Gå til innhold
  • Bli medlem

dynafit/tech bindinger på fjellski?


jamez

Anbefalte innlegg

Sliter med gnagsår når jeg går på fjellski. Har vært gjennom ganske mange forskjellige par sko.

minst problemer med de jeg har nå, Alfa Skarvet BC, men må fortsatt teipe for å unngå problemer på hælen...

Med dynafit TLT5 på toppturskia virker det til å gå finfint...

TLT5 skoa er utrolig gode å gå med - og veier faktisk bare 200gram mer enn BC skoa... Mindre enn de fleste 75 lærskoa vil jeg tro...

Noen som har tanker om hvordan det ville være å putte dynafits på litt smalere ski...

F.eks. Nansen eller Ingstad?

Noen tanker jeg har:

- Hvordan vil det funke på flerdagers tur? Må man evt ty til fuktsperre for å unngå våt innersko tro?

- Litt mer kinkig å ha kontroll på bakskia kanskje, men skulle da ikke tro det er så stort problem?

- Med tung sekk og sånt så vet jeg at jeg syns det er et sinnsykt pes å kjøre nedoverbakke med BC. Dynafit er jo en drøm i forhold...

- Oppoverbakke er ekstremt mye mer effektivt med hælløftere...

Noen andre synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det glir jo pent lite med feller...

hvis det er småkupert terreng med litt småbakker så er det vel det ganske kjipt?

Ser Hagan har et par smørefrie ski - men de var ganske smale

Fins jo også endel andre smørefri alternativer.

Madshus Epoch og Annum, Fisher S-bound 98 og 112... Rundt 1300gr per ski alle da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til turer hvor nedfarten er prioritet blir andre ski brukt. Og en slik løsning er jo kun et alternativ for folk som evt har flere par ski, inkludert breiere topptur/kjøreski...

Nå var posten tenkt som "hvordan vil dynafit være til (omtrent) rene bortoverturer" ...

Ser for meg nedturen er betydelig lettere og mer kontrollert med dynafits på et sett Nansen ski enn med BC binding...

Men, kan være enig i at det fort kan være greit å gå for litt breiere ski med litt smørelomme (f.eks. Storetind) eller smørefri (noen av de jeg nevnte før f.eks.)

Voile Vector BC ser spennende ut også men det blir jo ei veldig brei ski ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til turer hvor nedfarten er prioritet blir andre ski brukt. Og en slik løsning er jo kun et alternativ for folk som evt har flere par ski, inkludert breiere topptur/kjøreski...

Nå var posten tenkt som "hvordan vil dynafit være til (omtrent) rene bortoverturer" ...

Ser for meg nedturen er betydelig lettere og mer kontrollert med dynafits på et sett Nansen ski enn med BC binding...

Men, kan være enig i at det fort kan være greit å gå for litt breiere ski med litt smørelomme (f.eks. Storetind) eller smørefri (noen av de jeg nevnte før f.eks.)

Voile Vector BC ser spennende ut også men det blir jo ei veldig brei ski ...

Tror nok tech vil gi veldig mye mer kontroll enn med bc binding ja, hvertfall om du ikke er vandt med telemark.

De turene jeg har gått som transportetapper med dynafit har ikke vært noe problem i det hele tatt, dette har jeg gått med dynafit st10, k2 backup og scarpa pegasus støvler. synes det har fungert veldig bra, selvom gliden med feller er elendig. Med disse skia (82mm midje) blir det også litt ustabilt bortover på skare og lignende, sklir litt til sidene i blandt. Eneste med dynafit er jo at det er ingen motstand i bindingen, så du får ikke noe særlig fraspark, blir bare å skyve skia forover, i motsetning til BC/75mm, men for min del ikke noe problem.

Lette bindinger og tlt5 ville nok vært et veldig komfortabelt oppsett.

Hvor lange turer er det snakk om?

Ingstad med tech og kortfeller kan jo være morsomt tenker jeg, evt nansen om du er veldig avhengig av gli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nansen med BC og K2 Waybacks med Speed Radical.

Er det litt løssnø og sånt så syns jeg wayback er like greie å gå med som Nansen...

Men, på hardt/fast føre, løype, scooterspor etc er jo Nansen bedre...

Kunne jo tatt meg bryet og montert Quiver Killer gjenger i både Nansen og Wayback skia og eksperimentert litt... (http://www.quiverkiller.com/ )

Med slike gjenger blir det jo forholdsvis greit og flytte bindinger mellom skiparene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Storetind med Speed i fjor. Veldig fornøyd. Superlett, godt og gå med og fine å kjøre med på fast til knallhard snø. Glir åpenbart dårligere enn rettere/smalere ski, men er et veldig bra kompromiss på turer uten løssnø og med en del flatt og en del opp/ned. Med kortfell er det raskt å skifte mellom fjellskimodus og randomodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Storetind med Speed i fjor. Veldig fornøyd. Superlett, godt og gå med og fine å kjøre med på fast til knallhard snø. Glir åpenbart dårligere enn rettere/smalere ski, men er et veldig bra kompromiss på turer uten løssnø og med en del flatt og en del opp/ned. Med kortfell er det raskt å skifte mellom fjellskimodus og randomodus.

hvordan er glid og feste med Storetind og kortfell da?

