Gå til innhold
  • Bli medlem

Sko og bekledning


tcDigg

Anbefalte innlegg

Oppretter ein tråd her på utstyrssida sidan eg ynskjer meir utstyrsspesifikke råd.

Er på jakt etter en løysing av sko, bukse og jakke som kan tjene meg bra når eg nå i år skal prøve friluftsliv meir seriøst.

Litt om mitt behov og bruk. Blir en del dagsturer fortrinnsvis i skog der eg ikkje kjem til å legge ut i altfor dårlig vær. Samtidig så vil eg prøve å få til en del helgeturer nå i vår, sommer og høst med overnatting i telt, der ein kanskje kan komme seg over tregrensa. Ein eventuell lengre tur på fjellet vil trulig skje om sommer/seinsommer. Klær og sko treng ikkje være tiltenkt bruk om vinteren, er ikkje noko stor skigåar og dersom den tid kjem så går det heller an å kjøpe vinter/skiklær.

Har lest meg ca. eit år tilbake på dette forumet i poster som angår dette temaet og begynner vel å få litt oversikt. Har vel i grunn kommet frem til at eit skall sett av goretex e.l. vil bli for klamt for mitt bruk. Blir sannsynligvis mykje opp og ned terreng, og når det ikkje er for kaldt ute så trur eg det bli for tett for meg... er ein person som svetter ein del...

Så kva er då lurt å kjøpe? Softshell eller bommul eller noko anna? Packlite eller reint regnsett i sekken? Lette sko som ikkje er for høge?

Er villig til å gå eit stykke på budsjettet... liker å kjøpe ting eg blir fornøgd med når eg først kjøper noko... samtidig så må ein jo kjøpe etter det behovet ein har... er ikkje snakk om noko lars monsen ekspedisjonar akkurat... men la oss nå f.eks. seie 4-5000,- som eit utgangspunkt...

Virker som om det er mange som kjøper klær over internett her på forumet... men eg trur eg må prøve det utstyret eg eventuellt skal kjøpe... Liker bl.a. at bukser er veldig lave i livet... har sikkert noko med at dei ikkje er så lette å trekke opp over magen... :-)

Bur i Bergen, men har ikkje noko supergod oversikt over butikker som fører ulike merker... men er jo ein XXL og ein stor G-Sport ute i Åsane...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjekk ut Mamut bukse i dry3 schoeller membran. Kjøpte ei sånn i fjor sommer. Var innom en intersport butikk, og prøvde bl.a. softshell fra norrøna, diverse bergans og flere modeller fra mammut. Han i butikken sa at de alle gjør samme jobben, ta den som pass deg best. Gjorde så. Suveren bukse, kosebukse. Vindtett og vannavstøtende, tørker raskt. Kombinerer du den med ei regnbukse eller goretex paclite hvis det skulle regne mye, skulle dette passe ditt bruk ypperlig. Pris varierer mellom 8-1600kr etter hva du velger.

Sies at når man skal investere i utstyr, så er sko, sekk og telt hvor man bør legge pengene i første omgang. Finnes jo mange merker og modeller som dekker forskjellige behov. Alfa omega med sko er PASSFORM. Nytter ikke at skoa koster 5000kr og er super duper, passer den ikke din fot - glem det. Har jeg i dag skulle kjøpt meg nye fjellsko, som skal dekke et variabelt behov, gått for Crispi Skarven el. Scarpa Ladakh. Har prøvd begge i butikk, og Skarven satt best på foten - ergo ville tatt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tc

Outdoor ved torgallmenningen er gode på klær og gir utmerket service, MX Sport ved bystasjonen har en god del i sitt sortiment, MX Sport på Åsane har en fin avdeling, samme har G-Sport og XXL er jo uslåelige på pris, men dertil dårligere på utvalg annet enn "mainstream" merker, de er friluftsbransjens Elkjøp. UTE bak DNB ved fisketorget kan nevnes, samme kan Rye sport som ligger i smuget mellom DNB og Platou i nabobygget. Skal du fiske har Finn de Lange meget godt utvalg nær Turistforeningens lokaler, nederst i gata mot biblioteket. Det finnes også en jaktbutikk i nærheten av Fløybanen, samt enda en litt utenfor Strandkaiterminalen.

