Gå til innhold
  • Bli medlem

Både gale og riktige valg på Lomseggen - og invers tangens?


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Lørdagens tur til Lomseggen ble en fantastisk, men slitsom skitur, og straffen for ikke å ha lest ”Helgesens bibel” på forhånd ble åpenbar.

At Flya var stengt kvelden før, ga en ekstra omvei om Gudbrandsdalen, og jeg overnattet i bilen like utenfor Lom sentrum. Jeg fant et sted på Trono-odden, rett over brua nordøst for sentrum; lite trafikk her: Gps 32 V 477682 6857412. Planen var å gå opp Lomseggen med skia på ryggen neste dag, men jeg så det lå en del snø i brattene, og var spent på forholdene.

Rundt kl 8 neste dag var været perfekt, og jeg kjørte inn til sentrum og opp i boligfeltet. (Ville spare noen høydemeter, for dem ble det nok mer enn nok av…) Traff på en kar og spurte om jeg kunne stå like ved husene øverst her, men han foreslo å kjøre opp grusbakken/traktorveien videre, og da gjorde jeg selvfølgelig det. Helt til 550 hm kom jeg, gps 32 V 476037 6856430.

På fin sti gikk det bratt oppover egga, men i blant hang selvsagt skiene seg fast i greiner og kvist og kvast. Verre var det at snøen tiltok ganske raskt, og jeg så først nå at stien gikk opp på høyre side av eggen, på nordsida (skyggesiden). Her ble det etter hvert bare snø og is, og fotsporene jeg hadde fulgt tok helt slutt. Det var svært vanskelig å sparke trinn, så tiden var moden for stegjern, som jeg heldigvis hadde tatt med meg i sekken. (Ofte har jeg tatt dette med på skiturer i høyfjellet, men ikke hatt bruk for det. Nå fikk jeg nytte av dem, og det til gangs!)

Den harde isen ble heldigvis mer og mer avløst av etapper med snø, men stegjerna føltes nødvendig hele tiden, for det var lite som hindret en lengre rutsjetur dersom man først skulle komme på glid. Egentlig føltes terrenget litt utsatt, og særlig med økende utsikt. Morgensola varmet, for ruta var fortsatt ikke kommet i skyggen, og svetten svei i øynene. Hvert 20. skritt måtte jeg ta av solbrillene og tørke svette, og gjenvinne oksygenbalansen. Dette var et blodslit, og snøfeltet sluttet jo aldri!

Etter 400-500 hm stegjerntråkking kunne jeg endelig skifte til ski og feller, tok en matbit, og kom meg så opp på selve eggen på 1250 meter. Da var det gått 2,5 timer fra start – langt mer enn forventet, og jeg var ganske så sliten i beina etter snøbakken. Det hadde helt klart vært lurere å vente med å gå opp her til lengre utpå våren, da snøen har smeltet! (Traff på en lomværing på vei ned fra Lomsegga seinere på dagen, som fortalte om en annen (og helt sikkert lettere) vei opp på denne tida; stien opp på høyre side av Sandåi, i nord. Han hadde hatt en grei fottur opp til tregrensa, og først tatt på skiene der hvor det flatet ut.) I "Helgesens bibel" står da også andre (og bedre) startpunkt opplistet for vintertur til Lomsegga...

Det var artig å gå eggen videre opp på Eggjapiken (1524m), men fra toppen av denne så jeg at det var langdrygt innover og opp til dagen mål; Lomseggen, eller rettere sagt Storivilen. Utsikten var flott, men stadig flere skyer trakk opp over Jotunheimen, og jeg lurte spent på om jeg fikk utsikt fra toppen. Det fikk jeg heldigvis, men vinden var nå ganske frisk imot, og planen om å ta med meg Moldulhøi ble skrinlagt. Det hadde tatt hele 6 timer å komme til topps, og jeg kjente litt for godt oppstigningen med stegjerna i beina, og det var straks slutt på drikke. (Hadde hatt med 3 l sportsdrikk, men jammen forsvant det fort i solsteika! Hvor mye har de med, de som går hele tinderekka på en lang dag?) Jeg manglet bare Moldulhøi på strekket helt fram til Midtre Hestbrepiggen, så det var svært ergerlig å snu, men i ettertid ser jeg klart at det var det riktigste valget jeg gjorde denne dagen!

Med vanlige fjellski (med stålkanter) er det en viss utfordring å kjøre nedover igjen også, og med vekslende is og snø og små fonner, må en ta det ganske med ro. Men det er rett og slett herlig å kjøre nedover i sola, med vinden i ryggen, og med panoramautsikt inn i Jotunheimen, der skyene trakk seg litt mer tilbake utover ettermiddagen.

