Gå til innhold
  • Bli medlem

Påsken i bilder 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Har hørt på et underlig sus her i Nordfjord i påska, litt til og fra; nå skjønner jeg hvordan det henger sammen.

Ser du utnyttet tirsdagen (30.) fullt ut, det var en helt utrolig fin skidag (jeg fikk den på Sunndalsnipa). Ellers er det mange flotte bilder fra kjente trakter, fra litt andre vinkler enn jeg er vant til, luksus.

Liadalsnipa anbefales (fot), tror normalruta går omtrent i profilen til venstre?

Fin stund, skal ta den igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liadalsnipa anbefales (fot), tror normalruta går omtrent i profilen til venstre?

Fin stund, skal ta den igjen.

Du ser litt av ruta. I øvre del går den inn i sida som ikke er synlig på dette bildet. Denne ruta kalles Liadalsruta. Er du høydesterk kan du klyve usikret over austegga til Blåfjellet. Der henger en kjetting ned i laveste skaret, videre opp er det klatreklyving enten langs egga eller litt ned mot høyre og opp ei renne som er vanskeligst helt nede. En topp som er tryggest å gå på tørt føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder fra mange fine turer i Nordfjord. Synd at Rypeskarsrennet ble avlyst. Det var nok mest på grunn av at det var for lite snø der som turløperne skulle komme ned på Kleivane at det ble avlyst. Jeg så på det første oversiktsbildet der du hadde skrevet inn Dunheia. Jeg er ganske sikker på at det fjellet er Snøfjellet eller Styggefjellet som det også blir kalt. Dunheia mener jeg er det fjellet som ligger litt lenger bak og til høyre. Ellers takk for fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig respons alle sammen! Skal sjekke ut den Liadalsnipa, høres morsom ut. :lol: Synd Rypeskarrennet ble avlyst ja. Var med på både det og Holmøyskarrennet påsken 2008, men begge disse rennene ble avlyst eller flyttet. :(

Jeg så på det første oversiktsbildet der du hadde skrevet inn Dunheia. Jeg er ganske sikker på at det fjellet er Snøfjellet eller Styggefjellet som det også blir kalt. Dunheia mener jeg er det fjellet som ligger litt lenger bak og til høyre.

Er du fortsatt uenig etter å ha tatt en sjekk i Finn 3D-kart? :shock:

post-3251-133474683214_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det visst bare å kaste kortene. Jeg sa ganske sikker så det var jo rom for litt tvil. Litt uvant å se fjellene fra den siden. Grunnen til at jeg begynte å "kverulere" på dette var at jeg ikke kunne finne Snøfjellet på Bildet ditt. Det er jo en ganske bratt oppstigning til Snøfjellet og det ligger jo litt for seg selv, men fra den siden går det visst litt mer i ett med Fløtravarden og de andre fjellene sør-øst for Snøfjellet enn hva jeg hadde trodd. En annen ting er at bildet er tatt med zoom noe som gjør at fjellene virker nermere hverandre enn hva det er i virkeligheten kanskje. Uansett fine bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å rote, jeg gjør det tidt og ofte. Enig med deg at det er fort gjort å ta feil av Snøfjellet og Dunheia. Var ganske sikker på at det var Dunheia siden bildet er tatt like utenfor hytta mi ved Bøasætra (uten zoom), og derfra har jeg sett rett over på bla. Utvikfjellene helt siden jeg var barn. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å rote, jeg gjør det tidt og ofte. Enig med deg at det er fort gjort å ta feil av Snøfjellet og Dunheia. Var ganske sikker på at det var Dunheia siden bildet er tatt like utenfor hytta mi ved Bøasætra (uten zoom), og derfra har jeg sett rett over på bla. Utvikfjellene helt siden jeg var barn. :wink:

Uten zoom ja. Burde egentlig ha tenkt meg det siden det var ett panoramabildet men som du sier er det fort gjort å rote. Det var en annen detalj som jeg egentlig ikke hadde tenkt å kommentere. En liten fillesak egentlig. Tenkte at det fikk være nok å påpeke en mangel med panoramabildene dine, men nå når jeg ikke fikk gjennomslag for mine synspunkter angående Dunheia og den zoomgreien så fant jeg ut at det kunne være på sin plass å komme med den kommentaren allikavel.

