Gå til innhold
  • Bli medlem

Kina - Hva skal vi finne på?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at klassen( tredje året på maskin ved NTNU) skal på ekskursjon til Kina rundt påsketider. Først har vi to uker der vi kan gjøre hva vi vil før vi skal ha en uke med "faglig innhold i Shanghai". Kina var ikke førstevalget mitt men en må jo være med når "alle" i klassen drar. :D

Så: Hva fyller en to uker i Kina med?

Vi har nå bladd Lonely Planet og div. blogger og reisetips men finner lite om friluftslivrettete aktiviteter. Alt blir veldig turistifisert med en gang.

Noen som har noen gode tips, og steder som går ann å dra litt utenfor turistfellene?

(Om noen kjenner til en god skredder for høye tynne folk i Shanghai tar vi imot gode råd der og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kina er fullt av folk og Shanghai er ikke noen koselig by etter min smak. Jeg har vært i Kina 10 ganger på jobb, vesentlig i området Ningbo-Shanghai, og har hatt litt tid innimellom til å se meg omkring.

I An Hui-provinsen som ligger sydvest for Shanghai ligger Huangshan, det gule fjellet. Turrapport derfra: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=13695 Lotus peak er høyete punkt og provinstopp for 65000000 mennesker. Vil legge til at jeg besøkte stedet i en kinesisk langhelg og at folkevrimmelen nok ikke er så ille en vanlig dag. Hiv dere på en kinesisk pakketur som jeg gjorde, en artig opplevelse! Huangshan er kinas 3. største turistattraksjon etter muren og terrakotta-hæren, men i motsetning til disse er Huangshan lite besøkt av utlendinger.

I Ningbo-området kan nevnes:

Wu Long Tan - de 5 dragesjøene, kinesisk turistattraksjon, her møter du ikke naboen.

Xikou - byen der Chiang Kai-shek holdt til en periode. "Hytta" hans oppe i fjellene over byen er verdt et besøk, ellers en typisk turistplass.

Noen øyer i skjærgården utenfor Ningbo skal visst også være fine å besøke, uten at jeg har vært der selv.

Kineserne er nok ikke så flinke til å ta vare på uberørt natur, men ta det som det er og opplev det som er annerledes i forhold til steinrøysa i Noreg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel vanskelig å slippe til i områder som ikke er preget av turisme i Kina. Som de fleste andre land ønsker vel også Kina å vise frem et glansbilde av landet. Kina er et spennende land, og selv om jeg ikke selv har besøkt det så er planene der og jeg har lesten en de om mulighetene for besøk. Det skal være en del spennende naturområder oppe i nord, og så husker jeg en reportasje på tv, husker ikke hvilken kanal, men da ble den kinesiske mur besøkt i et område hvor det ikke var andre turister. De ble guidet av en lokal bonde som kjente området og til overnatting ble det enyttet telt. Interessant program. Mulig det var på NRK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du IKKE skal gjøre er å nevne fredsprisen.........

Kanskje litt utenfor din reiserute, men skal du til Tibet så kan bilder av Dalai Lama være en sterkere valutta enn penger. Men ikke la kinesiske tollmyndigheter eller annen kontrollmyndighet se dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.