Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski ift kroppsvekt/høyde?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje mulighet til å kjøpe et par brukte Madshus Glitertind med 75mm bindinger og sko til en ålreit pris.

Så er spørsmålet: Disse skiene er 195cm lange. Mine mål er 1,78 cm og 90kg++.

Jeg er ikke supergod i nedoverkjøringer og tenker i utgangspunktet at det kan være greit å ha ski som er litt ofr korte, heller enn litt for lange. Tenkt bruksområde er i utgangspuntket til hytte til hytte og evt. en-to dager i telt, ikke "ekspedisjoner". Altså ikke med oppakning særlig over 10 kg.

Noen som har meninger?

Lenke til Finn-annonsen: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32293214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 184 og 90 kg og går på Åsnes Amundsen på 194 cm. Bruken er over tregrensa med sekk og pulk. En og annen topptur. Er godt fornøyd med lengden. Hadde tidligere Åsnes Rago på 205 cm. Gikk bra det og, men mye mer klønete når det blir litt løssnø. Fiskebein og nedoverkjøring er mye enklere med ski på 194 cm. Kommer til å gå for 194 ved neste kjøp av fjellski også. Smørespenn tok jeg ikke hensyn til ved kjøpet, og angrer ikke på det. Mer enn god nok glid og varighet på smurningen til fjellbruk.

Håper mine erfaringer kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke skiene over noen distanse bør du fokusere mer på smørelomme/spenn enn på lengdecentimetere.

Hadde et par Glittertind med fraverende smørelomme, blå-swixen satt kanskje 1km på snillt føre.

Har nå et par Rago med spenn som tåler både meg og en ryggsekk, desverre uten fellelås :-)

Sjekk spennet i butikk, det er tildels store variasjoner også på "like" ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har en Youtube-video eller noe liknende som forklarer hvordan man sjekker smørelomme? Eller en tråd som gir en enkel og pedagogisk innføring?

For å finne smøresone må du ha hjelp av en annen person, dette gjøres innendørs på en plan flate/gulv.

Legg et A4 ark på gulvet og legg den ene skien over arket der hvor bindingen sitter. Legg den andre skien ved siden av.

Du tar på deg skistøvlene og stiller deg oppå skiene (i bindingen selvsagt).

Stå med likevekt på skiene, dvs. stå slik at du står støtt på begge ben.

Så tar personen som hjelper deg og skyver arket så langt det går fremover og bakover.

Der hvor ikke arket butter foran og bak på skien er smøresonen for voks.

Merk av på siden av skien med en sprittusj for å markere smøresonen.

Gjenta prosedyren på den andre skien.

Smøresonen for klister finner man på samme måte som beskrevet ovenfor, men da med arket brettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å finne smøresone må du ha hjelp av en annen person, dette gjøres innendørs på en plan flate/gulv.

Legg et A4 ark på gulvet og legg den ene skien over arket der hvor bindingen sitter. Legg den andre skien ved siden av.

Du tar på deg skistøvlene og stiller deg oppå skiene (i bindingen selvsagt).

Stå med likevekt på skiene, dvs. stå slik at du står støtt på begge ben.

Så tar personen som hjelper deg og skyver arket så langt det går fremover og bakover.

Der hvor ikke arket butter foran og bak på skien er smøresonen for voks.

Merk av på siden av skien med en sprittusj for å markere smøresonen.

Gjenta prosedyren på den andre skien.

Smøresonen for klister finner man på samme måte som beskrevet ovenfor, men da med arket brettet.

Selv er jeg 170, veier 69 kg, og har åsnes Rago som er litt lengre enn meg selv. Sikkert rundt 180. De har jo ett veldig tydelig og stort spenn disse skiene. Men når jeg står på stregulvet, med likevekt på begge skiene ligger de klint nedtil gulvet i hele lengden. Hva betyr det? Er det noe galt med skiene? Hvordan finner jeg den rette smørelomma da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøresonen for klister finner man på samme måte som beskrevet ovenfor, men da med arket brettet.

Og skal du bruke kortfeller kan du vel brette arket minst en gang til.

Og til Mindviruz : Du har helt klart et par ski med for lite spenn, selg dem videre til en enda lettere person og kjøp deg ski som passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skal du bruke kortfeller kan du vel brette arket minst en gang til.

Og til Mindviruz : Du har helt klart et par ski med for lite spenn, selg dem videre til en enda lettere person og kjøp deg ski som passer!

De er en del år gamle da.. Skal alle ski, tilogmed, alle slags fjellski lligge løftet fra stuegulvet når du står på dem med likevekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ski som brukes mest utforbakke og eventuelt med langfeller i oppstigner trenger ikke smørespenn.

På ski som brukes bare i løssnø har en også heller lite nytte av smørelomme.

De bør ha helt andre egenskaper, dette er utenfor mitt område. Er mange her inne på forumet som kan mye om slikt.

Generelt kan en vel si at desto bredere ski, desto mindre spenn. Amundsen/Rago er allsidige turski og bør ha gåspenn mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være klar over at spenn kan variere MYE fra ski til ski, også innad i par.

Det holder ikke å vite merke, modell og lengde, du må rett og slett fysisk prøve/måle med instrument hvor mye spenn det er i skiene.

Den enkleste metoden er beskrevet før i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ditt angitte bruk kan Madshus Glittertind være bra.

sjekk testen i Ute :http://www.utemagasinet.no/Tester/TEST-Ski-for-fjellet

Når det gjelder spenn, lengde, smørelomme m.m. beskrives det også veldig bra.

I stedet for å fokusere for mye på spennet iom at de fleste går med moderat fart på turski, med varierende vekt og i varierende forhold, er det bedre å sikre at den voksen man legger på sitter best mulig, eller bruke kortfell.

Standard grunnprepping:

Puss opp festesonen med #80-100 sandpapir (skal se hårete ut)

varm inn ett lag med hard voks (grunnvoks eller grønn), kork ut.

bruker du grunnvoks må den dekkes godt, da den er "trå".

legg på noen tynne lag med dagsaktuell voks.

Ved skare/hardt underlag -> bruk veldig tynt lag grønn eller blått klister i bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.