Gå til innhold
  • Bli medlem

Prioritering av utstyr


pathfinder1

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvordan prioriterer dere utstyr dere tar med dere?

Hva er ditt basis utstyr som er med på alle turer?

Hvordan dekker basis utstyret ditt alle situasjoner og minimere vekt?

Personlig bruker jeg basis utstyr basert på de 5 C'er.

Det vil si at på alle mine turer finnes det 5 minimum redskaper i sekken:

Cutting tool - Kniv, sag, øks, multitool osv

Combustion device - Light My Fire Army Tennstål, lighter, vanntett fyrstikker, bomull med vaselin (lett antennelig)

Covering - Overnattings-system: Jeg har alltid med meg et tarp, uansett om jeg tenker å overnatte eller ikke. Utover det velger jeg ut fra forhold: Telt, sovepose, myggnett, hengekøye, ullteppe, liggeunderlag osv.

Container (stainless steel/titan) - Minst en drikkeflaske til vann, i rustfritt stål/titan som kan brukes til koking på bål hvis det trengs.

Cordage - tuavalg = Paracord (siden den har 7 indre tau kan den brytes ned i mindre tau om det trengs)

Ut over dette dekker jeg disse 5 C'ene dobbelt, så sant det lar seg gjøre, fordi "two is one and one is none".

Eks. kniver: En vanlig kniv i belte og et multitool med kniv.

Eks. Flere måter å starte ild.

Alle redskapene som er valgt som minimum har også multifunksjon. Det er tusenvis av ting man kan bruke en kniv til, eller ild kan brukes til koking, varme, desinfisere vann, signal osv osv..

Utover dette har jeg delt inn mitt utstyr i utstyr sett for jakt, fiske, hygiene, førstehjelp, klatresett, matpakke, ekstra klær osv som jeg pakker i sekken etter hvor jeg skal og hvor lenge jeg skal bli.

Som dere sikkert ser blir totalvekten veldig liten. Det er hva jeg har med som overnattings-system som er den største vekten. Alt annet kan i praksis bæres i lommer og belter osv. men utstyret dekker det aller meste.

Jeg kan sette opp en nøyaktig liste over hva jeg bruker av utstyr og vekt om det er interesse for det.

Jeg er interessert i å se hva dere alltid har med dere som minimum utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Cutting tool - Kniv, sag, øks, multitool osv

Hvis du er litt opptatt av vekt så er en øks ganske tung. En sammenleggbar tursag vil nok være bedre hvis du skal skaffe ved til bålet. Multitool som Lederman etc. er kanskje litt tøfft å ha og vise frem, men i hvilke situasjoner trenger du den, (Tang, skrujern, minisag, bokseåpner, flaskeåpner, korketrekker, fil, saks, syl, stjernetrekker, Unbrako nøkkel, cm mål etc. etc.), hvis du er ute og beregner å overnatte under en tarp eller lignende? Du kommer langt med en vanlig kniv. Kniven pleier jeg å feste i en knapp som er montert på siden av buksa, litt nedenfor beltet. Hvis den henger i beltet så kommer den alltid i konflikt med hoftebeltet på sekken. I hvert fall hos meg.

Ellers har jeg alltid med en liten spole myk ståltråd. En snubletråd fra forsvaret, men du kan også bruke den typen ståltråd som blomsterdekoratører bruker. Den kan brukes til å reparere rifter i klær, sy i knapper, reparere ryggsekk og kanskje også sko.

Noen plaststrips, litt tau. En lavinesnor rullet sammen til et nøste og pakket i aluminiumsfolie kan lett erstatte den taustumpen du manglet i en nødsituasjon. En rull sportstape og noen små gaskompresser. (Mitt eneste førstehjelpsutstyr.)

En liten pose med diverse utstyr for å tenne bål: Fyrstikker, stormstikker, engangslighter, fyrstål, et par tamponger (til fyrstålet), litt tennpasta og en liten neve tyriflis.

Kart og kompass. (Jeg er litt konservativ så det har ikke blitt noen GPS enda siden jeg ikke har følt det helt store behovet.)

Så hvordan tenker jeg når jeg skal pakke sekken?

I tillegg til ovennevnte småting så må jeg jo ha med:

Klær: Foruten skallbekledning så har jeg et sett klær på kroppen og et tilsvarende sett i sekken + en tykk genser, ull eller fleece, og en ullstillongs. I tillegg kommer litt ekstra sokker, lue og votter / hansker. (Hele året.)

En lett såvepose, et liggeunderlag og en Hilleberg Akto.

Mat + et lett fiskeutstyr, lett stekepanne og en vannkjele (brukes også til koking av mat), og turen kan starte.

Kokeutstyr avhenger av turens art, tilgangen på ved og muligheten for å lage bål.

P.S.

Kanskje Ledermannen kan erstattes av en "Swiss army knife"?

post-4379-133474749887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med strebus85.

Ta med det nødvendige og man får lett vekt.

Når man begynner med gjenstander som ikke er nødvendige og kun gir mer komfort/luksus blir det fort tungt.

REs:

Veldig bra innlegg.

Under mine cutting tools har jeg oftest bare 1 kniv og 1 Sandvik Bahco Laplander Saw.

Øks er veldig sjeldent jeg har med meg.

Støtter deg på kompass - er ikke interessert i å ha annet enn en liten lykt som går på batteri med meg (GPS er fint og moro å bruke men batteri og vekt trekker ned).

Bra innspill når det gjelder letherman, de veier tross alt en del (min letherman core veier 307g) og er ikke nødvendige sett i sammenheng med cutting tools (kniven og sagen osv). Meg kjent har ikke swiss army knife gripetang av samme kvalitet (bruker gripetangen mest på lethermanen) så det blir vanskelig for meg å bytte.. skal heller vurdere å la hele greia ligge hjemme for å spare vekt.. :roll:

Jeg sover som regel med hengekøye og tarp om sommeren, høst militærsovepose og tarp og vinter i telt og en militær sovepose. Siden jeg oftest ferdes i skog lager jeg min egen liggeunderlag hvis jeg måtte trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt opptatt av vekt så er en øks ganske tung. En sammenleggbar tursag vil nok være bedre hvis du skal skaffe ved til bålet.

Bruker kjedesag med kastesnorer, og reimer som kan monteres på snorene eller direkte på kjedet. Det er PES å sage over voksne trestammer med et kjede, men det er genialt til å sage ned tørrkvist høyt oppe på furustammen. Krever litt trening for å unngå at saga kiler seg oppe på greinene.

Kansje finere i "skævven" enn oppå snaufjellet med tanke på å sage ned tørrkvist fra høye trær da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.