Syns ikke glid er allverden med Nansen og kortfell, men det er tilstrekkelig grep, iallefall når jeg går med sekk, og stort sett også med pulken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et helt annet fraspark med randosko enn med BC/75mm. Hvis du vil utnytte smørelomma på skiene må du nesten ha en sko som flekser litt i ankel og tåledd, ellers blir det ikke noe fraspark i siste del av skyvet.

Det er sikkert mulig å lage oppsettet du ønsker, men jeg tviler sterkt på at det vil bli særlig bra.. Da ville jeg heller gått med en randoski.

Hvis du har problemer med gnagsår anbefaler jeg å prøve Rossignols BC-støvel. Nå er det vel X-9 som er modellen. Jeg har en eldre type, og den er veldig snill mot foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoen det er snakk om het har litt fleks i tåen, og man får mye mer "kick&glide" følelse enn med vanlige rando-sko. Lave fjellskisko er nok fremdeles bedre å gå med på flatene vil jeg tro.

Synes dette er en spennende ide. Jeg gikk for løsningen med rando-race-ski....men det var fordi jeg kjøpte de som en rando-sko som jeg orker å bære med meg på sommeren osv. Nedover er heller ikke disse allverden, men de er greie for kontrollerte kortsvinger i lav fakt. Hadde jeg vært 20 kilo lettere og noen cm kortere hadde de nok vært mer kjørbare. Bortover opplever jeg denne løsningen som litt vinglete.

Det jeg egentlig lurer mest på mht et slikt oppsett er nedoveregenskapene: vil de kunne matche 3-pin og dårlig telemarkteknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et helt annet fraspark med randosko enn med BC/75mm. Hvis du vil utnytte smørelomma på skiene må du nesten ha en sko som flekser litt i ankel og tåledd, ellers blir det ikke noe fraspark i siste del av skyvet.

Hva det gjelder fraspark så er det iallefall uaktuelt for meg å drive med noe fraspark med Alfa Skarvet skoa. Ikke mange spark så er det gnagsår! Må gå litt forsiktig og holde hælen mest mulig i kontakt med skia/løfte hæl minst mulig for å slippe gnagsår!

Har prøvd mange sko, men ingen som jeg syns virker til å sitte bedre på foten enn det Skarvet gjør... men de sitter tydeligvis ikke godt nok.

Skoen det er snakk om het har litt fleks i tåen, og man får mye mer "kick&glide" følelse enn med vanlige rando-sko. Lave fjellskisko er nok fremdeles bedre å gå med på flatene vil jeg tro.

Synes dette er en spennende ide. Jeg gikk for løsningen med rando-race-ski....men det var fordi jeg kjøpte de som en rando-sko som jeg orker å bære med meg på sommeren osv. Nedover er heller ikke disse allverden, men de er greie for kontrollerte kortsvinger i lav fakt. Hadde jeg vært 20 kilo lettere og noen cm kortere hadde de nok vært mer kjørbare. Bortover opplever jeg denne løsningen som litt vinglete.

Det jeg egentlig lurer mest på mht et slikt oppsett er nedoveregenskapene: vil de kunne matche 3-pin og dårlig telemarkteknikk?

Fikk da uten problemer til å sparke fra fint med TLT5 syns jeg, men med helfeller glir det jo ikke akkurat langt på hvert spark.

Nedoveregenskapene vil iallefall for min del være garantert bedre med TLT5 og låst hæl på uoptimale nedoverski enn med 3pin eller BC og dårlig telemarkteknikk...

Gruer meg stort sett alltid mer enn jeg gleder meg til tur ned fra fjellet med Nansen og BC - uansett føre og forhold! Og blir nesten aldri en tur uten fall - som ikke er så veldig gøy med 20kg sekk...

Voile Vector BC (smørefrie!) ser ut som sinnsykt morsomme ski:

http://www.backcountrymagazine.com/index.php?option=com_content&task=view&id=650&Itemid=54

Men, er nok alt annet enn ideelt på lange bortover turer... men desto mer gøy nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er glid og feste med Storetind og kortfell da?

Syns ikke glid er allverden med Nansen og kortfell, men det er tilstrekkelig grep, iallefall når jeg går med sekk, og stort sett også med pulken...

Helt grei glid. Det blir jo aldri så bra som godt smurte ski, men til gjengjeld gir det bedre feste. Hvis jeg ikke har bruk for så godt feste så smører jeg i stedet for å bruke feller. Tipper det ikke er stor forskjell på Storetind og Nansen med kortfeller. Nansen er rettere, men Storetind har kraftigere spenn. Jeg synes dette er en utrolig fleksibel rigg. Kan brukes med kort-/langfelle eller smøres alt etter føre og terreng. Jeg har prøvd alle variantene på samme tur. Og frasparket med TLT5 har jeg ingen ting å utsette på. Det er åpenbart dårligere enn med langrennski, men alt i alt er dette en bra pakke, særlig om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.