Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan vedlikeholde Bergans Dermizax jakke


Fjelljenta85

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Bergans Dermizax jakke for 3 år siden, etter å ha blitt brukt en del og vasket en del så har den begynte å trekke vann, vannet legger seg ikke utenpå som perler lenger, men trekker seg inn, hadde den på meg når jeg var på en utekonsert forleden, det begynte å regne, og bare etter en stund var jeg klissvåt igjennom. Jeg har prøvd å impregnere den med Nikwax spray, men det har ikke hjulpet noe særlig. Jeg har vasket jakken med Milo som jeg fikk anbefalt av sportsbutikken hvor jeg kjøpte den og drypptørket den slik som jeg fikk beskjed.

Hva kan jeg gjøre for at den jakken skal tåle vann igjen?

Det samme gjelder en Bergans dermizax regnjakke jeg har, den trekker også vann så jeg blir klissvåt, den skal jo tåle enn del regn, men bare etter en times gåtur i regnvær er jeg gjennom våt. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Husket på å stryke jakka etter vask og impregnering? Ellers så kan det hende at tapen over sømmene har løsnet, spesielt hvis du har gått mye med tung sekk. Hjelper det ikke med impregnering og stryking, send den til Bergans for test. Det gjorde jeg, og resultatet var at jeg fikk ny jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Husket på å stryke jakka etter vask og impregnering? Ellers så kan det hende at tapen over sømmene har løsnet, spesielt hvis du har gått mye med tung sekk. Hjelper det ikke med impregnering og stryking, send den til Bergans for test. Det gjorde jeg, og resultatet var at jeg fikk ny jakke.

Jeg vasket jakke, tørket den, også sprayet jeg den med nixvax spray og la den bare trekke inn og tørket over det overflødige som ble igjen med en klut. Men kanskje jeg rett og slett burde ha vasket den, tørket den også sprayet på impregnering også strøket den?

Men tror du jeg får nye jakke nå da når den er så gammel som 3-4 år?

Og hva med regnjakka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker feil så vasker man den, drypptørker, så er det 5 minutter i tørketrommel, og den er så god som ny. Har en Bergans Rauland som når er 4-5 år, brukt UTROLIG mye, og den holder stand fortsatt. Eneste er at tapen over sømmene innvendig nå har begynt å løsne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket jakke, tørket den, også sprayet jeg den med nixvax spray og la den bare trekke inn og tørket over det overflødige som ble igjen med en klut. Men kanskje jeg rett og slett burde ha vasket den, tørket den også sprayet på impregnering også strøket den?

Men tror du jeg får nye jakke nå da når den er så gammel som 3-4 år?

Og hva med regnjakka?

For å ta det siste først, hva slags "regnjakke" er det du har? Dermizax er Dermizax, den eneste forskjellen er om jakka har løst nettingfor eller ikke, membranen er den samme.

Den forrige jakka mi var vel 3 år gammel, og brukt mye med tung sekk. Bergans sa den gang at det skulle den tåle, så det var en grei reklamasjon. Tror strykinga er viktig for å få overflaten så glatt som mulig, renner ikke vannet lett av, vil det trenge igjennom. Prøv med strykejernet først, (ikke for varmt) hjelper ikke det, så ta kontakt med Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste først, hva slags "regnjakke" er det du har? Dermizax er Dermizax, den eneste forskjellen er om jakka har løst nettingfor eller ikke, membranen er den samme.

Den forrige jakka mi var vel 3 år gammel, og brukt mye med tung sekk. Bergans sa den gang at det skulle den tåle, så det var en grei reklamasjon. Tror strykinga er viktig for å få overflaten så glatt som mulig, renner ikke vannet lett av, vil det trenge igjennom. Prøv med strykejernet først, (ikke for varmt) hjelper ikke det, så ta kontakt med Bergans.

Den regnjakka jeg har er det ikke noe nettingfor i det hele tatt.

Da får jeg prøve å vaske jakke, tørke den, spraye den med impregnering også får jeg bruke strykejernet.. Men skal jeg vente til det har trekt seg litt inn eller skal jeg bare stryke med en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt Dermizax i årevis. Det du gjør, er som følger:

Vask jakken, uten vaskemiddel, men med flytende impregnering som feks. denne.

Dersom du har tørketrommel, tørk jakken i 10-15 minutter på syntetprogram. Klar for bruk.

