Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy mm. (utskilt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Dette temaet er skilt ut frå "Med helikopter i Jotunheimen"

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=2697

Moderator

---------

Men skal ikke folk fra Oslo, Asker osv heller bry seg om sine egne miljøproblemer enn å legge seg borti hva som skjer et helt annet sted og fylke ? Det er tydelig at mange her er besatt av overformynderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Men skal ikke folk fra Oslo, Asker osv heller bry seg om sine egne miljøproblemer enn å legge seg borti hva som skjer et helt annet sted og fylke ? Det er tydelig at mange her er besatt av overformynderi.

Et paradoks at de aller fleste som vil ha det stille rundt seg når de er i fjellet/naturen, kommer fra støyfylte områder/tettbygde strøk/byer. Enig i det, og skjønner godt at lokale myndigheter/innbyggere føler seg overkjørt i enkelte saker. Kommer kanskje av at de som bor tett på naturen er vant til å bruke den til andre ting enn rekreasjon, og dermed har et annet syn på saker og ting...

Nå så jeg på nyhetene i går at jensemann vil ha det stille i sør-/øst-/-nord og vestmarka også. Så det skjer vel kanskje litt der også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke folk fra Oslo, Asker osv heller bry seg om sine egne miljøproblemer enn å legge seg borti hva som skjer et helt annet sted og fylke ? Det er tydelig at mange her er besatt av overformynderi.

Når man tilbringer mesteparten av sin fritid i fjellet ER støyforurensing i dette fjellet ens "eget miljøproblem." Man bryr seg om de stedene man er glad i, så enkelt er det.

Rent bortsett fra det trodde jeg at ett av poengene med nasjonalpark var å bevare spesielle områder til glede for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tilbringer mesteparten av sin fritid i fjellet ER støyforurensing i dette fjellet ens "eget miljøproblem." Man bryr seg om de stedene man er glad i, så enkelt er det.

Rent bortsett fra det trodde jeg at ett av poengene med nasjonalpark var å bevare spesielle områder til glede for alle.

Man berøres selvsagt av problematikken som tilreisende, men jeg mener at de som er fastboende i den aktuelle regionen har mye mer de skulle sagt. Det er jo tross alt de som opprettholder liv i bygdene og skatter til kommunen. Mange tror at større råderett blant kommuner vil føre til fri flyt av snøscootere, hyttebygging, helikpotersafari osv, men faktum er nok at de aller fleste skjønner sitt eget beste og vil ta hensyn til alle parter. Kommuner som lever av turisme skjønner at plagsom støy kan slå negativt ut på dyreliv, turisme og inntekter. Derfor er det snakk om en balansegang, og denne balansegangen tror jeg de som kjenner forholdene er best egnet til å forvalte. Ikke noen bedrevitere som sitter i en by langt unna. Folk som bor på landet må da være minst like glad i lokalområdet som tilreisende ?? Hvis ikke hadde de vel flytta derifra.

Det du sier om nasjonalpark stemmer sikkert med det som står på papiret, men det trenger nødvendigvis ikke være realiteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra det trodde jeg at ett av poengene med nasjonalpark var å bevare spesielle områder til glede for alle.

Tja... man oppnår i alle fall at lokale myndigheter, eller lokaldemokratiet, mister råderetten over det aktuelle området. Om det er til glede for alle er jeg ikke sikker på, for det medfører begrensninger. Det er i alle fall til glede for dem som er tilreisende og vil oppleve naturen.

Ellers er jeg mye enig med Summit. Du er vel ikke en de 7 vel? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fastboende er sikkert tvil glad i nærområdet sitt, men det er ikke til å komme fra det er påfallende få lokale som bruker Jotunheimen. De få jeg møter sier det samme.

Og jeg mener det er *brukerne* man burde høre mest på, uavhengig om de bor i Oslo eller Lom. Folk som engasjerer seg i debatten er genuint interessert i å bevare et område de er knyttet til, ikke i å drive overformynderi overfor lokalkommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at genuint interesserte som ønsker å bevare er med på å ikke bevare? Ikke enkelt :wink:

Det er et godt poeng, og et stadig tilbakevendende dilemma i slike debatter.

