Gå til innhold
  • Bli medlem

Verdien av riktig lufting i klær - bukseseler til bruk på alle klær


SuperTed

Anbefalte innlegg

Som overskriften beskriver så er jeg ute etter å få riktig luft gjennomstrømming på tur. Ønsker derfor tips om bukseseler som kan clipses på alle typer klær og regnklær uten å miste grepet - også helst uten å ødelegge klærne.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klipsing fungerer ikkje på dei fleste type klær. Bukseseler med knappar fungerer, men kan vera ubehagleg i kombinasjon med sekk. Sy knappane på utsida, så går det stort bra.

Dersom du reknar buksa for øydelagt dersom du må sy på 6 knappar for å gjera ho meir anvendeleg, så har du eit problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker seler fra Norrøna. Har sydd på hemper på flere bukser for at de skal passe. Jeg har lagt ut et bilde et sted her på forumet.

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=25811&highlight=bukse+fra+lowe+alpine

Disse selene fungerer kjempefint. Har også tidligere brukt slike seler med knapper og det går også bra. Det eneste problemet kan være knappene bak og i noen tilfeller der selene krysses bak på ryggen. Knappene og et eventuelt krysstykke som er tredd inn på selene kan lett ligge og gnage under sekken. Dette problemet blir mindre hvis du bruker små knapper og setter dem på utsiden av buksa. Krysstykket på selene bør være laget av skinn eller et annet mykt materiale. Hvis det er to seleender bak så er ofte dette stykket tredd på (vanligst på seler med klyper) men på seler med en ende er dette stykket som oftest sydd på. Det kan også være en fordel at festestroppene på selene er av den flate typen. De runde kan også lett bli et problem bak under sekken.

http://www.oslosportslager.no/produkt/bukseseler-19175.aspx

post-4379-133474757319_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker seler fra Norrøna. Har sydd på hemper på flere bukser for at de skal passe. Jeg har lagt ut et bilde et sted her på forumet.

Absolutt interessant! Må gjøre noe med luftingen, merker det godt på turer der jeg svetter mye. Det samme med regnklær - luftingen i bukse og jakke ikke er god nok seperat. Vil tro at du har det bedre med skorstein prinsippet på luftingen.

Frem med nål og tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skorsteinsprinsippet er vel og bra det, men vert blokkert med ein gong ein tar på seg sekken og strammar hoftebeltet ;(

Haha.. godt poeng, tenkte faktisk ikke på det! Mulig det bare er å skrinlegge hele prosjektet da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster svært lite å prøve det ut.

Jeg bruker stort sett alltid seler på turbuksene. Ikke på grunn av "skorsteinsprinsippet", men fordi jeg synes det fungerer bedre enn belte.

En annen ting er at de fleste som bruker belte også henger kniven i beltet. Da kommer som regel alltid kniven i konflikt med hoftebeltet på sekken.

Jeg har sydd en knapp på buksa, litt nedenfor beltet, på sidesømmen eller litt bakenfor denne, til å henge kniven i. Samme måte som på norske mannsbunader hvor det skal være kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ville heller ha brukt/kjøpt en bukse med god mulighet for lufting oppover langs bena. Har prøvd alle slags kombo'er oppigjennom årene(også med bukseseler) men har til slutt landet på dette.

Kombinasjonen med bukseseler og lang glidelås i bena på buksa er luftig og fin, brukte den noen år men nå er buksa og selene utslitt.

Jeg sydde på smalt kantbånd (4 stk. á ca. 5 cm./to foran og to bak.) på de to buksene jeg ville bruke seler.

Merket ikke disse båndene når jeg brukte hoftebeltet til sekk.

Jeg har en eldre type seler som kun er laget av bredt elastisk bånd og borrelåsstramming, uten noen dikkedarer med plastikk og/eller knapper.

Som afe skriver, løsningen du tenker på er kjempefin, all den tid du ikke går med sekk.

Når sekken er på er det kun bukser med lufteglidelås som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.