Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor stor er 80 l sekk?


ost

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har idag en gammel Norrøna Storen 100-liters sekk som jeg endelig skal få byttet ut. Sekke er kjøpt en gang på midten av 90-tallet, og har tjent meg godt, men etter uttallige turer innser jeg at bæresystemet egentlig ikke passer til min rygg, og jeg skal derfor få meg en ny sekk.

Nå lurer jeg på hvor stor en 80-liters sekk er i dag?

Forklaring: Min gamle 100-liter med høyt og trangt sekkerom virker som om den er full før jeg egentlig har fått så mye ned i den. Om jeg pakker fornuftig og lett, får jeg selvfølgelig plass til mer, men jeg irriterer meg likefullt over et sekkerom som er vanskelig tilgjengelig når jeg skal ha noe nede i rommet, samtidig som om det virker som om andre med "mindre" sekker får plass til vel så mye som meg.

Jeg har sette meg ut Arc'teryx Bora eller Gregory, men jeg er ikke sikker på om jeg skal gå for 80-liter eller 95-liter. Jeg sitter med inntrykket av at disse sekkene uansett har et langt større sekkerom enn min gamle sekk.

Bruksområdene mine er:

- Pakkesel for familien i alle sammenhenger (2 voksne og tre små barn)

- Telttur sommerstid (alt fra en helg til hel uke)

- Hytte til hytte året rundt

- "Koffert" (jeg pakker nesten aldri i regulær koffert, men bruker sekk da dette er mye letter å ha med seg ute på reise).

Bør jeg gå for 95-liter, eller bør jeg kunne greie meg med 80-liter?

mvh

Ost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Med tanke på "pakkesel"-varianten ville jeg ha gått for 95 liter'n.

Har du bruk for en mindre sekk til tider er det bare å bruke innstrammingsmulighetene på sekken.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med utstyret for øvrig du har med deg (stort eller lite telt/stor eller liten sovepose o.s.v.)men som sagt, en 95 l. gir deg litt flere muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområdene mine er:

- Pakkesel for familien i alle sammenhenger (2 voksne og tre små barn)

- Telttur sommerstid (alt fra en helg til hel uke)

- Hytte til hytte året rundt

- "Koffert" (jeg pakker nesten aldri i regulær koffert, men bruker sekk da dette er mye letter å ha med seg ute på reise).

Den komboen der taler for at du bør ha 2 sekker!

Mitt forslag er:

En svær sekk som er god å bære tungt med. Den funker for pakkesel og koffertbruk... 100+ liter. Kanskje en reconpack?

Vekt er ikke nøye, bærekomfort pri.

En lett sett på 60liter, maks 2kg...

Den funker til telttur sommerstid om du ikke har for ille mye utstyr med deg, og funker problemfritt til hytte til hyttetur hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Storen 100l jeg også. Ikke brukt den på over 20 år, pga bæresystem (som var enda dårligere enn 90-tallsmodellene). Min Arteryx Naos 95 har ca samme hovedrom som Storen, pluss to mindre rom. Gregory Denali 110 har enda mer plass. Begge sekkene er lettere å pakke enn Storen.

I de fleste tilfeller får du plass til det du trenger i en 80l sekk, men så er det de turene som du trenger større plass; llangturer, hytteturer (mye mat), bærturer med telt, når du bærer utstyr for andre mm. På vinterturer på mer enn 3-4 dager er det også nødvendig med større sekk. Har du et stort telt og en stor fiberpose fyller det fort 60l. Jeg vil som Martin M og Jamez foreslå en 95l eller større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Amfibi.no.

Der får du en Bergans Powerframe som takler pakkeseloppgavene bra. Den kan du og bruke på turer med stor oppakning, Koster kr 3200.

Så har de Bergans Trollhetta 95 på salg til 1500. Den har en liten dagstursekk på som kan kobles av hvis du ikke trenger full volum.

Skal du liltt bed i størrelse og vekt så f.eks ane Alpinist på 110 el 130 liter. Koster 2750. Så en Rondane 65 eller Helium 55 som sekk 2.

Aplinist takler tunge bører dog ikke like mye som powerframe. Mend 30+ kan du lett bære. Over 40 er vel verre.

Helium tåler ikke mer enn 10-12 kilo så det blir veldig lettsekk. Rondane tåler mer men veier mer og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er:

En svær sekk som er god å bære tungt med. Den funker for pakkesel og koffertbruk... 100+ liter. Kanskje en reconpack?

Vekt er ikke nøye, bærekomfort pri.

En lett sett på 60liter, maks 2kg...

Den funker til telttur sommerstid om du ikke har for ille mye utstyr med deg, og funker problemfritt til hytte til hyttetur hele året.

Jeg har hatt samme spørsmålet som Ost, med en 90l Storen fra 1993. Den har blitt brukt til alt fra en overnatting i marka til pakksekk for påsken og til å bære 45kg kjøtt i jakta. Ikke en ideell sekk for noe av dette, så i sommer bestemte jeg meg for å gjøre som jamez skrev.

Har nå kjøpt meg Arcteryx Naos 55, som er 59 liter, ca 2kg og vanntett. Denne er til bruk i marka og på turer der man ikke trenger så mye utstyr. Skal også ha meg en Norrøna Recon Pack 125l, som tåler tunge bører bedre enn det meste annet. Den er stor og tung, så bruksområdet for denne er begrenset, men til sitt bruk er den nok ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Nå er jeg i den situasjon at det kun blir med ett sekkekjøp, selv om det kan være attraktivt å gå for en tosekksløsning.

Av den grunn må jeg se litt på vekten på sekken også, og da er pakkrammesekker i tyngste laget.

Jeg har ikke sett så mye på Bergans, bør nok det da jeg forstår det dithen at disse ligger noe lavere i pris enn Arc'teryx og Gregory.

Er nok også dessverre slik skapt, at om jeg kommer inn i en butikk for å kjøpe en sekk og ekspeditøren viser seg å være en ung fjøsnisse med dun på haka, knapt ferdig med bleiestadiet og langt mindre kunnskap enn meg selv, så mister jeg lysten til å handle i butikken. Sikkert dumt for lommeboka å ha en slik holdning, men det er noe med det at jeg ønsker å vite at det jeg kjøper er kvalitet, og ikke bare et produkt butikken vil bli kvitt.

Hvis noen derimot vet om en seriøs sportsbutikk i Oslo-oområdet som KAN sekk, og som også selger Bergans-sekker, så skal jeg ta meg en tur dit.

Er dog uansett litt skeptisk Trollhettasekken, da jeg har hørt mye blandede erfaringer knyttet til bruk av sekken med 20+kg.

Når jeg ser på sekk nå så er tanken at denne sekken skal jeg ha lenge. Da er jeg villig til å legge en del kroner på bordet for den, i stedet for å kjøpe en sekk jeg bare blir mellomfornøyd med.

Som jeg innledet: Jeg takker for svar så langt, er det flere synspunkt ute, så tar jeg imot med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handlet i butikken til amfibi.no på Lillestrøm. Bra folk som jobber der, hvertfall de gangene jeg har vært innom.

Ellers innom en del på Magasinet. Synes det til vanlig er bra betjening der.

De fører Bergans, ok priser på de og.

Fått god hjelp i villmarksavdeling på Sport 1 Sentrum. Dog er det der litt avhengig av hvem som er på jobb.

De som har stort utvalg av sekker er jo Oslo Sportslager og Sportsnett. Dog fører vel ingen av de Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.