Personlig ville jeg heller at det innføres adgangsbegrensning enn tilrettelegging ved for mye slitasje, ref diskusjon om Besseggen.

Jeg vet ikke nok om lovverket - kan man "stenge" et område for ferdsel uten å komme i konflikt med allemannsretten, eller kan man bare oppfordre innstendig til at folk ikke beveger seg inn i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fastboende er sikkert tvil glad i nærområdet sitt, men det er ikke til å komme fra det er påfallende få lokale som bruker Jotunheimen. De få jeg møter sier det samme.

Det er vel ein vesentleg grunn til at det er "så få" lokale som brukar Jotunheimen; det bur faktisk ikkje så mange her... Frå Gudbrandsdalssida er vi i Lom ca 2500 innbyggjarar, i Skjåk omtrent det same, medan i Vågå er det nokre fleire. Mitt inntrykk er faktisk at mange er flinke til å bruke fjellområda som ligg nær oss, men det er kanskje ikkje så mange i talet som ferdast i område der dei fleste av brukarane på Fjellforum ferdast?

Men, så det er sagt; eg kjenner sikkert 50 lomverar som likar "tinderangling" - det er faktisk 2% av dei som bur her, det er vel ikkje så verst....?

Dette var vel litt avsporing, men følte berre at eg måtte... :)

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har flere ganger her på forumet blitt hevdet at vi "lokale" ikke bruker fjellheimen. Selv har jeg 60% av Trollheimen innenfor kommunegrensen og du finner ikke mange av mine sambygdinger på Trollheimshytta..... MEN du finner oss i stort antall utenom de T-merkede DNT-stiene, og der er det ikke mye folk fra urbane strøk å se....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke folk fra Oslo, Asker osv heller bry seg om sine egne miljøproblemer enn å legge seg borti hva som skjer et helt annet sted og fylke ? Det er tydelig at mange her er besatt av overformynderi.

Her kjemper vi for å få lagt Nord-Europas mest trafikkerte vei, E18 gjennom Asker og Blærum, under jorda i 6 felt. Dessverre kjemper de syke sosialistene imot dette miljøtiltaket med nebb og klør.

For øvrig: Hvis dere bønder er så tykke i hodene deres at dere ikke ser verdien av stillhet, er det veldig bra at vi fra byen kommer og belærer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, du viser her totalt fravær av geografisk kunnskap om ditt eget land.

Å sammenligne Asker med Lom eller Skjåk blir som å sammenligne Stavanger og Los Angeles. Det er to forskjellige verdener. Asker har 50.000 innbyggere på 100 kvadratkilometer. Asker har valgt å ikke søke bystatus fordi omtrent hele kommunen inngår i Oslo tettsted med cirka 850.000 innbyggere. Askers innfartsårer til Oslo er kvelt av rushtrafikk betydelige deler av døgnet. E18 har f.eks. over 60.000 biler i døgnet her, og i Bærum over 90.000. På jernbanen bruker man mange milliarder på dobbeltspor. Som du kanskje begynner å ane er det rimelig store utfordringer med hensyn til støy og stress her.

Dette klarer du å sammenligne med Lom og Skjåk, to grisgrente landbrukskommuner innerst i en dal. Enten er du dum, eller så er du ute etter å provosere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skriver Tom, et tettsted på linje med... Altså alle er tettsteder. Ja, Asker er større enn Lom og Skjåk.

Stavanger og L.A er begge byer.

Geografien min er omtrent gjennomsnittlig tror jeg. Asker hører vel inn under Akershus fylke, og ikke Oslo. Hva dere regner som er noe annet. Støy og larm en del av pakken ved å bo sentralt. Ikke bare i Oslo/Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil Svein.

