Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken stener er dette da????


Anbefalte innlegg

Samboer fant disse tre stenene da han skulle kjøre en snøscooter opp på en henger..Beltet grov dem opp rett og slett..Dette skjedde oppi et stort grusareal ikke så fryktelig langt unna svartisen i Nordland..Håper på svar :lol:

post-10264-133474755008_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det er svåvelkis, men det ser mer ut som en type kvarts. Kvarts kan ha flere farger og renheter og får da også forskjellig navn. F.eks. så er rubin en rød kvarts.

Den grønne kan kanskje være malakitt eller amasonitt. Malakitt er et basisk kobberkarbonat, Cu2CO3(OH)2.

Ikke så veldig vanlig i Norge, men finnes ofte i forbindelse med kobberforekomster.

Den steinen du har funnet er litt lys, men jeg tror kanskje at det er malakitt.

post-4379-133474755022_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomta mi der jeg bor består stort sett av mørk fyllitt (råtafjell). Denne bergarten inneholder en del grafitt, og jeg tror ikke disse steinene er grafitt. De er for blanke og for transparenge.

Prøv å ta et bilde uten blits, gjerne ute, da får du mer riktige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomta mi der jeg bor består stort sett av mørk fyllitt (råtafjell). Denne bergarten inneholder en del grafitt, og jeg tror ikke disse steinene er grafitt. De er for blanke og for transparenge.

Prøv å ta et bilde uten blits, gjerne ute, da får du mer riktige farger.

Du har selvfølgelig helt rett. Har nok ikke vært helt våken i dag tidlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke til mye hjelp, men Svovelkis er det IKKE (narregull må ha gullfarge)

Vet ikke helt om kvarts heller treffer helt...

Når vulkansk varme smelter ned diverse mineraler og avkjøles MEGET raskt, så får man slike glassaktige ubestemmelige "arter" som ser ut som glass, og ikke har noen krystaller i seg...

Nesten som obsidian, men det er det jo heller ikke... :lol:

(Kunne også være menneskeskapt, om det hadde vært i nærheten av en gammel fabrikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet av steinene du har funnet har gjort meg nysgjerrig så jeg har derfor sittet og søkt litt på nettet. Ikke så godt å se stene siden de er tatt innendørs og på mørkt underlag. Det kan være beryll/smaragd. Men det jeg har funnet er:

http://snl.no/beryll

http://www.smaragdgruvene.no/

Du kan lese mer om disse stenene og se bilder på disse sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det ikke er noen naturlige sten, men noe som kommer ut av en sjaktovn ved behandling av malm. Isaer hvis det var på en grusareal - kunne dette arealet være menneskeskapt? Er stenene lettere enn vanlige sten og ligner de glass, evt. har de noen strukturer som ligner bobler, er det sannsynligvis noe menneskeskapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Jeg tror ikke det er svåvelkis, men det ser mer ut som en type kvarts. Kvarts kan ha flere farger og renheter og får da også forskjellig navn. F.eks. så er rubin en rød kvarts.

Enig. Den nederst til høyre er med ganske stor sikkerhet en silisium-variant.

MEN REs: Rubin er IKKE kvarts, rubin er en rød utgave av korund (safir er blå) som er mye hardere og langt mer eksklusiv enn folkesteinen kvarts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Den nederst til høyre er med ganske stor sikkerhet en silisium-variant.

MEN REs: Rubin er IKKE kvarts, rubin er en rød utgave av korund (safir er blå) som er mye hardere og langt mer eksklusiv enn folkesteinen kvarts.

Jeg er ikke spesialist på stein, og hurra, nå lærte jeg noe nytt i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.