Det gjelder det panoramabildet ditt fra Dunheia mot Svinestranda. Man skulle jo tro at siden Svinestranda er ett ganske kjent fjell på disse trakter og det går ett motbakkeløp opp der så ville det være naturlig at Svinestranda var det høyeste punktet. Det er det faktisk ikke. Jeg hadde antagelig gjort den samme feilen som du har gjort når du har navngitt Svinestranda, men det fjellet som du omtaler som Svinestranda heter Nonstuva. Svinestranda ligger litt lenger ned til venstre og denne gangen er jeg ikke ganske sikker men helt sikker.

Hvis du nå skulle hoste opp ett 3D kart og en god forklaring som skulle tilsi at jeg tar feil så skal jeg love at jeg ikke skal så tvil om Panoramabildene dine flere ganger. Foresten veldig kjekt med panoramabilder med navn fra Dunheia selv om det nok var endel fjell som ikke syntes akkurat den dagen. Legger ved ett bilde av Svinestranda. Også en fin tur fra Utvikfjellet.

post-5435-13347468322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder det panoramabildet ditt fra Dunheia mot Svinestranda. Man skulle jo tro at siden Svinestranda er ett ganske kjent fjell på disse trakter og det går ett motbakkeløp opp der så ville det være naturlig at Svinestranda var det høyeste punktet. Det er det faktisk ikke. Jeg hadde antagelig gjort den samme feilen som du har gjort når du har navngitt Svinestranda, men det fjellet som du omtaler som Svinestranda heter Nonstuva. Svinestranda ligger litt lenger ned til venstre og denne gangen er jeg ikke ganske sikker men helt sikker.

Hvis du nå skulle hoste opp ett 3D kart og en god forklaring som skulle tilsi at jeg tar feil så skal jeg love at jeg ikke skal så tvil om Panoramabildene dine flere ganger. Foresten veldig kjekt med panoramabilder med navn fra Dunheia selv om det nok var endel fjell som ikke syntes akkurat den dagen. Legger ved ett bilde av Svinestranda. Også en fin tur fra Utvikfjellet.

Hehe, ikke for å være kverulant, du er jo lokalkjent og har sikkert mer rett enn hva både jeg og kartene sier. Men det er nok likevel Svinestranda (1140) panoramabildet mitt peker mot skal vi følge Norgesglasset (søk på Svinestranda, og se hvor prikken kommer). Nonstua er iflg Norgesglasset en liten knaus lenger nord (1100-1120 moh), du ser den til høyre for Svinestranda på panobildet mitt (knapt primærfaktor på den). Om du er i tvil om det er Svinestranda (den iflg kartene) jeg har markert, kan du sammenligne med 3d-kart, der vil du kjenne igjen den lille hammeren øst for Skarshammarvatnet fra øst.

Men kan godt hende at navnene til Statkart burde vært annerledes, og at lokalkjente kaller toppene der oppe for andre ting. :wink: Bare å kommentere mer på bildene, det er bare positivt slikt at jeg lærer til neste gang. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Sender ved ett bilde av ett kart av Svinestranda som er laget av Statens Kartverk Sogn og Fjordane. Ifølge dette kartet så fremgår det nokså tydelig at Svinestranda ligger på 1074 moh og ligger litt sør-vest for Nonstuva som er 1140 moh. Ett populært turmål på disse kanter med en flott utsikt som absolutt er verdt ett besøk. Kan nok tenkes at det er litt forskjell på nettkartene og papirkartene.

post-5435-133474683227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.