Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til turer i Tromsø-området


turban

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat flyttet til Tromsø, og det klør i skrotten etter å komme ut på tur. Derfor lurer jeg på:

Er det noen her som har forslag til gode turer i Troms? Jeg disponerer bil, men vil gjerne ha forslag på turer som er tilgjengelig med buss, evt ved å bruke lokalbefolkning til skyss. Har vært i Dividalen, og det gjentar jeg gjerne.

Jeg ønsker gjerne å dra på turer alt fra 2 til 4-5 overnattinger. Er lenge siden jeg har drevet aktivt med vinterfriluftsliv, så jeg vil tenker meg helst å gå i terreng som ikke er alvorlig skredutsatt, siden min skredvurderingsevne ikke er så stødig. Gjerne toppturer såklart, men da langs trygge rygger. Å kjøre telemark er ikke akutt viktig, går med fjellski. Har fryktelig lyst å prøve meg på Kvaløya, Kvænangen og Lyngen - men siden jeg sannsynligvis drar alene er jeg derfor opptatt av å være trygg mtp skred.

Er det noen der ute med gode forslag til en ny Tromsøbeboer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta buss til snarbyeidet og gå til tromsdalen via trollvassbu, nonsbu og skarvassbu. Er vel en 4-5mil over fjellet. Stort sett slakt terreng man går i men i nærheten av ganske høye fjell. Har aldri hørt at ruta er rasutsatt. Veldig bratt opp mot skarvassbu og mye bakker ned til tromsdalen. Veldig værutsatt oppe i høyden så følg nøye med varselet før en slik tur. Litt utpå vinteren blir det kjørt opp skiløype hele veien. Men nå i januar må man nok tråkke spor selv om ikke noen andre har gått turen før en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø er mulighetenes verden. Turmulighetene er utallige - enten du vil flatt eller bratt, langt eller kort.

Bussen til Snarby er et godt utgangspunkt. Den går på søndags morgen i (en kort del av) skisesongen, og som rutebuss på hverdager.

Troms turlag har et godt hyttenett i dette området. Andre gode utgangspunkter er Tromdsalen og Tønsvika. Tromsdalstind er en av flere kassikere for topptur i området. Tromsdalstind funker fint på fjellski og er relativt skredsikker (normal vinterrute). Ellers er jo Kjølen (på Kvaløya - den store haugen med kule på toppen) innafor rekkevidde.

Kvaløya ha også mange andre muligheter.

Indre Troms er storslagent og med godt hyttenett (Troms Turlag) og god plass utenom hyttenettet også. Adkomst er lettest med egen bil. Rostadalen (veienden), Dividalen (Frihetsli) og Signaldalen (Rognli) er gode utgangspunkt for turer fra 1 til uendelig antall overnatinger.

God kilder til informasjon kan være

Troms Turlags bok På tur i Troms

85 klassiske turer i Tromsø-området

Toppturer i Troms

Bokhandler og bibliotek har nok disse.

Ellers finnes det mye interessant på nettet

Bratt i Troms

http://lyngen.name/

Bratt og vått i Troms

http://turliv.no/

Litt av hvert i Troms

http://www.ryggsekk.net/

Troms Turlag

http://www.turistforeningen.no/troms/

Har du konkrete spørsmål får du helt sikkert svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, fantastisk. Dette var mange fine tips. Har akkurat gått til anskaffelse av et skikkelig telt for aleneturer, men ut fra tipsene her og disse nettsidene ser jeg at det er mange gode muligheter for hytteturer også. Har vært i Dividalen på langtur før, lå nesten en uke i camp i påvente av bedre vær, men det lille vi så ga mersmak. Jeg kommer nok tilbake med mer spesifikke spørsmål når det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.