Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kvaler! Ski i ulendt terreng og rein synsing...


Bugge

Anbefalte innlegg

Alt er så mye lettere når andre spør! Da kan man trygt anbefale og gi råd ettersom man kan holde følelser, synsing og personlige tilbøyeligheter på sunn avstand.

Når står jeg midt oppi det sjøl! Jeg bort i Tromsø, ferdes mye i fjellene her omkring men tar og skiene med meg hjem til Øst-Finnmark en gang i blandt. Jeg er sikker på at mine Ingstad er det "fornuftige" valget til min bruk! Problemet er bare det at jeg er så forferdelig glad i å kjøre på ski! Randoskiene er på plass... K2 Coomback med Marker Duke og BD Factor sørger for at jeg ikke mangler noe når det er skikkelig bratt, men herre kong Sverre som jeg har lyst til å kjøre enda litt fortere på telemark med lærstøvler - old school! Jeg kan kjøre tele og syns Ingstadene vingler litt. Så det jeg vil høre er nå er ren synsing om hvor dedikert til svingene en skal være for å bytte ut Ingstad 205 med Storetind Carbon 180. Bindingene og skoene blir med over - Rottefella Chili og Crispi Sydpolen.

Kommer jeg til å stå brølende i Pasvik og slå stavene til flis i urskogen i ren frustrasjon tror dere? Eller må jeg bare fortsette som nå - brølende, ramlende ned ei slak fjellside på utkikk etter trær å slå stavene til flis på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til old school med lærstøvler passer det kanskje bra med gammeldagse telemarkski? Breie ski med mye innsving funker ofte ikke så bra med lave lærsko. Sjekk ut utvalget på finn.no. Mye gammeldagse telemarkski til spottpris! Og så godt som alltid med binding. Så da kan du bruke Ingstadskia som før, men ha et alternativ der det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel også at begrensningen kan ligge i støvlene her. Som en litt parallell øvelse til dine planer har jeg forsøkt å bruke lærskoa mine (Asolo extreme) på mine Dynastar frikjøringsski (som normalt brukes med Scarpa T-race). Det blir andre skiklasser, men parallellen er en litt for spinkel sko til kraftige ski. Det funker rett og slett ganske dårlig. Der jeg med Scarpaskoene er herre over situasjonen og kan presse skiene til å gå der jeg vil, blir jeg mer overmannet av tunge ski som jeg ikke klarer å styre når jeg bruker Asolostøvlene.

Min konklusjon er at jeg kjører bedre nedover med Asolostøvlene på mine 10-15 år gamle Rossignol telemarkski enn jeg gjør med de samme støvlene på nye, brede frikjøringsski. Nå kjenner jeg ikke den Storetindskien, men jeg tipper den ikke blir helt grei å svinge med. Kanskje du kunne låne noen telemarkski i tilsvarende bredde og teste med skoene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storetind og vetletind skal være dimensjonert for å funke sammen med lærstøvler. De er riktig kraftige nok til at plast ikke er bortkastet. Selve oppsettet er jeg ikke i tvil om. En lærstøvel av typen Sydpolen og opp er ikke bortkasta på verken Vetletind eller Storetind. Begge disse skiene har bedre kjøreegenskaper enn Ingstad med lærstøvler selv om Storetind krever at man tar hardere i for at den skal våkne til liv.

Problemstillingen her er jo at jeg sliter med å veie opp mellom fornuft og følelser! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er ikke helt fornøyd med de solide stagene på Chili må jeg si. Har vært på telefonen med Åsnes om kanskje Vetletind og Voile 3-pin med kabel er en god skinnskokombinasjon. Mulig at jeg i første omgang bare bytter ut Chilien med Voile på Ingstadene og så bruker de enda noen uker til før jeg bestemmer meg om skiene og skal byttes. Litt av greia er jo at jeg syns det er kjempefestlig å kjøre med lærstøvler og at estetikken ved det å kjøre på en gå-ski tiltaler meg. Sjeleransakingen jeg gjør nå er jo for å finne ut om jeg vil ha kjøreski som er lette å gå med (Vetletind f.eks som har samme midjemål som Ingstad), eller gåski som er lette å kjøre med (Ingstad. Må innrømme at jeg er litt glad i å ha 205cm ski på flatmark!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod ovenfor litt av det samme dilemmaet som deg, men med hånda på hjertet så kan jeg trygt si at jeg ikke kommer til å kjøre så ekstremt som du skal nedover.

Dette ble jeg anbefalt av flere -->

Åsnes Nansen m/kortfelle (195 lengde, jeg er selv 182 - litt kortere ski enn normalt for å mestre nedoverkjøringa bedre)

Voilè 3 pin 75mm m/wire, helløfter og oppbygningsplate.

Crispy Sydpolen

..ja og et par staver selvfølgelig

Skal hente utstyret på fredag og teste det ut i Trollvanns- eller Grefsenkleiva til helgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.