Du skrev "tettsted på linje med", altså en mer direkte sammenligning. Og hva er poenget med å nevne at begge er tettsteder når tettsteder kan være så vidt forskjellige? Hele diskusjonen her går på byfolks syn på støy kontra folk på landets syn. Det er uvesentlig om et sted har bystatus eller ikke. Asker hadde glatt hatt det om kommunestyret ville, men heldigvis har de ikke hengt seg på den patetiske bølgen av kommuner som vil kalle sitt sentrum for by. Asker er en del av Oslo tettsted, en forstad til Oslo by. Dette gjelder enten du liker det eller ikke. Du avsporer debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg mente å sammenligne hadde jeg skrevet at Asker kunne sammenlignes med... men det skrev jeg ikke. Du velger å lese setningen feil. Jeg skjønner selvfølgelig at det er store forskjeller, men begge er og blir tettsteder. By - tettsted - bygd: er vel ei grei gradering.

Ja, det er ei avsporing. Den startet du ved å skrive "vi fra byen". Du er fra Asker vel... :) Jeg der i mot, bor i Ålesund. Og er da "vi fra byene". Og jeg har ikke til hensikt å belære noen om forvaltning, slik du har. Lokaldemokratiet står sterkt i mine meninger. Sosialismens overstyring har jeg i mange sammenhenger liten sans for :)

Men hva er "fellesskapet"? Fellesskapet kan være på nasjonalt, regionalt eller lokalt nivå. Når det gjelder lokal bevaring, hvorfor skal meningen til en som bor i Vadsø, Mandal eller Asker telle likt med en som bor i Lom eller Skjåk når det gjelder bevaring av noe beliggende i Lom eller Skjåk? Da burde det kanskje være motsatt også da??

Jeg er for fellesskapsløsninger med lokal bestemmelse og forvaltning. Folk som har nærhet og kjennskap til noe, tar alltid de beste beslutningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: Hvis dere bønder er så tykke i hodene deres at dere ikke ser verdien av stillhet, er det veldig bra at vi fra byen kommer og belærer dere.

Da anbefaler jeg heller at dere flytter til bygda, får dere venner, stiller til kommunevalg og skaffer dere politisk innflytelse. Men det er ytterst tvilsomt med denne holdningen!

Bygda er forresten mye mer enn bønder, og bønder er ikke dårligere enn andre. De fleste bønder har nok en mer variert hverdag og generell kompetanse enn mange bedrevitende kontorrotter. Det finnes selvsagt trangsynte bønder, men det gjelder vel samtlige yrkesgrupper. Uansett blir det hele tiden generalisert når det settes negativt fokus på bønder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ei avsporing. Den startet du ved å skrive "vi fra byen". Du er fra Asker vel... Jeg der i mot, bor i Ålesund. Og er da "vi fra byene".

Jeg synes synd på deg som har så tungt for det. Du skjønner, i litt større byer enn Ålesund er det faktisk slik at byen ofte strekker seg langt utenfor bygrensen. Det er fordi byen har vokst mens grensene som regel ligger fast. Derfor ser man f.eks. at det i New York bor nesten tre ganger så mange som det bor innenfor kommunen. Når det gjelder Oslo er det heller ikke slik at byen slutter ved kommunegrensene. Noen steder slutter den før- andre steder et par mil utenfor. Derfor er det naturlig at disse som bor i byen (ikke kommunen) kaller seg byfolk eller "vi i byen".

I små, ubetydelige byer, som f.eks. Ålesund, er det ofte slik at kommunen strekker seg langt utenfor byen, slik at innbyggertallet blir misvisende i forhold til byens befolkning (på samme måte som med store steder, bare at der bor det flere enn i kommunen, ikke færre som i småbyene). Tromsø er en av verdens største byer i utstrekning!

Så vær så snill å ikke kom trekkende med kommunegrenser neste gang du skal leke smart, veslegutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da anbefaler jeg heller at dere flytter til bygda, får dere venner, stiller til kommunevalg og skaffer dere politisk innflytelse. Men det er ytterst tvilsomt med denne holdningen!

Neida, det er unødvendig. Vi kan heller bo i byen og be bøndene holde fred i vernede områder.

Bygda er forresten mye mer enn bønder, og bønder er ikke dårligere enn andre.

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg i dette. Men hvis bønder og andre på bygda ikke forstår verdien av stillhet og naturvern er det veldig bra at noen gir dem et kurs i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Si meg Tom, er du flau over å bo i en landkommune som Asker vitterlig er ? Når du sier at du bor i en "by" så fonærmer du oss som er reelle "osloborgere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I små, ubetydelige byer, som f.eks. Ålesund, er det ofte slik at kommunen strekker seg langt utenfor byen, slik at innbyggertallet blir misvisende i forhold til byens befolkning (på samme måte som med store steder, bare at der bor det flere enn i kommunen, ikke færre som i småbyene). Tromsø er en av verdens største byer i utstrekning!

