Gå til innhold
  • Bli medlem

Batteri


torsteinvg

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Otto Støver

Jeg bruker kun oppladbare Eneloop batterier og er strålende fornøyd. Både fordi de holder ladingen lenger enn vanlige, og fordi jeg har opplevd at de tåler kulda myye bedre enn vanlige batterier.

Lithium-batterier har jeg ikke prøvd enda. Har sett at enkelte elektroniske apparater har hatt vanskeligheter med å takle at lithium kan ha langt høyere spenning enn 1,5V. Jeg blir vel å prøve lithium en gang jeg osgå, men så lenge det funker så bra med Eneloop så ser jeg ikke det som noe som skjer i nærmeste fremtid akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema har batteribokser til AA batterier, 2 eller 4 batterier.

Og eneloop er tingen for de fleste anvendelser. Jeg snappet forøvrig opp dette med eneloop fra et innlegg Otto Støver postet for 2-3 år siden, tror jeg.... :) God lærdom bør ha minst et par års holdbarhet, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har batteri holdere :) tenkte litt på oppbevaring for å holde de litt varmere osv.? har dere de i sove poste? I jakka? parkasen eller noe sånt?

For oppbevaring er det ingen ulempe at dei vert kalde. Det er ved bruk dei skal vera varme. Eg har eit reservebatteri til kamera i ein liten pose innanfor ulltrøya, dette er alltid varmt ved behov. Posen heng i ei snor som er festa i kragen på jakka. Så er det bare å bytte dette batteriet med det kalde som står i kamera, det kalde vert varmt att før det varme vert for kaldt osv. Om batteriet vert kaldt i løpet av natta, spelar ingen rolle. Det vert varmt att før eg har bruk for det, så soveposen er heilt batterifri :D

Batteri til andre duppedingsar, lar eg bli kalde. Eg har ingen andre duppedingsar som brukar så mykje batteri at det er noko stort problem med kalde batteri. Og om det skulle verte eit midlertidig problem, puttar eg duppedingsen i lomma ei lita stund, eventuelt tar ut batteria og varmar desse i lomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har med 45 enloope batterier. til mp3 spiller, gps,spot, hodelykt, ol.

Trodde batteriene ladet seg fortere ut når kalde.

Sjølvutladinga er mindre når batteria er kalde. Men kapasiteten er dårlegare på kalde batteri. Så for å få mest mogleg ut av batteriet, skal det lagrast kaldt, og brukast temperert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har batteri holdere :) tenkte litt på oppbevaring for å holde de litt varmere osv.? har dere de i sove poste? I jakka? parkasen eller noe sånt?

Kamerabatteri holder jeg varmt i bukselomma når det er mange kuldegrader, kamera i en liten vanntett pose rundt halsen. Med jakke over holder batteriet seg varmt nok i kameraet i posen. Gpsbatteri har jeg i en taske på brystet med kabel til gpsen som er festet på skulderstroppen på sekken, så jeg ikke må holde i gpsen. Dette fungerer i mange kuldegrader, uten jakke over. Skjønner ikke hvordan noen kan ha nytte av gpsen når de må ha den ut og inn av lomma for å holde den varm. Må være med litiumbatterier antagelig, men jeg bruker vanlig AA på brystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

En MEGET god investering uansett hvilken type oppladbare batterier en har er å skaffe seg en helelektronisk lader som både lader hvert enkelt batteri uavhengig av det/de andre, og som slår seg over på vedlikeholds-lading når batteriet er fullt. Da risikerer du ikke overlading, og det gjør ikke noe om batteriet står i laderen et par dager :D Jeg hadde tidligere noen store R20 (den vanlige stavlykt-batteri-typen) og de ble mye bedre når jeg fikk den i den nye laderen. I tillegg lader jeg også mine eneloop's der, det fungerer helt flott.

Hyggelig at du fikk nytte av mitt tips for et par år siden jankj. Det er jo alltidt trivelig å få positive tilbakemeldinger, eller som en leder en gang skrev i en mail: "returner feedback tilbake til meg" :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

okey, eg tipset om å handle eneloop fra norge. Etter nærmere studering av kontoen min, bestemte eg meg for å kikke på dealextreme. Dei selge dei for 4stk $12.31 = 72kr.

Eg bestilte 8stk = 144kr, gratis frakt

Norge = 392kr +frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at batteriene på dealextreme er ekte vare, eller er det bare "fake"? En kompis som nettopp kjøpte seg en haug med angivelig superbra batterier på DX, ble relativt skuffa da han sjekka batterienes ytelse... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bitteliten oppdatering fra batteriene. Batteriene ser orginale ut. Fekk kun testet dei sånn røffligt. Mah viste litt mindre enn oppgitt (2000mah), men volten var litt høyere enn 1,2v. Pakken som dei kom i var kliss lik orginalen, batteriene så ut til å vere rett fra fabrikken. Uvisst hvor gode piratene er for tiden :-)

Alt i alt, fornøyd så langt. Så får tiden vise om dei holde på strømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nimh batterier er høyere enn 1.2 volt når de er fulladet. (1.35-1.45 volt eller noe slikt). Spenningen faller raskt ned til noe over om lag 1.2 volt, og faller deretter gradvis til noe under 1.2 volt til det nesten ikke er mer strøm igjen (hvor spenningen detter raskt mot 0).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten oppdatering fra batteriene. Batteriene ser orginale ut. Fekk kun testet dei sånn røffligt. Mah viste litt mindre enn oppgitt (2000mah), men volten var litt høyere enn 1,2v. Pakken som dei kom i var kliss lik orginalen, batteriene så ut til å vere rett fra fabrikken. Uvisst hvor gode piratene er for tiden :)

Alt i alt, fornøyd så langt. Så får tiden vise om dei holde på strømmen

Hvorfor tror du de er fake? Jeg har handlet mye fra dealexteme og alltid fått ekte varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.