov for det. Kommer til sin rett, spessielt når det blir dårlig vær.

Det hender jeg har med et kompaktkamera, men det ligger nedpakket, da jeg har viktigere ting å ha i lommene. Og jeg aner ikke hvor mange turer jeg har vært på, med kameraet i sekken, uten å huske på det. Kanskje ved en rast. Men så er jeg jeger og ikke fotograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Undrer på hva noen av dere har å gjøre i naturen, hvis dere er så avhengig av telefon, musikk, e-bøker? Jeg kan forstå kamera, spessielt hvis dere er i naturen for å fotografere. Det er mer praktisk å være hjemme, hvis dere er så avhenging. Dere har jo ikke tid til å nyde stillheten og naturen likevell. :)

Når jeg er i fjellet (også i skogen) er det sjelden moblidekning, så moblien er ikke viktig. Det hender den er med som en mulig sikkerhet, men da avslått og nedpakket. Selv om jeg har dekning, er jeg da ikke avhengig av telefonen og ønsker ikke å ringe noen, eller motta noen samtaler/SMS er. Jeg er i naturen av andre årsaker.

Grunn til at jeg har med meg GPS, kart og kompass er først og fremst sikkerhet. Dernest for orientering, når jeg har behov for det. Kommer til sin rett, spessielt når det blir dårlig vær.

Det hender jeg har med et kompaktkamera, men det ligger nedpakket, da jeg har viktigere ting å ha i lommene. Og jeg aner ikke hvor mange turer jeg har vært på, med kameraet i sekken, uten å huske på det. Kanskje ved en rast. Men så er jeg jeger og ikke fotograf.

Det som jeg undres over - er hvorfor du dukker opp i alle mulige diskusjoner, gamle som nye, kverulerer og krangler med alt og alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde forsåvidt et par gode poenger angående håndtering med hansker. Hvorfor har de ikke en fysisk knapp for kameraet? :(

Hansker er ein ting. Skal ein GPS ha noko særleg verdi i dårleg vær vinterstid, må ein kunne bruka han utan å ta av seg vindvottene. Eg har ikkje smarttelefon, så eg veit ikkje om den lar seg bruke med vindvotter på. Men eg veit at både kameraet mitt og GPS'en min fint kan brukast med vindvotter på (begge disse er riktignok både større og tyngre enn ein smarttelefon).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min GPS (Garmin Astro) henger i en karabinkrok på brystreima til sekken i all slags vær. Tilgjengelig for posisjonssjekk,tidsbruk,høydemeter,klokke osv

Papirkartet ligger i kartmappa i topplokket. Mobilen i en pose som nå på vinteren må inn mot kroppen for å virke.

Min Iphone slår seg av når det blir kaldt. Tok den ut for å ta et par bilder i -15 grader-svosj-AV.

Tåler null fuktighet, så jeg er litt hysterisk med å pakke inn tlf. i plast.

Grunnen til at Garmin ikke kjører 5" høyoppløselig skjerm, er nok batteribruken. Det er jo grunnen til at smarttelefoner må lades hver dag.

Foretrekker liten skjerm og et batteri som varer i dagevis...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Flotte innlegg dere, en stund siden jeg la det ut...men vi har kommet videre og også mobil-verdenen...nå er det vel snart slutt på gps som dings med xperia og andre..

 

Poenget er vel for oss som har lysst å la være drasse med masse dings (gps, mobil, kamera, osv) så begynner vi og nærme oss den perfekte dingsen...mobil-kameraer tar neppe like gode bilder som en black magic cinema camera eller nikon d800, men til vanlig bruk helt greit.  De begynner og bli ganske tøffe (nye sony xperia og andre) og tåler vann.  Hva gjorde vi før med våre garmin 60Csx osv før vi hadde andre muligheter? tipper vi var ganske forsiktig i bruk...og hadde med kompass og kart.  Sistenevnt blir vel aldri foreldet. Samtidig har de såpass høy opplysning (retina osv) at man kan laste ned gratis papir kart og navigere ordentlig...istedenfor at vi må punge ut masse peng til garmin eller delorme eller andre....

 

Gjenstår og se hvordan det utvikler seg mht til batteri-levetid, og futteraler og hvor tøft de er osv...men det er klart, så langt er mobiler laaaangt foran gps når det gjelder omtrent alt. Det finnes dog mobiler som kan det der og som er like tøff eller mer enn de såkalte tøffe gps'ene også...

 

Ok veldig
!hyggelig og være tilbake til tråden.....

 

cookie out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.