Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally kano! Ønsker alt av erfaringer på godt og vondt.


SuperTed

Anbefalte innlegg

Hei

Mange tråder om ally kano men ingen som går direkte på erfaringer og hvor ofte noe slikt blir brukt.

Vurderer å kjøpe en ally 16,5 eller 17 til meg og fruen, men er litt usikker på hvor mye det faktisk hadde blitt brukt vs. prislappen.

Noen aktuelle erfaringsspørsmål:

1. Har kanoen endret villmarkslivet ditt til det bedre? Hvor mye bedre i så tilfelle?

2. Hvor ofte bruker du den?

3. Opplever du det som fryktelig trasig å måtte bruke 30min på å sette den sammen og ta den fra hverandre etter turen?

4. Hvor stor bør den være for å kunne brukes til både elv og vann med 2 personer?

5. Er det virkelig verdt det å bære den inn for å kunne bruke den i fjellvann?

6. Noe annet jeg burde vurdere før jeg kjøper en slik?

(Legger denne tråden i Utstyrs kategorien av forumet siden jeg vil ha erfaring fra flere enn bare kanoelskere i Padling kategorien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei

Mange tråder om ally kano men ingen som går direkte på erfaringer og hvor ofte noe slikt blir brukt.

Vurderer å kjøpe en ally 16,5 eller 17 til meg og fruen, men er litt usikker på hvor mye det faktisk hadde blitt brukt vs. prislappen.

Noen aktuelle erfaringsspørsmål:

1. Har kanoen endret villmarkslivet ditt til det bedre? Hvor mye bedre i så tilfelle?

2. Hvor ofte bruker du den?

3. Opplever du det som fryktelig trasig å måtte bruke 30min på å sette den sammen og ta den fra hverandre etter turen?

4. Hvor stor bør den være for å kunne brukes til både elv og vann med 2 personer?

5. Er det virkelig verdt det å bære den inn for å kunne bruke den i fjellvann?

6. Noe annet jeg burde vurdere før jeg kjøper en slik?

(Legger denne tråden i Utstyrs kategorien av forumet siden jeg vil ha erfaring fra flere enn bare kanoelskere i Padling kategorien.)

1. Det vil jeg si. Jeg liker å gjøre forskjellige ting i naturen, og Allyen har tilført en ny dimensjon.

2. Hatt min i to år. Har blit to turer i året, noe som også har vært målet.

3. Nei. Litt krøkete å sette sammen de første gangene, men dette har gått seg til. Nå setter vi (2 mann) opp på drøyt 30 min og tar ned på under halvparten.

4. Jeg har 16,5-utgaven. Der går det glatt to personer med en drøss av utstyr oppi. Om hakket mindre også går får andr svare på..

5. Kommer an på turen, vil jeg si. Skal du være i ro flere dager vil det nok kanskje være det. Vannets størrelse og hvor langt det er å gå inn til vannet vil nok også være med på å bestemme. Umulig å gi et klart svar her etter min mening.

6. Vet ikke hva du egentlig spør etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Definitivt! Først og fremst fordi en er på elver, vann og innsjøer, annen natur, andre perspektiver mm. Du kommer ofte mye nærmere inn på dyr. Kano gir også annerledes trening. Kanopadling er også mer kontemplativt enn å gå.

2) Varierer! Fra ca 30 dager til 3-4 dager i året.

3) Nei! Men det gjør at jeg ikke gidder å ta med kanoen for f.eks. par timers tur til småvann.

4) Både 16,5 og 17 er mer enn store nok. Plass til to med bagasje for lang tid, eller tre på turer over uker.

5) Til et mindre vann gidder jeg ikke ta med kano. Ja, hvis vann-systemene er store nok. Finest er mindre vann som ligger som perler, med elver mellom. For store innsjøer blir kjedelige. Det er likevel ikke like enkelt å finne lange padleruter, uten naturinngrep og få bæringer. Pakker en lettvekt og er to går det fint med lengre bæringer. Vind er et større problem på fjellet.

6) Det er best å være to interesserte padlere. Det går å padle alene, men en får ikke samme flyt som to samtstemte padlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ca 15 år bak meg som ally eier. En 15-fots av den gamle gode typen. Vil tippe den har hatt ca 10 bruksdøgn i snitt per år. Tildels røff bruk, og bærer etter hvert sterkt preg av det...