Bomull er kjempebra og kan anbefales sammen med vanntett tøy i sekken, det være seg Goretex eller helt vanlig regntøy. Går du mye med stor sekk kan det være ett tankekors hvor mye sekken ègentlig dekker av overkroppen, noe som alvorlig reduserer graden jakken faktisk puster. Bomull er mye mer slitesterkt enn Goretex, selv proshell. GT buksene mine har alle hull i knærne, slitte tapede sømmer og nedslitt membran ned mot skoene. Bomullsbuksa mi viser enda ikke tegn til slitasje, tross langt fler turdøgn enn flere av de nyere GT buksene...

Har du både GT og bomull tilgjengelig har du ett godt utgangspunkt for å velge bekledning. GT er svindyrt og ikke særlig miljøvennlig, så personlig synes jeg det er ansvarlig av meg å på forhånd sjekke været og ta forbehold for hvilken bekledning jeg skal ta med. Blir det GT`n så er det kun den jeg tar med, det er mao. det letteste alternativet. Er det meldt sol og fint vær blir det bomullen og en pose lett regntøy for sikkerhetskyld i sekken, dette veier litt mer men puster langt bedre så lenge det er oppholdsvær og det er langt mer miljøvennlig enn GT membran. Bomullsbuksa tåler dessuten slitasje mye bedre så den byttes ikke ut like ofte som GT klær.

http://www.oslosportslager.no/produkt/norrona-amundsen-bomullsbukse-herre-09-9708.aspx

Vedr. jakke er slitasjen mye mindre, og om du skal gå mye med sekk er pusting her mindre relevant enn på underkroppen. Prøv deg frem i butikkene, sjekk løsninger som hindrer vind i å komme inn på kroppen og finn ut hva budsjettet tåler. Anbefaler glatt denne: http://www.sportsnett.no/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=ARC321&var_1=ARC321-02&productbrand=&categorytxt= da den egner seg sommer, høst, vinter som vår. Overaskende vanntett er den også, så har du bedre tid til å finne\lage ly før du blir våt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar...

Hvordan er Arcteryx Gamma MX Hoody vs. SV modellen?

Takker for tips til alle butikkene i by'n!!! Då har eg mange plasser å sjekke utstyr... men veit du om nokon av dei fører Arcteryx? Etter å ha lest litt her på forumet så virker det som om at Arcteryx er eit av dei mest brukte og anbefalte merkene... dog litt dyrere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Outdoor, UTE, MX Sport også tror jeg Platou fører merket også.

Jeg har foresten linket deg feil produkt. Gamma MX Hoody er det jeg anbefaler.

Og her er fjorårsfargene på salg også. Dersom Outdoor fremdeles har flere igjen er det 50% på deres salg, altså billigere enn Ute.no`s. Tror likevel det var 50% fysisk i UTE butikken, du får sjekke begge :)

http://ute.no/index.php?k=&uk=131&vk=62&v=354&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Arcteryx%20Gamma%20MX%20Hoody%20Men`s

Gamma SV har varmende fòr og litt andre løsninger på hette og lommer, samt bestående av ett annet materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ein tur i by'n i ettermiddag, men det var litt seint så fekk berre ein kjapp kikk inne hos Outdoor før butikkane stengte. Dei hadde ikkje fleire gamma mx på tilbud... forstod det slik at det var fjorårets modeller dei hadde hatt på tilbud??? Er det stor forskjell på fjorårets og dette årets modeller?

Uansett den nye gamma mx jakka eg prøvde satt i alle fall som eit skudd... likte den veldig godt... synes hetta var veldig stor men det er vel kanskje på grunn av tiltenkt hjelm/lue??? Prisen var 3600... litt meir enn eg hadde tenkt men...

