Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Kikut eller Alfa Skarvet?


Heggelund

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal investere i nye skisko.

Har bestemt meg for Alfa kikut eller skarvet, men klarer ikke helt velge mellom disse.

Begge disse skoene ser bra ut etter mitt syn.

Men er det noen som har prøvd begge disse skoene og vet om det er noen forskjell på disse skoene?

Eller hvilket av disse skoene som er et bedre valg?

Det er jo 500kr som skiller disse skoene i pris.

Takker for alle svar :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv Alfa Skarvet og er ikke fornøyd. Jeg får gnagsår av skoa så jeg må plastre hver eneste gang jeg skal på lengre skitur. Vurdere å kjøpe meg noen andre og da blir det ikke Alfa i det hele tatt. Så før du velger en type sko, prøv dem på beina og se om de passer, at dem ikke er for romme rundt helen. For min fot er ikke Alfa løsning i det hele, det gjelder også vanlige fjellstøvler. Ellers har jeg aldri hatt problemer med å finne meg fjellstøvel som passer til foten, så dette er min første erfaring med gnagsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Alfa Skarvet og er ikke fornøyd. Jeg får gnagsår av skoa så jeg må plastre hver eneste gang jeg skal på lengre skitur. Vurdere å kjøpe meg noen andre og da blir det ikke Alfa i det hele tatt. Så før du velger en type sko, prøv dem på beina og se om de passer, at dem ikke er for romme rundt helen. For min fot er ikke Alfa løsning i det hele, det gjelder også vanlige fjellstøvler. Ellers har jeg aldri hatt problemer med å finne meg fjellstøvel som passer til foten, så dette er min første erfaring med gnagsår.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å smøre skogene skikkelig før du bruker dem, og å stramme snøringen ordentlig.

Selv hadde jeg store problemer med Skarvet i fjor, men det gikk seg til etterhvert.

Bra sko. Ta gjerne også en titt på Crispi Stetind.

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å smøre skogene skikkelig før du bruker dem, og å stramme snøringen ordentlig.

Selv hadde jeg store problemer med Skarvet i fjor, men det gikk seg til etterhvert.

Bra sko. Ta gjerne også en titt på Crispi Stetind.

Dufas

Takk for svar.

Har du noen forslag til smøring til "skogene" skoene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop kjøpt meg Garmont Finse GTX på XXL, de passet foten min veldig bra, stive, fulllær, virker generelt som veldig gode sko.

Var satt ned nå fra 2299 til 949 (!) så var ikke noe å nøle med for min del! Fantastisk pris.

Oi, ja de såg veldig bra ut. var inne på xxl og såg på de.

Virker som et knall kjøp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Har du noen forslag til smøring til "skogene" skoene? :)

Bruk noe av det de selger i butikken. Husker ikke noe navn i farta. Det viktige med smøringen er at læret blir mykere og skoen tilpasser seg foten din raskere. Det og å snøre skoen godt på foten - det må ikke kjippe.

Gammeldagse ullsokker av typen "bestemorstrikket" i grov ull er heller ikke ideelt. For en gangs skyld er nymotens stuff bedre.

Selv brukte jeg noen mil på å gå inn skarvet. Det var en noe selsom opplevelse.

Dufas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte Skarvet etter varme anbefalinger. De føltes bra ut da jeg prøvde dem i butikken, men jammen sa jeg smør. Har ikke klart å gå dem inn - plaster må til selv på korte turer. De mangler ikke mil heller etterhvert. Skal innrømme at med plaster så er det veldig gode sko. Neste gang tror jeg det blir Crispi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ta stilling til kvalitetsforskjeller vil jeg presisere at Alfa Skarvet og Crispi Stetind er laget på veldig forskjellig lest.

Passer den ene kan du nok glemme den andre!

Ser ofte i tester av klær og sko at man bedømmer og karaktersetter passform, er ikke dette i høyeste grad individuelt?

Den samme jakka kan vel ikke ha "meget god passform" både til Stuttkjukken og Bønnestengelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ofte i tester av klær og sko at man bedømmer og karaktersetter passform, er ikke dette i høyeste grad individuelt?

Den samme jakka kan vel ikke ha "meget god passform" både til Stuttkjukken og Bønnestengelen?

Dette har jeg sett også. Passform er minst like viktig som generell kvalitet. Verdens beste kvalitet blir verdiløs hvis skoen ikke passer. Det gjelder både vedrørende passform og størrelse. Har du føtter i størrelse 45 så kjøper du ikke sko i størrelse 43. Da blir de et mareritt å gå med hvis du i det hele tatt får de på deg. Samme gjelder egentlig passform. Du får de på deg hvis størrelsen er riktig, men hvis passformen er riv ruskende gal blir de ikke gode å gå med. Å kjøpe gode sko er en kunst som få behersker, og det kan man kanskje ikke heller forvente. Verre er det at denne kompetansen med få unntak er fraværende blant de som selger sko også. Det blir en del prøving og feiling til man lører det selv eller finner en forretning som har folk som kan jobben sin godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.