Gå til innhold
  • Bli medlem

Fluehue

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    53
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Nei, det kommer du vel neppe til å høre om med det første
  2. Det som har vert addressert her er en observasjon av at CO-utslipp mangemangemangedobles når man putter et kjølig objekt inn i flammene, og således kjøler ned flammene så forbrenningen avbrytes (ufullstendig forbrenning). Pga de kjemiske omstendighetene sitter vi med mangedoblede mengder CO sammenliknet med hva vi hadde hatt om flammen fikk brenne uhindret. Klart du må lufte, men luftingen er neppe så god at du unngår langt høyere CO-konsentrasjoner enn normalt i teltet under kokingen. Ergo tar kroppen din i denne perioden opp CO i blodet, og akkumulerer det med en halveringstid, du har a
  3. En annen ting å ta med seg er dette med halveringstiden av CO i blodet. Husker ikke hva rapporten sa og gidder ikke slå opp heller, men det var noe sånt som 6-8 timer. Om du da oppnår 25% av dødelig dose CO i blodet per matlaging (tall tatt ut av løse lufta) og lager mat i teltet hver 6-8 timer, har du altså 25% dose etter første måltid, (25%/2)+25%=37,5% etter andre måltid, (37,5%/2)+25%=43,75% etter tredje, og så videre. Under disse forutsetningene ville rekka konvergert mot 50% som maksverdi, og du ville vert trygg. Hadde vi halvert avstanden mellom hver koking i teltet til 3-4t, altså
  4. Ser jeg er lovlig seint ute med tips her, men siden det ser ut som du gikk for ei lettspinnstang tenkte jeg skyte inn et tips; prøv ut "Stig Werner -metoden". Han er en av de ringeste ringrevene i Oslomarka. Metoden (bare en litt spesiell måte å fiske mark & dupp): Her ser du 17.mai-fiskene: Ville ikke tro fisket i lavlandet rundt Trondheim er helt ulikt det i hovedstaden. Hadde jeg hatt ei ålreit spinnstang hadde jeg kanskje fiska litt mer på dette viset selv, men har stort sett bare fluestenger i arsenalet.
  5. Faller kanskje utenfor kriteriet om lett sekk, men Arc'teryx Bora har ekstremt god bærekomfort (opp til etpar og tyve kg for min Bora 80). Tipper det samme gjelder de fleste sekker fra Arc'teryx, de er også generellt mer slitesterke enn de fleste andre sekker ble det meg fortalt av en hardcore sekkeentusiast før jeg selv anskaffet min (vedkommende påsto å bruke dobbelt så lang tid på å slite ut Arc'teryx sammenliknet med Bergans). Min er like fin uten skader eller synlig slitasje etter snart 2 år med mye villmarksbruk, så jeg støtter påstanden om slitestyrke. Er så fornøyd med sekken at jeg ak
  6. På detaljnivå må du nok spørre noen med spesiell kompetanse, men det er uansett drivstoff en generell fysikk at når flammene bråkjøles mot kjelen oppnås ikke en fullstendig forbrenningsprosess, og at CO-produksjonen økes (dramatisk) som et resultat av dette. Faktisk over tid dødelige doser gitt tilstrekkelige forutsetninger. EDIT: Gule flammer er tegn på uren forbrenning og ikke ufullstendig forbrenning. Og vi snakker ikke om antennelsestemperatur men om ufullstendig forbrenning pga nedkjøling av den brennende gassen. Forøvrig anbefales OmniDawg om du vil ha blå flammer på Omnifuelen din
  7. Det blir vel det samme med gassbeholdere. Flytende drivstoff brennes som gass det og, det bare forvarmes til fordampning i brenneren først. Grunnen til økt CO ved matlaging er ufullstendig forbrenning fordi kjelen kjøler ned flammene, så problemet sitter ikke i drivstoffet.
  8. På Atc'teryx-sekker er isøksfestene flyttbare, jeg bruker noen ganger begge på samme side, som holder for stangtube til fluestenger
  9. Har bare lovord å si om Arc'teryx Bora. I min 80 (str L, så den er vel nærmere 90L) får jeg greit plass til telt, to relativt store soveposer (Ajungilak Compact 3-sesong) ettersom fruen har mindre sekk, kokesett, hengekøye, div tørrfor, fluefiskeutstyr, plusspluss, alt oppi sekken. Liggeunderlagene under seff. Legg på at jeg får plass til 2x1.5L drivstofflasker i flaskelommene nederst på hver side og at den har integrert drikkesystem i lokket (med Source Widepac 1.5L). Drivstofflasker i slike løsthengende lommer er spesielt greit for de som liker parafin over bensin, da eventuelle lekkasjer ik
  10. Støttes. "Helsport-kilo er ikke som andre kilo..."
  11. Selgere er selgere av en grunn, og det er stort sett at de er flinke til å selge ting. Nyttig informasjon. Du trenger altså en skikkelig duk med høy vannsøyle kombinert med lav vekt for bæring over lengre avstander. At teltet skal tåle mye vind gjør at du skal se etter et telt med mange barduneringspunkter, men du må ta et valg når det kommer til type telt. Det er i praksis to typer; tunnelltelt og selvstående. De selvstående veier ofte noe mer enn et tilsvarende størrelse tunnelltelt men har fordelen av at de tar sidevind bedre, så du slipper å stå opp om natta for å snu teltet ett
  12. Det var mer fokus på kvalitet før IMHO, mindre på å spare små summer per enhet på utrolig store produksjonsserier. Tilvirkningskostnadene var vel sikkert forholdsmessig større enn idag, dermed utgjorde vel materialkostnadene en mindre bit av hele kaka, samtidig som færre plastikkstoffer var tilgjengelig så man brukte metaller istedet (mye synsing & gjetning her men likevel..). Har også intrykk av at istedet for å dimensjonere produktet for å tåle akkurat en forventet påkjenning (som i dag) tok man hardere i og lagde noe som garantert skulle tåle forventet påkjenning og vel så det (man mang
  13. Vindmølla på Hein bråker da ikke så fantastisk mye? Skjønner ikke helt hvordan reinsdyra isåfall plages, med mindre den stirrer for lenge på samme rotorblad (svimmelhet/kvalme) eller at vakende rein blir truffet av rotorbladene? Skal den diskusjonen dras videre vil jeg heller spørre om hvordan sjøfugl plages av hornet på hurtigruta...
  14. Det var pussig. Vet ikke om det er noe Primus har startet med de siste årene, men da jeg kjøpte min for halvannet år siden så fulgte det med instruksjonsmanual, der blant annet under avsnitt 7 "Maintenance" underpunkt 7.5 eksplisitt står at du skal sjekke den aktuelle O-ringen som feilet for trådstarter. Underpunkt 7.8 ber deg videre alltid sjekke at alle O-ringene er riktig plassert, i god stand, og at du skal bytte ut slitte O-ringer, som du får kjøpt hos din forhandler... Det står også endel om pakninger og ettersyn i avsnitt 2 "Safety Information". Fikk med samme blekka da jeg kjøpte
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.