Prøvde forøvrig også ei anna softshelljakke dei hadde... norrøna lyngen windstopper softshell... var og grei.. men litt stivare stoff og føltes ikkje lika god på... kosta jo like mykje og i så tilfelle kjøper eg heller gamma mx...

Trur eg må rundt og sjekka fleire jakker før eg bestemmer meg... nokon som har tips til andre spesifikke softshell jakke modellar som er gode og som eg bør sjekke?

Kunne og godt tenkt meg å prøvd ei bommulsjakka berre for å sjå korleis det er... nokon tips til bra modellar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å legge såpass mye penger i en jakke som Gamma koster ville jeg heller kjøpt Klattermusen Endride eller Rimfaxe:

http://klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=NOK&id=23&modell=Herr&produktGrupp=Ekologisk%20bomull&produktKategori=Jacka

http://klattermusen.se/produkt.php?lang=SE&curr=NOK&id=81&modell=Herr&produktGrupp=Ekologisk%20bomull&produktKategori=Jacka

Har selv Arcteryx Sigma softshelljakke og en Endride. Foretrekker klart bomullsjakka. Den eneste fordelen med softshelljakka er at den tåler vask bedre. Turistforeningen i Oslo har Rimfaxe, så de har vel den i Bergen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så veit eg ikkje om eg har behov for å legge så mykje penger i ei jakke... planen er å besøke fleire butikker i løpet av veka og teste meir jakker og bukser...

Men har funne ut på internett nå i kveld at eg sikkert kan få jakka (fjorårets modell?) til 2800kr her i norge... kanskje til og med 2500... og ved import sikkert enda nokon hundrelappar billigare... så gamma mx er heilt klart eit alternativ... men har jo ikkje prøvt så mange andre enda så me får sjå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vore ein ny tur nå på formiddagen... G-Sport og Mx Sport...

Virker som butikkane i grunn fører mykje meir hardshell? (dvs. goretex, dermizax etc.) enn softshell og type bommulsjakker. Prøvde eit par jakker... bl.a. Haglöfs jaw jacket... men fortsatt så er vel Gamma MX favoritten...

Sidan eg ikkje fant så mykje på jakke fronten bestemmte eg meg heller for å prøve sko... Hadde mykje rart på beina alt frå Alfa Bever Pro grip+ og andre høge sko til type La Sportiva Val di Fiemme, Crispi Skarven og Besseggen, samt nokon lettare typar frå bl.a. Asolo. Konklusjonen er vel at eg likte best Besseggen. Val di Fiemme var og ok... men Besseggen føltes meir behagelig på foten. Kjøpte ikkje noko sko i dag sidan eg vart litt usikker på størrelsen. Kva type sokk/sokker pleier dere å bruke på fjelltur? Leste ein plass at det kunne være lurt å ha på seg ein tynn sokk og så ein tjukkere oppå... men kva er ein tjukk sokk... raggasokk? Er det andre sko ala besseggen som bør prøvast?

Prøvde og nokon bukser med det samme eg var i gang... bl.a. norröna amundsen og nansen som var ok, falketind var av meir stretchy type stoff og veit ikkje om det er tingen... prøvde og noko frå lundhags... men alt i alt så fant eg ikkje noko som eg likte veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Når det gjelder bruk av sokker kommer dette litt an på bena dine. Er du en som fryser lett vil det være fint å kunne ha plass til to par sokker. Og ja, raggsokker i ull med evt. en tynn ullsokk innerst er fine greier.

Selv så er jeg mer enn varm nok med et par mellomtykke sokker ned mot -6/7 grader. Mine Varg Isogaisa har plass nok til enten to par mellomtykke eller tynn innersokk (ull/syntet) og et par tykke utenpå der.

