Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellvotter


sinje

Anbefalte innlegg

skal ha meg noen nye votter i vinter som skal bli brukt på høyfjellet. kravene mine for denne votten er:

- lang mansjet

- holde meg varm ned mot -25

- pris klasse +/- 1000kr

- flere lag(ytter og innervott)

- gtx i første omgang men kan være fint om jeg kan kjøpe en i yttervått i bommul etter vært som inervotten kan burkes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare brukt en god ullvott med en lang vindvott utenpå. Det har vert nok i de fleste tilfeller.

Bare pass på at de er så vie i åpningen at du får dem lett av og på med mye klær og tykk vott på den andre handa. (Prøv i butikken, forholdene er ofte verre ute i fjellet.)

Hvis du prøver fórede votter så er det viktig at de har løst for. Det finnes en del såkalte polvotter som virker bra i butikken, men de har ofte fastsydd syntetisk for og da er de iskalde når de blir våte, og så tørker de litt seint. Har du en løs vott inni så kan du skifte denne hvis den blir våt, og hvis vindvotten er av den nyere type som er laget av et såkalt "vanntett" stoff så tørker de på et øyeblikk.

Klarer du å holde fuktigheten borte og vinden ute så er det nesten det samme hvilken vott du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker norrøna svalbard vott(gtx) utenpå, og under har jeg korte selbuvotter av ull kjøpt på finn for 70 kr.Har holdt meg varm ned til 28 minus uten problem. Skal sies at jeg også bruker pulsvanter under i god millitær modell.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestra kommentaren støttes :) Har hatt det samme paret Hestra vindvotter de siste 4 årene (kjøpt på dnt butikken i oslo) og de er blitt brukt til alt fra skiturer(bortover og nedover) til vedsanking/hogging og de er like fine.

Bruker de sammen med Ulvang tova ullvotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tror jeg det blir norrøna sin vindvott. Men har ett spørsmål til og det er, hvordan type innervott er varmest? de som du lager selv eller de som du får kjøpt?

Hei.

Selv bruker jeg Norrøna sine lange vindvotter med tova ullvotter inni.

Jeg kjøpte to par selbumønstrede 100 % ullvotter og tovet dem selv.

Det ene paret var svært store mens det andre paret var rimelig store før toving. Etter toving passet de som hånd i hanske (vott)

Dermed kan jeg under særs kalde forhold bruke det ene paret utenpå det andre med vindvotter utenpå.

Det fine med denne løsningen er at dersom du skulle bli våt, så holder det innerste paret seg rimelig tørt, og begge parene bruker kortere tid å tørke hver for seg enn ét par i lik tykkelse som mine to par.

Variasjonsmulighetene blir også større, man kan bruke bare vindvott (med f.eks. skihansker) eller et par tovet ullvotter o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil advare mot å bruke goretexvotten i kaldt vær. Har både Norrøna Svaldbard GTX og bomull. GTX er meget bra når temperaturen er rundt 0. Ved kaldt vær (-10 og kaldere) har de ingen svettetransport. Ullvottene blir våte og kalde. Det er sjeldent jeg har opplevd det med bomullsutgaven.

Jeg har vanligvis med meg tre ulike innervotter; tynne fleece fingervanter, tynne ullvotter og tykke ullvotter. Det har hjulpet lite å forsøke å regulerere varmeproduksjonen ved å bytte mellom ulike tykkelser. Det dannes is inni goretexvottene.

Regner eller sludder det er goretevottene geniale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil advare mot å bruke goretexvotten i kaldt vær. Har både Norrøna Svaldbard GTX og bomull. GTX er meget bra når temperaturen er rundt 0. Ved kaldt vær (-10 og kaldere) har de ingen svettetransport. Ullvottene blir våte og kalde. Det er sjeldent jeg har opplevd det med bomullsutgaven.

Jeg har vanligvis med meg tre ulike innervotter; tynne fleece fingervanter, tynne ullvotter og tykke ullvotter. Det har hjulpet lite å forsøke å regulerere varmeproduksjonen ved å bytte mellom ulike tykkelser. Det dannes is inni goretexvottene.

