Gå til innhold
  • Bli medlem

kva me telt og regn på tur


skoging

Anbefalte innlegg

har tenkjt me på telt tur over fleire dager der eg skal bevege me over et lengre område me telet og fiskestang og vis en skulle få regn og vått telt kva gjere en me det når en da skal bevege seg et steg videre på tura ? kan en pakke et telt som er våt ned igjen i posen for så å bevege seg i 4-6 timer for så å slå det opp igjen? eller kva skal en gjere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelt svar: Bare å stappe teltet i pakkposen, ta på regnklær og rusle videre.

Noen triks:

1. For å beskytte det andre innholdet i sekken mot å bli vått, kan du putte teltposen i en plastpose eller lignende.

2. Om du vil være sikker på at innerteltet er tørt når det skal opp igjen, kan dette klipses av og pakkes i en plastpose i sekken. Hvordan er avhengig av type telt. Det er sjeldent jeg gjør dette, siden innerteltet ikke holder mye fuktighet, og tørker raskt etter at det er satt opp.

3. Heng opp teltet til tørk før det lagres. Glemmer du å tørke teltet etter turen, kan du bli møtt av en spennende sivilisasjon av mugg neste gang det tas i bruk. Enkleste er å henge det opp i et garasjetak e.l. etter et par barduner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er pakkposen til telt i sammestoff som duk så den er ganske vanntett. Men du kan ikke legge den i vann så klart.

Hvis du pakker det tørre innertelt i en pose ned i sekken og så tar du det våre ytterteltet, stenger etc i trekket og spenner under lokket på sekken så pleier det gå fint.

Selv bruker jeg alltid vanntett pakksekker på tur. Har jeg klær og mat bl.a i slike. Holder klær seg tørre og man slipper maur etc inn i matposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du på telttur noen dager med regn så blir det meste vått eller fuktig uansett, og skulle det plutselig klarne opp og bli noen timer med fin sol så ta den tiden og legg ut klær til tørk. Spesielt klær som sokker og undertøy som bare er litt fuktige.

Teltet tåler å være pakket ned noen dager selv om det er vått. Det avhenger selvfølgelig av temperaturen, men uansett kan teltet lett ligge i posen 2 - 3 dager uten å myggle. Men hvis du glemmer et vått telt i posen når du kommer hjem, kan du risikere både missfarging og vond lukt som du aldri får bort.

Ellers, hvis du ikke stoler på at sekken din er 100% vanntett så kan det være lurt å ha en søppelsekk inne i ryggsekken som du pakker i, og så pleier jeg alltid å pakke klær og mat i egne plastposer. Vanlige plastposer fra Rema og Rimi. F.eks. sokker i remaposen, undertøy i rimiposen, osv. Da holder du litt orden i"sysakene" og så blir ikke alt gjennomvått etter noen dager med regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varför packa ned tältet? På åtminstone min säck finns remmar på sidorna att fästa tält och madrass. På ena sidan finns dessutom en ficka nedtill

vilket hjälper till att hålla tältet helt stadigt på plats. Bågen och pinnarna packar jag ned, dock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er pakkposen til telt i sammestoff som duk så den er ganske vanntett. Men du kan ikke legge den i vann så klart.

Sjølv om stoffet pakkposen er laga av er vanntett, så er ikkje konstruksjonen vanntett. Saumane i pakkposen er alt anna enn vanntett, dette gjeld i alle fall for alle mine telt. I eit tilfelle har eg opplevd at det har vorte nok vatn til at det var ein dam inne i innerteltet etter at teltet, nedpakka i pakkposen, var utsatt for litt regnvatn. Teltet var tørt når det vart nedpakka, og eg pakka det ut att under tak. Nalsagsvis 1-2 dl vatn inne i innerteltet, fuktigheita i resten av teltposen er ikkje medrekna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige plastposer fra Rema og Rimi. F.eks. sokker i remaposen, undertøy i rimiposen, osv. Da holder du litt orden i"sysakene" og så blir ikke alt gjennomvått etter noen dager med regn.

Eller gjennomsiktige poser, så slipper man å belaste hjernen med unødig tankevirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.