Gå til innhold
  • Bli medlem

PLB/Spot/inReach i Afrika


Gjest PaperCut

Anbefalte innlegg

Gjest PaperCut

En bekjent skal til Afrika, og jeg vurderer å bidra med "litt tryggleik" :twisted:. Jeg ser at Spot dekningskartet indikerer dårlig til ingen dekning i sør og sør-øst Afrika - men det er sist oppdatert i mai 2009. Uansett så er det dette området som er det aktuelle området.

Ellers er det vel konvensjonell PLB som gjelder, men de jeg finner er litt klumpete sammenlignet med Spot. Blir den for stor så blir den garantert ikke med på småturer der nede :S

Noen som har forslag? Noe i dimensjon med Spot og rundt 100g er jo drømmen, men jeg har ikke funnet noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest PaperCut
McMurdo 210. PBL. Er så liten at du knapt merker den er med.

Den er nesten dobbelt så lang som min spot2, og veier 150g. Den merkes nok ganske greit i situasjoner hvor det ikke backpackes.

Finnes det mindre PLB enn denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hva med delorme Inreach forresten? Foreløpig kun i salg i Nord-Amerika, men slikt kan man jo komme seg rundt ved behov.

Inreach benytter seg av Iridium-nettverket, men jeg sliter med å finne dekningskart på deres tjenester. Omtale og kommentarer både her på forumet og andre steder gir inntrykk av at de har den beste globale dekningen, inkludert Afrika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

følger opp litt selv her jeg. inReach er i salg utenfor nord-Amerika, men jeg har ikke fått vite hvor enda.

gpscity og amazon har den - sistnevnte sender den ikke til Norge. 250USD er prisen - ikke ille.

delorme support sier at inReach har global dekning, pol til pol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iridium benytter lavbanesatelitter og har global dekning. Systemet som Spot benytter seg av er en geostasjonær satelitt.

Merk at Iridium kan "skrur av" dekning i områder de f.eks. regner som krigsområder.

Iridium Extreme er en ny satelittelefon som akkurat har kommet på markedet. Denne har mulighet til å brukes som tracker (sender posisjonsmeldinger til en e-postadresse ved gitte intervaller), har SOS knapp (sender posisjonsmeldinger til en eller flere SOS kontaker + ringer opp et predifinert nummer) og fungerer selvfølgelig som en vanlig satelittelefon. "Rugged" og sprutsikker. Fås kjøpt i Norge.

Et alternaltiv til DeLorem inReach er NAL Research SHOUT nano. Den har vært på markedet en stund og er mulig å få tak i Norge.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Hei Øystein, takk for innspill. Dette var jo seriøse saker - men også med en litt mer seriøs pris :). Foreløpig tror jeg inReach er den som ligger best an. Jeg kan visst kjøpe den direkte fra delorme iflg deres support.

Turen skal nok ikke begås før til sommeren/høsten. Det kan skje litt av hvert på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest PaperCut

Bare kjapt innpå her, siden inreach nå faktisk er innen rekkevidde foran meg på pulten :).

Spot2, som jeg trodde kun trengte batterier, ser derimot ut til å ha lyst for siste gang. Er ikke overbevist om at Spot support klarer hjelpe meg før abonnementet mitt går ut.

- Størrelse - det er med en viss "sorg" jeg må melde at inreach (med belteklipset) er nesten dobbelt så tykk og definitivt mer klumpete enn spot2. Den veier også dobbelt så mye - 234g :(

Det ingegrerte belteklipset virker meget solid, og det er også feste for en sikkerhetsstropp

- Egendefinerte meldinger. Jeg har lest quickstart guiden!! :). En feature jeg ikke var klar over, er at man kan preprogrammere tre meldinger i tillegg til SOS-knappen. For å sende melding 1, holder man meldingsknappen inne til dioden blinker en gang. For å sende melding to, hold og vent til dioden blinker to ganger osv. Smart!!

- Ikke egen erfaring enda, men tester viser at inreach er lynrask sammenlignet med Spot2. Sending av meldinger skal visstnok gå på 30 sekunder.

http://www.techgrid....s-you-in-touch/

- Registrering, ny konto og abonnementsløsninger. Dette feilet.. mulig det er pga æøå - siden deres var ikke heelt klar for norske tegn tror jeg. Abonnementsløsningene er definitivt dyrere enn hos spot. Billigste løsning koster 10USD/mnd, men er kun egnet som en nødplan (noe den også selges som). Denne inkluderer ikke tracking.

Neste nivå koster 25USD/mnd, og hoppet er relativt stort. Hvis inreach holder det den lover - tror jeg det er verdt prisen.

Venter spent på delorme support....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rapporten. Når det gjelder abonnementsprisen, så er ikke den nødvendigvis så ille. Slipper man å binde seg til et helt år av gangen? Selv bruker jeg Spot2 kun noen ganger pr år, og har ikke bruk for den ellers. Månedsabonnement hadde antagelig passet meg bedre. Vekten er litt høy ja. Hold oss oppdatert videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut

Takk for rapporten. Når det gjelder abonnementsprisen, så er ikke den nødvendigvis så ille. Slipper man å binde seg til et helt år av gangen? Selv bruker jeg Spot2 kun noen ganger pr år, og har ikke bruk for den ellers. Månedsabonnement hadde antagelig passet meg bedre. Vekten er litt høy ja. Hold oss oppdatert videre!

Prisene oppgitt over er for 12 måneders abonnement. Du kan aktivere den per månedsbasis også - men da er prisen en god del høyere. Litt intrikat det der, du må bl.a. betale 25usd for å bytte til en rimeligere plan. Selv går det ganske jevnt i bruk for meg med dagsturer og helgeturer året gjennom. Ingen ekspedisjoner på 1-2 uker her i gården mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.