Regner eller sludder det er goretevottene geniale.

har tenkt på det, og vil derfor ha både bommull og tex. men hvordan innervotter skal jeg velge? hjemmestrikket eller feks. norrøna/ ovortox ulvott?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det tørt når det er skikkelig kaldt. Derfor bruker jeg bomulls-vindvott fra Norrøna.

Bruker både Nørrøna ullvotter(dyr) og strikket/tovet innervotter(billig).

Strikke vottene kjøpte jeg hos en torghandler med "army"klær.

Det er umulig å fryse med en slik kombo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følgende:

Norrøna Svaldbard: http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0454-00%207007. Slitesterke, mellomvarme, rimelige.

Ullvang Hammerfest: http://www.oslosportslager.no/produkt/ulvang-hammerfest-glove-ullvotter-1011-24616.aspx. Slitesterke, mellomvarme, rimelige. Har tovet seg litt kraftig sammen etter en del bruk. Litt harde nå, og litt mindre varme.

Ortovox ullvott: http://www.oslosportslager.no/produkt/ortovox-gronland-ullvott-15054.aspx. Supervarm, litt dårlig passform. Tover seg etterhvert, men blir ikke hard. God kvalitet. Dyr.

Ortovoxen bruker jeg ikke før det blir minst -15 grader (eller jeg er iskald). Hjemmestrikket er like bra (så lenge det er godt tykt garn), men kan kanskje være noe mindre slitesterk. Svaldbar taper seg mer når den blir våt enn Hammerfest som er ren ull. Svaldbar er lettere å tørke over primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det tørt når det er skikkelig kaldt. Derfor bruker jeg bomulls-vindvott fra Norrøna.

Men når det virkeleg er bruk for vindvotter, er det vind, og med vinden kjem mildværet B)

Sjølv brukar eg lette (tynne) bomullsvotter utanpå passe varme ullvotter i kulda. Desse er vindtette nok, pustar godt, men tiltrekjer seg fuktigheit dersom dei får sjansen til det. Dei er impregnerte i grepet ettersom skistavane likevel ikkje pustar.

I sekken har eit par litt stivare, lengre og meir vannmotstandsdyktige vindvotter. Desse brukar eg kun når det er behov for det. Og dei vert alltid meir eller mindre fuktige av kondens innvendig, men det er bare slik det er. Ballansegangen mellom fuktigheit innanfrå eller utanfrå må ein sjølv bestemme seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støttar opp om Ortovoxvottar. Desse er laga av ein produsent som heiter Dachstein og finst med andre merkje enn Ortovox. Sjølv har eg slike vottar der det står Salewa på. Uansett er dette nummer 1 på snaufjellet om vinteren. Dei toler fukt ekstremt bra og nesten like heite om dei er blaute. Trass i at dei er av 100 prosent ull så held dei lenge og dei toler i seg sjølv ein god del vind.

Dersom det er skikkeleg kaldt og vind kombinerer eg ullvottane med lange bomullsvottar utanpå. Då skal det rett nok vera grisekaldt.

Til det meste anna der ein møter snø brukar eg eit par i gore-tex frå Lowe Alpine med syntetiske innervottar. Eg var veldig skeptisk til desse når eg tok dei med på fjellet fyrste gong, men dei vart brukt kvar bidige tur sist vinter. Slitesterke og veldig god passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Black Diamond Mercury Mitt selv.

Anbefalt i -12 til - 29 i følge produsent

Veldig fornøyd med de. Finnes og en enda varmere versjon som heter Absolute Mitt. De er i følge Villmarksliv absolutt av de varmeste de noen gang har testet. De har - 28 til - 40 og kaldere.

Finnes og dunvotter for ekspedisjoner etc men de blir ofte veldig store i volum, og dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hestra kommentaren støttes :) Har hatt det samme paret Hestra vindvotter de siste 4 årene (kjøpt på dnt butikken i oslo) og de er blitt brukt til alt fra skiturer(bortover og nedover) til vedsanking/hogging og de er like fine.

Bruker de sammen med Ulvang tova ullvotter.

Støtter denne komboen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.