Gå til innhold
  • Bli medlem

Begge storetærne mine har mistet mye følelse, noen som har opplevd det?


SuperTed

Anbefalte innlegg

Forrige tur var ca 6 timer marsj første dagen og 4,5 time andre dagen. Går i jaktstøvler - Viking Hunter.

Når jeg kom hjem merket jeg nedsatt følelse i begge storetærne. Det føles som de delvis sover. Trodde kanskje dette var nerver eller blodårer som lå i klem og ville fikse seg selv.

Det er nå en uke siden og det føles fortsatt som om tærne sover. Føles som nålestikk når jeg klemmer/tar på tuppene. Fremste delen av storetærne det dreier seg om...

Noen som har peiling på hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd det samme, men tror da jeg at jeg forfrøs stortærne også, og at det var det som forårsaket tapet av følelse. I stedet fikk jeg til å begynne med ganske vonde føtter. Smertene gikk over, men stortærne var fortsatt følelsesløse.

Dette skjedde på slutten av en laaang fjelltur med vassing i snø etterhvert. Turkameraten min fikk akkurat det samme som meg, om ikke like ille.

Det var lite behandling å få, eneste tipset var å ha føttene i vekselvis varmt og kaldt vann for å stimulere blodtilførselen. Uansett kom ikke følelesen i stortærne tilbake før etter ca 2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du opplevd at tærne dovner vekk mens du går i skoene, eller har du byttet til ny sekk?

Forfrysning/nedkjøling kan være en årsak som nevnt over. Det tar som regel litt tid.

En annen årsak kan være klem fra sko, særlig mot blodårer/nerver på risten eller mot blodåren som går langs innsiden til det tykke leggbeinet. Dette har jeg opplevd mange ganger i forbindelse med forsvarets ulike marsjstøvler og andre høye sko i forbindelse med lange turer. Dette kjennes imidlertid mest som om først tærne, så resten av foten "sovner", og følelsen kommer raskt igjen.

En annen årsak jeg har opplevd er stivhet i korsryggen, som fører til at tærne sovner. Dette har jeg typisk merket etter bruk av sekker som ikke har hatt perfekt passform, slik at jeg spenner korsryggen ubevisst. Problemet er da at en nerve har litt klem mellom en ryggvirvel. Dette kan også ta litt tid å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det, men det var også pga forfrysning.

Etter en romjulstur i -26 grader fikk jeg tilbake følelsen i 7 tær samme kveld og nr 8 og 9 etter noen dager. Den ene storetåen var "død" frem til i april/mai.

Nå er den bra, men jeg fryser lettere på den enn de andre tærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk akkurat byttet til ny sekk. Fra tung til lettere. Viking 130L -> Pinnacle 72L (uten pakkramme).

Veldig pussig at det bare er halve av hver storetå ca.

Det har ikke vært kaldt nok enda til at jeg har klart å få tærne forfryst.

Skoene er de samme som mange turer tidligere.

Ut fra det dere skriver her så er det nok enten ny sekk som har klemt nerver eller skoen som har vært knytt for hardt på for første gang.

Siden det har tatt lang tid for alle andre her så krysser jeg fingrene for at jeg også får tilbake følelsen innen et par mnd eller et par år. Hehe..

Takker for gode svar, fjernet et snev av bekymring jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at nervene i tærne har sovnet og ikke våknet igjen før 2-3 måneder etter at jeg forfrøs dem på en lang romjulstur i -30 grader i Jotunheimen 2009. Godt mulig at dette også forekommer dersom skoene er trange og man går med det over tid... Ta det med ro og vent til følelsen kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kronisk problemer med nervebanene til føttene. Mangler permanent litt følelse i stortærne. Når jeg går med dårlige såler blir det verre. Jeg bruker derfor spesiallagde såler. Men det går an å prøve ulike såler i butikken. Har du f.eks tilløp til tverrplattfot vil det være en stor forbedring å bruke såler som er litt oppbygd under forfoten. Det fins en del ulike typer å prøve. Høy bue, lav bue osv. Verd å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.