Så vær så snill å ikke kom trekkende med kommunegrenser neste gang du skal leke smart, veslegutt.

Etter lørdag er det bare en by, Ålesund :wink:

Med din definisjon på Oslo, omfatter den nok stor sett hele Akershus. Og deler av Østfold/Vestfold. Eller setter du grensen ved Asker? Veslegutt? DUST, dust i dongeri. (moderatorer får ha meg unnskyldt, og gjerne slette innlegget om de syns det er upassende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er unødvendig. Vi kan heller bo i byen og be bøndene holde fred i vernede områder.

Det er i det minste bra at du kan si rett ut hva du mener....

I utgangspunktet er jeg helt enig med deg i dette. Men hvis bønder og andre på bygda ikke forstår verdien av stillhet og naturvern er det veldig bra at noen gir dem et kurs i dette.

Slik er det ikke. Problemet er at mange overromantiske idealister forventer 100% stillhet uansett hvor de ferdes. De kommer gjerne fra byen hvor det generelt er mye støy, så jeg forstår egentlig behovet for stillhet. Men det er ingen som tvinger dem til å bo i byen, de kan jo godt bo på landet hvor de får passe med stillhet hele tiden :wink: Man må jo ikke glemme at det må være næringsgrunnlag for de som bor på bygda heller. Jeg tror ikke det hadde vært noe særlig om utkant-Norge kun var feriested for romantikere. Men det bør selvsagt være områder for dem også, det skjønner til og med bønder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg Tom, er du flau over å bo i en landkommune som Asker vitterlig er ? Når du sier at du bor i en "by" så fonærmer du oss som er reelle "osloborgere"

Hvis Asker var en landkommune, hvorfor skulle jeg ta det personlig? :wink: Men siden du kommer med denne definisjonen kan du kanskje fortelle hva du bygger den på. Du må 40 år tilbake i tid hvis du skal finne at Asker var en typisk jordbrukskommune. Og de fleste delene av Oslo har en kjip beliggenhet og triste omgivelser i forhold til Asker, så jeg kan ikke se noen grunn til å misunne noe. Egentlig gir jeg rimelig faen i Asker, og har ikke noe behov for å fremheve den kommunen i det hele tatt. Men når folk viser en total mangel på kunnskap er det riktig å fortelle litt om hva faktum er.

For øvrig ingen bombe at den kommentaren kom fra en "gjest". Antakelig er det kyllingen Panda det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din definisjon på Oslo, omfatter den nok stor sett hele Akershus. Og deler av Østfold/Vestfold. Eller setter du grensen ved Asker?

Hehe, det er ikke så lett å lese? Jeg trakk frem de delene av Akershus som henger sammen med Oslo. Det er jo meningsløst å si at byen slutter ved en grense som ble trukket for 100 år siden når man kan se at bebyggelsen fortsetter videre utover flere mil. Oslo tettsted omfatter deler av Asker og Bærum, Skedsmo og Oppegård, altså en liten del av Akershus.

Østfold og Vestfold en del av Oslo? Tror du drikker for mye jeg, vennen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summit,

for det første tror jeg utkant-Norge vil tape på det i det lange løp hvis de oppretter haugevis av støyende aktiviteter. Det vil selvsagt selge til noen, men verdien av stillhet og natur er nok mye mer verd.

For det andre er det ikke bare å flytte fra byen. For mange yrkesgrupper er det ikke jobb å få på landet, så med mindre de satser på å jobbe i en landhandel eller lignende må de bo i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre er det ikke bare å flytte fra byen. For mange yrkesgrupper er det ikke jobb å få på landet, så med mindre de satser på å jobbe i en landhandel eller lignende må de bo i byen.

Siden Asker er en del av byen, trenger du vel ikke flytte så langt for å få stillhet og ro, og samtidig ha kort vei til jobben i "byen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.