Gå til innhold
  • Bli medlem

Beste rute til Lurfjellhytta?


Kimsen

Anbefalte innlegg

Tenker å ta meg en helg på ski i Lurfjellområdet med Lurfjellhytta som utgangspunkt, I den forbindelse lurer jeg på om noen har en formening om hvilken rute som vil være den beste? Har kun vært på lurfjellhytta sommerstid, og da gikk vi fra Børvatnet, men vet at det også er mulig å gå inn igjennom Åselidalen, fra Svartvassætra før Misvær eller før tunnelen på Beiarfjellet, hva blir best?

Kim Ragnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boka "På tur i Bodø" skisserer å gå fra Børvatnet (det vil si at du må gå noe før børvatnet, da det visstnok ikke brøytes helt opp til parkeringsplassen der). Gå inn børvatnet og opp i enden og inn til hytta ( anbefales visst heller ikke med pulk ). Eller så har jeg sett på det å gå fra valnesvatn som et alternativ, men det er vel noe lengre. Ruta fra tunnellen kjenner jeg ikke til. Er ikke spesielt kjent der oppe, eneste jeg har gått i området er en sommertur til børtind. Vet faktiskt ikke om det var noe hjelp i svaret engang..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forrige svaret mitt ble litt uspesifikkt. Jeg har nå boka foran meg og kan skissere 7 forkskjellige alternartiver fra bilvei til lurfjellhytta.

A: Fra Børelva til børvatnet, over børvatnet og opp børlimoen på østsiden av middagshaugen og inn til hytta.

B: Samme start som A, bare at man skjærer vestover ved starten av børvatnet, og følger høydedraget med vardfjellet og går sørover til lurfjellhytta.

C: Starter i fra Oltereid. "Stien" følger Lielva vestover opp mot mangevatnet som ligger vest for hytta. Man skal da gå på nordsiden av dette vatnet og vestover inn mot hytta.

D: Starter og gå litt sør for Oltereid, nord for oltereid kraftstasjon ved en høyde "Åsen" på 142 m.o.h ser ut som "Stien" følger oltereidelva opp på nordsiden av Børnupvatnet deretter vest mot høyde 583 og nordover inn mot sørenden av Mangevatnet, derifra inn til hytta.

E: Starten går i Vestvatn alpinanlegg og går opp til Gjømmervatnet, deretter norover mot mangevatnet og samme rute herifra og inn som alternativ D.

F: Fra Riksvei 813 mot grønlihaugen, videre ned til Gjømmervatn, og samme rute videre som alternativ E.

G: Stort sett samme rute som F, bare at starten går øst for tunnellen på fjellet, opp til langskavlheia, inn beiarskaret og videre samme rute som F.

Alternativ A og B er de korteste, deretter C-D-E-F og G.

Kan sende deg et bilde av kartutsnittet med ruter om det er ønskelig, eller skaff deg boka, der står det litt info om alle de forskjellige valgene.

J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvertfall IKKE gå opp fra Åseli! Suicidalt med tanke på hvor bratt det er og at stien er så smal at man må holde seg i et tau, på sommerstid! Gikk opp der i Juni en gang og ble nesten klinket ned av en isblokk på ca 1,5 meter i diameter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.