Størrelse: Har vært på 5 dagersturer med 2 personer og 45kg bikkje. Det har gått fint, men en 16,5 foter vil være mye! bedre. Jeg har 15 foter for å padle solo på elv.

Det er flott å være på kanotur. Å gli innover vanna med bagasje uten å anstrenge seg er en god følelse. Så kommer bæringa.. Hvor grensa går er litt vanskelig å si. Har hatt noen turer innover Femundsmarka med kano, opp Røa og inn til Rogen. Men de siste turene der har jeg valgt å gå til fots. Synes jeg da har fått utnytta begrensa tid bedre. Det virkelig fine med kano for min del er når du kan padle ei passe rolig elv /vassdrag over lengre strekninger uten for mye bæring. Med trad kano er noen hundre meter bæring rikelig. med ally går 1 km greit.

Å sette den sammen tar bare 15min for to personer når dere kan det. Å demontere tar bare 5 minutter. Likevel har min stort sett ligget ferdig rigget. Demontert har jeg gjort når jeg må kjøre langt med den.

Ulempen med ally er slitestyrken. Den er mye dårligere enn på en tradisjonell kano i god kvalitet. Lett å lappe ja. Min er full av lapper. Men en kano som det ikke går hull på er vel å foretrekke? Jeg vil påstå at mange allykjøpere ville vært bedre tjent med en vanlig kano! Bære langt eller dårlig plass er gode grunner for ally. Hvis ikke er en vanlig å foretrekke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja synes da det. Blitt et bra supplement til vanlige turer. LItt enklere å ta med litt mer luksus når en ikke skal bære alt hele tiden. Kommer og noen steder man ikke gjør til fots, f.eks campe på en øy.

2. Det varierer litt fra år til år. I år er den brukt kun 3 ganger. En markatur i Nordmarka, Femundsmarka og Fjorda.

3. Bruker ikke mer enn 15-20 min hvis det er meg og en som har vært med og satt sammen før. Ned går på 10 min til alt er pakket i sekk. Har endret pakking til alle stenger, baugspant og flytematte i orginal pakksekk. Så har jeg seter, duk og rep kit i bag. Mest fordi det er enklere å bære opp og ned av kjellern samt at det da passer i takboks på bilen.

4. Jeg har 16,5 DR. Som regel padlet 2 voksne og en eller 2 hunder. Med 2 store sekker og noen pakkposer i tillegg hvis det er en del dager jeg er ute. Så 16,5 vil være fin. Med lette sekker og flatt vann kan du nok dytte oppi en person til.

5. Aldri båret langt inn til vann. Bare mellom vann i Femundsmarka og Nordmarka. I Nordmarka er tralle å anbefale da en kan trille mye på grusvei

6. Jeg kjøpte den pga vekt, at den tar liten plass å oppbevare inne. Så er det lett å bære. Har ikke måttet lappe min enda, men har bare hatt den 3 år. I tillegg er det enkelt å stroppe ting godt fast mot bunn. Bruker strips som kan åpnes og lukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg kjøpte 16.5' før sesongen startet i år og har bare en sesongs erfaring med den. Vi har i hovedsak brukt den til overnattingsturer med ungene i Østmarka i Oslo, men det har helt klart gjort at vi har fått dratt på flere og bedre turer enn før vi hadde kanoen.

2. Det er blitt mange korte kveldsturer og noen turer med en overnatting. Skulle gjerne brukt den mye mer og på lengre turer, men med fireåringer som skal være med blir det litt begrenset foreløpig :)

3. Med litt trening går det fort å montere den, men ettersom vi har ganske kort vei til vannene vi har brukt i sommer har den ligget oppslått i hagen. Når det er sagt så er det ikke veldig trasig å måtte montere den, men har man med barn så kan det være en liten tålmodighetstest.

4. Vi har som regel vært to voksne og to barn med oppakning for en overnatting uten problem. På det meste har vi vært tre voksne og to barn med oppakning. Da var det tungt, men det gikk.

5. Det har jeg ikke forsøkt ennå, så det skal jeg ikke svare på, men vi kjøpte en billig kanotralle på Biltema som virkelig var verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.