Gå til innhold
  • Bli medlem

kniv tips


wildalfred

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

brusletto hunter fordi:

- den kan brukes til alt fra kløyving til sløying

-lett å slipe , smatidig tar det lang tid før du må slipe igjen

-den sitter bra i hånden

-god kvalitet

trenger jeg å nevne mer? :P

link: http://www.brusletto.no/index.php?artikkelID=11002&ledd2=140 med masurbjørkskaft ser den også ikke så værst ut :P

Tips: ta litt olivenolje i hendene og gni skaftet inn med gjevne mellomrom da vill treet vare lenger å se finere ut :)

ps: bildet på linken er ganske stygt søk på google i bilder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en kniv som passer i handa.

Litt flåsete, bruker jeg å si at bladlengden er omvendt proposjonal med peilingen til brukeren.

Skal du ha samekniv, er det kun Strømeng som fungerer. Den har god ballanse, og passe herding av egg.

Samekniv erstatter ikke tollekniven, men er ei erstatning for øks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om ESEE 4 eller 6.

1095 carbon stål, hardt men seigt, tåler så og si alt og er lett å sette opp. Baksiden med det er at det ruster lett. Herdinga på disse knivene er second to none og utført av rowen. Helt rå geometri på bladet.

Garantien på knivene er en forever warranty, no questions asked. med andre ord, ødelegger du kniven får du ny, selv om du har sagd den i to.

Micarta håndtak, godt grep, uansett.

Fantastiske folk som står bak. Fit and finish er helt topp.

Kommer også med slirer som er så bra at du skulle tro det var customslirer til myye penger.

4ern har kydex, 6ern har injeksjonsforma plast.

www.eseeknives.com

DSC00620.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg fallkniven S1, helt fabelaktiv kniv som tåler mer enn en kniv burde tåle. dun kan holde kniven å legge et trykk på 160 kg i andre enden før den knekker. har du helt simpelt diamant slipesten så går d svingende fort å kvesse. litt tjukk å upraktisk til filitering av fisk. men skulle jeg valgt 1 alround kniv for alle turer ville det garantert blitt S1 eller store broren som tåler mere og er litt lenger A1.

en av langturene jeg var på hadde jeg en hunter kniv. den knakk da jeg skulle lage bål.

jeg anbefaler kun den kniven til pynt på hylla som en fin jakt kniv en kan ha på evt på hytta ;)

A1 har foresten tåler også et trykk på 200 og et eller annet kg før den knekker. så den kan du da bruke som anker mellom 2 steiner om du så vill :)

men så er d 2 minus med A1 og S1. pris og vekt om det skulle ha noen betydning. uansett, min erfaring og andre jeg kjenner som har A1 er at den er verdt både vekten og prisen når du ska på tur. og tror dei fleste med erfaringer med den kniven gladelig vil skrive under på dette....???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det litt omtrentlig, men jeg bruker å velge kniv ut i fra hvilken ”type tur” jeg ser for meg at det blir (behov for kniv er litt forskjellig mellom en kort fisketur, langtur i høyfjellet og kosetur med ungene) og i hvilke terreng turen går i (snaufjell, skog, isbre, langs med tregrensa osv.). Vi kan sette opp mange kriterier for valget av kniv og selv med de samme kriteriene vil vi velge forskjellig. Sikkert derfor enkelte har flere kniver enn hva de har plass til på beltet:)

Samekniven er kjekk til sitt bruk og mange liker den. Den tåler rimelig bra med juling og du får med riktig teknikk god kraft til å hugge med. De kommer i mange lengder og litt forskjellig utførelser, men selv har jeg valgt Strømmen sin 7” med fingervern da den lar seg ta ut og sette ned i sliren med en hånd. Det lønner seg å tørke av den før du legger den bort (samme for Esse 6) for den kan lett få litt rust.

Esse 6 (min er da fra før de byttet navn fra RAT Cutlery) er en flott kniv som for å bli enda bedre trenger litt tilpassning. Sytnes eggen på min var litt i butteste laget, men det er litt smak og behag. Tar ikke lang tid å fikse det. Plastslira som er med er jeg ikke fornøyd med, den blir sittende veldig høyt på hofta. Utrolig vanskelig å få kniven opp av og ned i slira når du har jakke på. Løsningen ble å feste den vannrett på slik at den ligger langs med beltet (ikke henger i beltet og ned på hofta/ låret på tradisjonelt vis) eller ha den i lomma på sekken evt festet utenpå på sekken. Vet det finnes å få kjøpt et ”kit” for å få festet denne sliren på en annen måte, men en mer tradisjonell slire i skinn…… Den tåler juling så det holder og er fenomenal leirkniv. Top secret selger vel denne og noen andre kniver av samme merke i Norge.

Helle er alltid en slager (mulig at jeg er miljøpåvirket av å bo i sogn) og min ”Helle Triumf” (usikker på navnet, men det er en utgått modell) har overlevd lenge. Fenomenal spikke og arbeidskniv. Får gjort det meste du kan forvente å få gjort med en kniv. På høyfjellet er den en sikker vinner. Da jeg anser at behovet for en storkniv der er mindre.

Runegutt123 sitt råd om å ”finn en kniv som passer i handa” er verd å lytte til. Viss den ikke ligger godt i handa når du bruker den så vil den sannsynlig ikke bli så mye brukt.

Den ideelle kniven som duger til alt vil vi aldri finne eller bli enig om, og det er nok derfor at flere av oss har flere kniver enn bare en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde med min RAT 7 på tur forrige uke. Dette er mer eller mindre samme kniv som ESEE knivene bare en tomme større. Syntes nesten den ble i minste laget, men funket fint til kløyving av ved. Har nå en ESEE 4, 6 og Junglas på vei i posten. Gode kniver uten tvil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rat ER Esee :P

Skiftet navn, men Esee fører vel ikke 7 mer? :D

Rat er ikke ESEE. ESEE het Rat Cutlery før og laget kniver som het feks RC4, RC5 som nå heter ESEE 4 og ESEE 5. Men RAT knivene er produsert av Ontario Knife Company, dette er knivene som heter feks RAT 4, RAT 7 osv, noe helt annet, dårligere herdeprosess, dårligere fit and finish og dårligere garanti, men desto billigere! Fortsatt gode kniver, men er lett verdt å kjøpe ESEE istedet om man har pengene til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.