Gå til innhold
heraldo

Alternativt stativ til Trangias gassbrenner som tar store kjeler / panner?

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt et Trangia 27 sett i mange år, men har nå gått over til Optimus Terra Weekend HE når jeg skal pakke lett. Jeg ønsker å gjenbruke Trangia gassbrenneren og ser etter et alternativt stativ som kan ta større kjeler, altså kun gassbrenner + stativ. Noen ideer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Fant nå en forumtråd om denne triangelen, og leste omtalen* som var nevnt i tråden. Det ser ut til at man kan bruke opp til rundt 1.5 liter kjeler på den, så det holder kanskje til mitt bruk. Selges denne i Norge tro? Finner ingen nettbutikker som har den, kun amazon.uk og div utenlandske butikker.

* Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ingen butikker jeg heller. Men det skader jo ikke å spørre i din lokale sportsforetning om de kan bestille en. Eller bare bestille fra nettet. Ser ut som den koster under 200kr så da er det momsfritt også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ingen butikker jeg heller. Men det skader jo ikke å spørre i din lokale sportsforetning om de kan bestille en. Eller bare bestille fra nettet. Ser ut som den koster under 200kr så da er det momsfritt også.

Det skal jeg, takker :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den løsningen liker jeg godt! Koster ca. 150 kroner.

Denne så fin ut! Hvor stor den stålgryta som står oppå?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei 18 cm. Trangia stekepanne passer perfekt som lokk. Gryta rommer halvannen liter. Brenneren trenger ikke demoteres, bare kveile slangen under holderen og putte alt i gryta. Med Tranga stekepanne (går akkurat utenpå grytekanten) har man i grunnen det man trenger. Nåja, en boks med gass må man jo ha i tillegg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en nettbutikk her,men kan se ut som at de sender fra Danmark, så kan være det blir litt ekstra frakt? Vet ikke...

Skjult lenke - logg inn for å se den

Denne burde jo gå å sende som brev så burde ikke bli så mye i frakt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trangia Triangel fungerer bra, men det er et par ting å være oppmerksom på. Stativet skjermer ikke spritkoppen for varme fra flammen så godt som det vanlige stormkjøkkenet. Dette resulterer i at spriten begynner å koke i varmt, stille vær. Dette danner store mengder spritdamp som gir store flammer og kan være vanskelig å kontrollere.

Vindskjermingen fungerer dårlig selv ved svak vind. Ved koking i friluft er det derfor som oftest behov for ekstra vindskjerming.

Jeg kjøpte Triangel her

Det finnes tilsvarende løsninger i titan, som veier under halvparten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg endte med denne etter tips fra Jegerjente: Skjult lenke - logg inn for å se den

Gassbrenneren passer perfekt i denne og slangen kan kveiles under som tidligere sagt. Eneste jeg har å utsette på den så langt er litt vel glatte føtter som panna / kjelen skal stå på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på clikstand. De har stativ i titan med utsparing for slangen på gassbrennere. Jeg ser at de er utsolgt for denne akkurat nå, men vekten deres på 57 gram er jo ikke noe å klage på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne.

Hvordan er varmeutviklingen nedover for rødspritbrenneren og gassbrenneren til Trangia?

Jeg har et godt og gammelt trangiasett (store typen) som nå også har fått gassbrenner :-P Dette har jeg med meg når familien er ute på tur (2+3) og fungere utmerket. Det jeg nå ser på er hvordan jeg kan utnytte dette selv til egne turer, uten at jeg trenger å drasse med meg hele settet. Triangelløsningen eller "spritbrenneren" til Trangia er da veldig aktuelle, alternativt Clickstand sin i titan.

Men: Hvordan blir utviklingen av varme nedover, jeg tenker spesielt på muligheten for å bruke dette inne i fortelt eller på snø.

Holder det med aluminiumsfolie, eventuelt en liten plate, eller bør man ha en større treplate slik man ofte bruker ved multifuelbrennere i telt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Frydenlund
      Hei!

Jeg er litt lei av mitt Trangia stormkjøkken som jeg kjører på rødsprit. Både når det kommer til vekt, men ikke minst hurtighet på å få varmet vann.
      Ser at Dagbladet ga 5/6 på terningen til Skjult lenke - logg inn for å se den , så tenkte kanskje at deres andre varianter også er relativt greie? Vurderer også denne modellen, men er litt skeptisk da jeg ikke tror man kan steke på denne (eller?) og er heller ikke veldig fan av at alt står oppå gassboksen. 