Jeg er veldig glad i mine Vargstøvler, ikkeno' Goretex o.s.v. kun 3 mm. kvalitetslær, vær nøye med stell og du har støvler i årevis. Har aldri blitt våt på føttene med disse støvlene, selv med ukesbruk i regnvær og trasking i myr o.s.v.

Et annet merke jeg har god erfaring med er Scarpa Ladakh, Har brukt støvlene igjennom to år nå og er strålende fornøyd, en meget god allroundstøvel.

Men, ha i mente at sko/støvler passer ulikt til ulike personer. Selv om om kvalitet o.l. er på stell kan det være at passformen ikke er riktig for dine føtter. Ta deg god tid til å velge.

Det er dog ikke lurt å kjøpe for store støvler slik at foten seiler omkring inni støvelen. Et par ergometriske riktige innersåler av f.eks. typen Sole er lurt for komfort og en kan unngå gnagsår dersom man bruker slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sterkt anbefale sokker fra bridgedale og smartwool. Ulvang sokker derimot... Tykkelse varierer med årstiden. Smartwool og bridgedale rater sokkene sine (de ulike modellene) ut fra demping/varme. Har de peiling på butikkene, kan de anbefale modeller til ulike tider på året. Har du noen erfaringer med sokker fra før? Siden du ikke tenker å bruke skoa til vinterstid, har du ikke behov for de aller tykkeste. De fleste sportsbutikkene har sokker for å prøve til sko, i øyemed velge rett str.

Mange bruker 2 par sokker. Tynne innerst, og litt tykkere utenpå. Er vel mest pga å forebygge gnagsår, blir mindre friksjon.

Forøvrig tips ang. sko når på tur. Hver gang du stopper. Ta av skoa, hvis du har innleggssåler, ta dem ut. Luft skoa og beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda opp med å kjøpe:

Arc'teryx Gamma Mx Hoody 2500,-

Lundhags Traverse Pro Pants 1300,-

Crispi Skarven 2300,-

Svidde med andre ord raskt av vel 6000 kroner... men har god tru på at utstyret eg har kjøpt er av god kvalitet og kan brukes i mange år fremover.

Dessutan har eg vel komme fram til at både jakka og buksa kan brukes sjølv om ein ikkje er på tur... jakka er jo grei som kvardagsjakke på vinterhalvåret...

Har eit par spørsmål ang vedlikehold.

Korleis behandler dere skoene? Kva smører dere dem inn med og kor ofte? Bør eg gjere noko nå før første tur? Bør eg gå til anskaffelse av en innlegssåle, og i så tilfelle hvilken?

Har forstått det slik at en kan vaske både Gamma mx og traverse pro i maskin... men er det noko spesielt vaskemiddel en bør bruke?

Andre tips/ting dere pleier å gjøre med utstyret for å holde det i tipp topp stand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. vedlikehold finnes det like mange teknikker som det finnes skopar.

Jeg skrubber skoen og påfører denne mens den fremdeles er våt: http://www.xxl.no/sko/tilbehoer/impregnering/aqueous-laerimp-sort-125-ml-1019626 (Finnes også i brunt, til dine sko)

Deretter smører jeg på Kiwi skokrem.

Har kjørt inn ett godt lag med Kiwi skofett på sømmene sånn at skitt ikke skal trenge inn så lett og gjøre trådsømmene morkne, dette gjøres om igjen etter behov innimellom.

Jeg bruker også Nikwax wash og impregnering til klærne. Av en eller annen grunn føler jeg at den er mer miljøvennlig siden den er vannbasert, men trolig er det bare markedsføringen. Det er ingen impregneringer som har fortjent svanemerket f.eks. Likevel bør det være bedre enn petrokjemikalsk impregnering i avløpsvannet.

XXL er de desidert billigste på Nikwax, men de har vært utsolgt for de store 1 liters dunkene en stund nå, sparer mye emballasje og kroner om man kjøper stort. Skjønt vasker man ett sett med klær èn gang i året er det jo dødfødt å gjøre det sånn :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.