Nede ved 1250 m var jeg ikke det ringeste i tvil om å ta på meg stegjerna igjen, og det kom ikke på tale om å løpe ned dette snøfeltet. Her skulle det være full kontroll på balansen, og et rolig og sindig tempo. Jo lenger jeg gikk nedover, desto mer overrasket var jeg over hvor langt jeg egentlig hadde tråkket for å komme opp. Hellingen på snøfeltet var svært jevn, og med ca 400 m fall på 750 meter, gir det vel en helling på 28 grader? (Invers tangens av 400/750 – er ikke det riktig?) Når man da støter på avblåste felt med skare hard av is, og ingen trær eller steiner vil stoppe en utglidning, er stegjern et must og balanse en fordel…

Etter 9 timer på tur sto jeg atter ved bilen, ganske skjelven i låra egentlig.

Er det til slutt noen matematikere som kan hjelpe meg: Blir det ikke riktig, når man skal finne gjennomsnittlig helningsgrad, å ta invers tangens av vertikalt mål delt på horisontalt mål? (Da gir 50 meter stigning på 50 meter (horisontal distanse) tallet 1, som i tangens invers blir 45 grader…?) Husker ikke så godt videregående mattepensum.

post-469-133474687398_thumb.jpg

post-469-133474687415_thumb.jpg

post-469-133474687431_thumb.jpg

post-469-133474687447_thumb.jpg

post-469-133474687465_thumb.jpg

post-469-133474687483_thumb.jpg

post-469-133474687502_thumb.jpg

post-469-133474687521_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke kjekt med noen orginale veivalg også da? De turene syns jeg man husker mye bedre.

Det er dette jeg syns er det mest negative ved boka til Morten; rutevalgene blir fort litt kjedelige og standard.

Husker selv at jeg gikk mye annet enn prikka linjer før jeg kjøpte boka. Litt egenkritikk for å følge dem tar jeg selvfølgelig :wink:

Kjekt med stegjern når de holder seg på beina, hvilke skisko og jern bruker du?

Angående den parkeringa di, her er det ikke like stille på sommersnatta! Er ikke myggen der for å plage deg, så kan du banne på Lomsværingane skal teste motoren sin, for ØRNTE gang, ut av svingen og bortover sletta der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originale veivalg skaper opplevelser, ja!

Jeg skal ikke reklamere for mine skisko og stegjern, da jeg sliter med at de fort løsner. Har med et ekstra strammebånd som jeg surrer rundt det hele, og som hjelper en del, men jammen er dette vanskelig. Det ene jernet har blitt litt bøyd også, pga at det ikke har sittet skikkelig på plass/feilbelastning.

Ja så, er det på stripa ved Trono-odden rånerne våkner til liv når det blir varmere i været? De så jeg heldigvis ingenting til nå, en fredagskveld i slutten av april...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en slitsom tur til Storivilen, Ole-Petter! Men jeg er i grunn enig med Mayhassen om at det iblant kan være spennende å planlegge ruter uten å ha lest i bøker/rapporter på forhånd. Det gir en god følelse, men uansett blir jeg nesten alltid fristet til å gjøre noe research før turer. :-) Så du kunne parkere helt inne på traktorveien (gjennom bommen?) ovenfor boligfeltet altså? Hadde problemer med det da jeg skulle ta en hviletur mot Eggjapiken i sommer, måtte starte helt nedi sentrum ved skolen. Virker irriterende slitsom den stegjernsetappen, og jeg blir også ofte overrasket på returen når man feks ser hvor langt opp man har tråkket spor. Ruta mellom Storivilen og Moldulhøe husker jeg bare som totalt tåkete og whiteout, måtte gå slavisk på GPSen. Den gang måtte jeg droppe Hesthøe som var den videre planen. Det er nesten nøyaktig ett år siden http://tinderanglerne.blogspot.com/2009/04/lomseggje-og-hestbreapiggane.html da startet jeg fra Sulheim i Bøverdalen, som forøvrig kan anbefales om du vil opp på Moldulhøe/Storivilen igjen på ski! :!: Takk for en fin rapport, med gode personlige skildringer og flotte bilder som gjør den interessant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du kunne parkere helt inne på traktorveien (gjennom bommen?) ovenfor boligfeltet altså? :D

Ja, han jeg støtte på i huset ved siden av, sa jeg kunne kjøre opp der - og bommen sto åpen. Da jeg kom til en plass for produksjon av ved, kjørte jeg litt til, for ikke å stå i veien.

Da jeg kom kjørende ned igjen på ettermiddagen, sto det en kar og klyvde ved der. Han så opp på meg, som kom kjørende, og jeg vet ikke helt om jeg skal tolke ansiktsuttrykket som overrasket eller sint...Jeg bare kjørte avgårde, og så meg ikke tilbake. Man føler seg litt dum noen ganger i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.