Jeg er relativt ny, så mulig jeg trenger å få det litt ekstra inn med teskje, og jeg trenger neppe det dyreste 
      Biltema har av hva jeg kan se 4 forskjellige varianter, og med min kunnskap ser jeg egentlig ikke så stor forskjell på dem. Noen som har erfaringer med dem eller kan se noe ut fra nettsiden om dette er noe som man kanskje kan prøve seg på? 
      Mitt forbruk kommer til å være å koke opp vann og steke pølser, men det kan også hende at det blir brukt til å varme opp enkel lapskaus på boks eller noe tilsvarende. 
      Legger ved lenker til alle:
      - Skjult lenke - logg inn for å se den

Setter veldig pris på alle tips, enten om det kommer til de nevnte variantene eller om andre har gode tips på andre rimelige løsninger. 

- Frydenlund
    • Av uteturen
      Nå har jeg gått i fella igjen. 
      Ny kjele med div tilbehør er bestilt, enda flere titandingser som sikkert er helt lik en av dem jeg hadde fra før. Selvfølgelig trengte jeg en med topp-hank som kan henges over bålet, for det har jeg ikke i samlinga (i den størrelsen)
      Her i huset finnes det nå kjeler i absolutt alle størrelser og former og farger, med teflon og uten teflon, store og små i aluminium, titan og diverse kompositt. Hver tenker jeg at dette er smart, denne blir med ut. 
      Sannheten er at det er bare tre kjeler som blir brukt, noe som irriterer sjefen i huset noe enormt. Det er msr på 8dl, en titan kjele på 5dl og crux systemet som får luftet seg som regel. 

Flere her med samme sjuken? Hva gjør du for å omgå sjuken? 

• Av tshansen
      Det tok ikke mange turene på ski før eventyreren i meg våknet for fullt. Noe som gjør at en del turer på bucketlisten skal realiseres heller før enn siden  I den forbindelse ser jeg at behovet for bensinbrenner utpeker seg. Jeg kommer til å bruke gass som vanlig, men til smelting av snø og varme i telt blir det nok lettest/best å bruke bensin. Derfor stiller jeg det vanskelige spørsmålet... Hvilken?
      De jeg har sett mest på:
      Primus Omnifuel

Optimus Nova (Nova+ blir ikke aktuell pga regulatoren)

MSR XGK EX

Jeg blir nok å fyre utelukkende med 4t bensin som folket her inne anbefaler. 
      Jeg er innforstått med at det er langt mer bråk med fyring av slike brennere. Er det noen av disse som utmerker seg bedre enn de andre i forhold til vedlikehold. Mener jeg så et klipp på youtube hvor Nova'en var lettere å rense/vedlikeholde på farten? Alle gode innspill hjelper på. Jeg har nesten skjønt at uansett hvilken jeg velger, får man en bra brenner. Men her er sikkert noe jeg ikke har sett, eller ser behovet for i forhold til bruk og oppsett. 
    • Av tshansen
      Kommer i 1.3 liter og 2.3 liter
      PRIMETECH Stove Set er det ultimate utekjøkken for ytelse-tenkende turgåere. Et stormkjøkken med lavt drivstofforbruk og jevn effekt, men med full ytelse. Et kompakt kokesett med integrert brenner som gjør det svært enkelt å bruke og transportere. Vinner av Outdoor award 2017.

Det finnes også et rimeligere alternativ, hvor det også følger med stekepanne, men min erfaring er at pannene fungerer like godt som stekepanner som panner!

Er det noen som har testet disse settene? Har den gamle utgaven at dette pannesettet og er utrolig fornøyd. Kjenner det klør litt i kjøpehånden når slike nye produkt kommer  Har hørt rykter om at panner med slike varmeutvekslere er litt verre å koke med inne i telt pga oppsamling av karbonmonoksid.

• Av Bemil
      God Kveld i stugu! 

Sitter å ser litt etter en ny multifuel brenner, og snublet over Polaris optifuel. 
      Noen som har erfaringer med denne? Kjekt å slippe å bytte dyse ved bruk av gass. 

- Bjørn E.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.