Dersom ikke har tørketrommel, drypptørk plagget og når det er tørt, stryk det med innstilling 1 (silke) på strykejernet.

Jeg har gjort dette med Dermizaxplagg som har fått noen år på baken, og det har uten tvil forlenget levetiden/brukstiden på plaggene. Har bl.a. en Bergans Anatomic bukse som jeg har brukt i 6 år eller noe og som fremdeles er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt Dermizax i årevis. Det du gjør, er som følger:

Vask jakken, uten vaskemiddel, men med flytende impregnering som feks. denne.

Dersom du har tørketrommel, tørk jakken i 10-15 minutter på syntetprogram. Klar for bruk.

Dersom ikke har tørketrommel, drypptørk plagget og når det er tørt, stryk det med innstilling 1 (silke) på strykejernet.

Jeg har gjort dette med Dermizaxplagg som har fått noen år på baken, og det har uten tvil forlenget levetiden/brukstiden på plaggene. Har bl.a. en Bergans Anatomic bukse som jeg har brukt i 6 år eller noe og som fremdeles er i bruk.

OBS...Jeg har brukt milo på min jakke nå, kan jeg da bare dryppetørke den og impregnere den også kjøre den i tørketrommelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Turistforeningen:

Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans

Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver.

Ellers bør du tenke på:

Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.

Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.

For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.

I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra Turistforeningen:

Vedlikehold av Dermizax/Entrant-plagget ditt fra Bergans

Dermizax-materialet beholder sine egenskaper også i skitten tilstand og i kontakt med saltvann. Årsaken ligger i at Dermizax ikke har porer som kan tettes. Membranen beholder dermed samme høye kvalitet, selv etter utallige gangers vask med vanlig vaskepulver. Til sammenligning vil materialer med mikroporer forringes i kvalitet etter hver vask, ettersom de keramiske partiklene i vanlig vaskepulver tetter igjen mikroporene. Derfor kan du trygt vaske Dermizax-plagget ditt fra Bergans med vanlig vaskepulver.

Ellers bør du tenke på:

Ved vasking av plagg laget i Dermizax og Entrant, bør du ta en ekstra skylling for å være sikker på at alt av såperester blir fjernet.

Plagg laget i Dermizax og Entrant skal ikke vris eller sentrifugeres, men kun drypptørres.

For å opprettholde den vannavvisende evnen på stoffets overflate, og pusteevnen (fukttransporteringsevnen) bør plagget etter noen gangers vask, enten strykes med strykejern (innstilling: Silke, ca. 100°C) eller kjøres ca. 10 minutter i tørketrommel på syntetprogram.

I utgangspunktet behøver man ikke å impregnere plagg i Dermizax og Entrant. Etter lengre tids bruk (og mange runder i vaskemaskinen), kan imidlertid ytterstoffet og den originale impregneringen bli noe slitt. Da kan det lønne seg å re-impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering. Bruk en impregnering beregnet på pustende syntetmaterialer.

Takk for kloke ord:)gjør jeg som du sier, re-impregner jakken, men skal jeg da kjøre den i tørketrommel eller stryke den etter jeg har sprayet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da så lite.:roll:

Først så drypptørker du, så tørketrommel 10 minutter på synthprogram, så hvis det er nødvendig så kan du spraye den med imprignering. Men prøv uten først. Jeg har brukt mye dermizax fra Bergans og har enda ikke sprayet et eneste plagg. Dermizax membranen imprigneres av varme, er det som er ganske genialt med den. Er stoffet utenpå når det er skikkelig slitt som har behov for sprayen, og har egentlig ikke så mye å si på vanntettheten. Men skulle stoffet utenpå som du sier se vått ut, og at ikke perlene legger seg utenpå, så ta en omgang spray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da så lite.:roll:

Først så drypptørker du, så tørketrommel 10 minutter på synthprogram, så hvis det er nødvendig så kan du spraye den med imprignering. Men prøv uten først. Jeg har brukt mye dermizax fra Bergans og har enda ikke sprayet et eneste plagg. Dermizax membranen imprigneres av varme, er det som er ganske genialt med den. Er stoffet utenpå når det er skikkelig slitt som har behov for sprayen, og har egentlig ikke så mye å si på vanntettheten. Men skulle stoffet utenpå som du sier se vått ut, og at ikke perlene legger seg utenpå, så ta en omgang spray.

