Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til tur i marka v Oslo helga 7-8-9 Mai


StefanF

Anbefalte innlegg

Forslag til tur i marka v Oslo helga 7-8-9 Mai

Jeg og en del venner planlegger telt/lavvo tur den nevnte helga.

Personellet er en blanding av vante fjellvandrere og totalt uvante folk.

Jeg er selv en av de vante, men er ikke noe kjent i området rundt Oslo.

Jeg er tilhenger av turer fra tregrensa og opp, og liker strengt tatt ikke å tusle i tett skog, men jeg forstår at det er vanskelig å finne snaufjell eller utsiktsruter uten snø nå.

Tanken er at vi skal ha camp en plass med maksimalt 1,5 til 2 timer gange fra parkering eller offentlig transport. Det bør være mulighet for å ta seg en fin dagstur på 3-5 timer på lørdagen.

Denne turen er delvis for å gi noen "nye nordmenn" som kun har slitt asfalt i løpet av livet en smak på hva vi liker så godt med naturen. Håpet er at det skal gi mersmak for dem.

Kikut har vært nevnt. Hvordan er det med snø nå?

Hvor starter man fra?

Sørmarka?

Forslag og innspill mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett greit alternativ er å kjøre til Damtjern nord i Krokskogen og for eksempel ha leir ved Storflåtan. Herfra har dere mulighet til fine dagsturer mot Spålen-Katnosa-området (den "villeste" delen av Oslomarka) eller mot Gyrihaugen (kanskje det fineste utsiktspunktet i Oslomarka).

En flott runde er forresten også å gå fra Steinsfjorden (parkeringsmuligheter ved veien ovenfor vannet) og gjennom Mørkgonga (bilde her: http://bildetekst.wordpress.com/2009/07/09/m%C3%B8rkgonga/ ), ha leir ved Migartjern og følge stien via Skardet ned igjen. Gyrihaugen er da bare en halvkort ruslings unna. En del stigning på denne turen, men den er kort og dramatisk nok til å holde energinivået oppe. Og utsikten vestover er storslått.

Ble mange (kanskje ukjente?) stedsnavn her nå, men du finner dem på kartet.

Veit ikke hvordan det er med snø på denne siden av marka, men antar at det ikke er mye igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin leirplass ved Østre Fyllingen, der elva går over i Bjørnsjøen (Damtangen). Med uvante vandrere tar det nok litt lengre å gå fra Sørkedalen enn 2 timer. Fra Fyllingen er det en fin tur til Porthøgda - en av de finere toppene i marka. På Kikutstua kan en jo få litt å bite i, og se på de selvlysede sykkelfantomene.

Tipper at det ikke vil være for mye snø igjen før en kommer på nordsiden av Porthøgda (hvis dere vil planlegge en rundttur over Askevoldshøgda). Der ligger nok snøen en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere gode forslag her synes jeg.

Et siste kan være å kjøre inn i Jevnaker almennings område nord i Nordmarka. Teltplasser flere steder ganske nært veien.

Mulige turer er Pershusfjellet, Åssjøbrenna, Kollern, Svarttjernshøgda, Lamannshaugen, Helgehaugen.

Kollern er ikke veldig langt fra å være snaufjell på toppen.

Mulig det kan ligge litt snø i området, men sørhellingene burde være greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt en halvmeter snø mellom trærne og is på vannet i 500 meters høyde.

Var oppe ved ringkollen i helgen og skulle til fagervatn, vanskelige forhold uten truger og ikke atraktivt å fiske med stang :P

Det var to som allerede hadde kavet seg frem i snøen på samme ruten, respect.

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skiføre i høyden fremdeles! Gikk en supertur innover fra Ringkollen på søndag, inkl Rktoppen.

Retning Vambu:

11894-med.jpg

Hvis denne turen er for utrente/folk som ikke er vant til å være på tur, ville jeg betenkt meg på å gå opp Mørkgånga. Det er bratt, og endel vil nok synes det er (for) skummelt.

2005_Morkgonga_121_2154.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.