Jeg må nok spraye den, men så er det noen som sier jeg skal vaske den,drypp tørke den, også spraye den også kjøre den i tørketrommelen eller stryke den etterpå. Jakka er slit siden den er brukt stortsett hele året, utenom på de varmeste sommer dager(dem har det ikke vært så ,mange av i år)i 3-4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier mye rart de.:roll: Men er ikke noe poeng å spraye og så ta den i tørketrommel, for det første så vil nok imprigneringen fordampe, og for det andre så vil nok alt annet du putter inni der etterpå få et snev av vanntetthet. Ok, den jakka jeg snakket om er ca 5 år, brukt også utrolig mye, og den har ikke trengt spray enda, men det er den gamle Rauland jakka, og stoffet er vel det nærmeste rustning man kommer uten å være av metall. Men drypptørk, tørketrommel 10 min, og så spray den lett, og tørk av overflødig imprignering med en ren klut(Som på Goretex).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone har nettopp vasket min sønns jakke. Selvfølgelig uten å spørre først.

Jeg har gitt uttrykkelig beskjed om at vedlikehold og vask av turutstyr er mitt ansvarsområde.

Men altså, etter siste fjelltur hadde sønnen gitt beskjed om at jakken måtte vaskes. En "Sekken" skalljakke fra Bergans.

Han bruker denne jakken daglig selv om den ble kjøpt til turbruk, og nå er det snart skolestart og etter siste fjelltur så stinket jakken.

Den ble vasket på 30 grader, med flytende vaskemiddel, Omo Color, sentrifugert og hengt til tørk.

Jakken ser helt fin ut, men nå gjenstår det bare å se om den virker som den skal etter denne behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint om du gir tilbakemelding om dette. Sentrifuge skal jo være den absolutte dødssynd når det kommer til Dermizax. Så om ikke annet så har kona di gitt oss verdifull informasjon.:roll: Synd med jakka til poden om den er ødelagt men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermizax-buksa mi har vore gjennom fullt vaskeprogram med sentrifugering fleire gonger, utan at buksa har vorte forringa av det. Det er slitasje på dei vanlege plassane som avgjer kor lenge buksa er brukandes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier mye rart de.;) Men er ikke noe poeng å spraye og så ta den i tørketrommel, for det første så vil nok imprigneringen fordampe, og for det andre så vil nok alt annet du putter inni der etterpå få et snev av vanntetthet. Ok, den jakka jeg snakket om er ca 5 år, brukt også utrolig mye, og den har ikke trengt spray enda, men det er den gamle Rauland jakka, og stoffet er vel det nærmeste rustning man kommer uten å være av metall. Men drypptørk, tørketrommel 10 min, og så spray den lett, og tørk av overflødig imprignering med en ren klut(Som på Goretex).

+1 Mange ulike løsninger her, men iflg bergans er denne mest riktig.

BTW: Grunnen til at det er viktig å varmebehandle skallbekledning har med hvordan ytterstoffet hjelper membranet med å holde deg tørr. Ytterstoffets hovedoppgave er å perle vannet som lander på jakken. Dette gjøres hovedsaklig ved hjelp av årsmå hår som samler vannet i dråper. Derfor ser man den "kule" effekten av gode skalljakker, hvor man bare kan riste av vanndråpene. :D

Etter mye bruk, hvis skitt legger seg over og etter vask, vil disse hårene legge seg ned og man mister mye av effekten. For å reise disse igjen, må man varmebehandle plagget, dette gjøres mest effektivt i tørketrommel på lav varme. Har man ikke trommel er det strykejern/hårføner som er tingen.

Hårene kan og blir etterhvert slitt av, da er det ingenting man kan gjøre :cry:

PS! Dermizax har maange forskjellige membraner, det er ikke bare løst nettingfor som er forskjellen. I likhet med Gore Tex etc finner man ulike typer, hver til sitt bruk, med ulike egenskaper av vanntetthet, pusteevne osv. Vedlikeholdsmessig er det liten forskjell, annet enn at det blir enda mer unødvendig med wash-inimpregnering på de med nettingfor. Selv bruker jeg alltid spraytypen, da det å impregnere innsiden med lommer osv. ikke er veldig nyttig :S

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.