Gå til innhold
  • Bli medlem

Estetiske verdier.......


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Det foregår en merkverdig utvikling der ute i naturen.

Når det gjelder hyttebygging er det flere og flere restriksjoner (greit nok) angående hyttas høyde,

plassering og ikke minst at fargen ikke skal skille seg vesentlig ut fra omgivelsene.

Dette for å få en mykere overgang hytte - natur.

Når det gjelder friluftsprodukter er det jo en stikk motsatt utvikling.

Nå skal det være sjokkfarver som skriker imot en på lang avstand.

Særlig gjelder dette telt og jakker. Vi ser ut som en jallaleir.

Noen grunn til at vi skal gå rundt som levende varselskilt bare vi beveger oss ut i naturen.....?

Hvor er estestikken....?

post-728-133474669441_thumb.jpg

post-728-133474669446_thumb.jpg

post-728-133474669452_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jo sterke farger først og fremst mote men burde være et sikkerhetsaspekt hvis du skulle være i behov av at noen finner deg igjen. Men jeg er enig i at mye fargevalg og design er best egnet til å skremme gåsunger på den tøffeste. Bruker selv lite av sterke farger. Trives egentlig godt med ikke å stikke meg fram så mye. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik med alle friluftsprodukter for tiden, da? Ting blir mote, selv i villmarka. Skal man en ferietur over Besseggen, utstyrer en seg med bekledning som kunne duge for en ekspedisjon i Himalaya. På mine egne turer i fjell og skog undres jeg ofte over hvor fint utstyr folk har. Det er tydelig at mange liker å ta seg ut på sin vandring over Besseggen. Sjøl er jeg oppdratt med at skal en til skogs eller fjells, så er det ikke så nøye hva en har på seg og hvordan utstyret er. Selvsagt må det være funksjonelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, alt man henger seg opp i også..

Farger har helt klart et sikkerhetsaspekt etter mitt syn!

Og, er man ute ganske ofte, ja da slites faktisk klær og utstyr ihjel. Neste innkjøp blir da som regel fra tilnærmet øverste hylle, ikke nødvendigvis prismessig, men funksjonelt.

Personlig syns jeg det er mer estetisk med et rødt telt enn et grønt som forsøksvis "gjemmes" i lendet.

Noen syns hun feite er sexy, andre sylfiden. Takk og pris vi er forskjellige på alle områder :-)

Heldigvis får vi idag utstyr som funker langt bedre gjennom hele året, enn de tragiske 70. åra.

Bomullen og Bevernylon funket jo da som nå i kulda, men ikke de andre 9 av årets måneder.

Endring til det bedre, Jatakk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt i skrikende farger er ikke så sjenerende som hytter, fordi teltet er borte etter kort tid.

Jeg har bevist kjøpt en oransje regnjakke til bruk i skog og fjell for å være godt synlig for jegere. Pluss at jeg bruker den litt fra og til jobben og jeg går langs veien uten fortau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har rappa et bilde av teltet mitt kan jeg jo svare hvorfor jeg valgte et rødt telt:

Det begynte på sommeren, da hadde tankene fått grosted om noe nytt jeg bare må kjøpe, visste ikke helt hva det var, bare at det kostet temmelig mye..

Sommeren gikk, høsten kom, og jeg hadde fått den briljante idèen om å kjøpe meg et vintertelt, hva annet er det som syns mer lissom??!

Jeg begynte så å saumfare nettet etter det teltet med den fargen jeg likte best (STOOR fan av rødt).

Jeg fant endel telt, men siden jeg visste at endel bilder sikkert kom ut her måtte jeg finne et som ikke var så billig, ja helst det dyreste og minste RØDE teltet jeg kunne finne.

SÅ ble det kaldt.. Valget havnet på hillebergteltet dere ser på bilde, teltet har fungert slik som tenkt, nå sitter jeg inne i varmen (og koser meg med det), teltet er pakket vekk og jeg satser ikke på å bruke det så mye igjen. Det var jo tross alt lite, ukomfortabelt og i tillegg sett av ganske mange allerede..

Jeg kunne valgt et i grønt, men det er ikke favorittfargen min, det er vel egentlig grunnen.

Fjellidyll er det vel aldri? Idyll er å sitte hjemme i varmen det, med en sterk en, og vise frem bilder av seg og sitt i sprakende farger og juge så det renner, mens man hele tiden poengterer hvor god form man en gang var i!!

Håper dette klargjorde litt Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt nervøs når jeg møter mennesker i skrikende gule/oransje farger. Da tenker jeg "Faen, nå har jeg gått skikkelig feil for der kommer vegvesenet" :cry:

Ingen fare. Vi med oransje jakker er jo ute for å vedlikeholde stiene. Har alltid med en krafse og spade og pynter på litt der det er for ulendt. :D

I år kommer julenissen i vinterkamo og Rudolf er kommunegrå på nesen.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har rappa et bilde av teltet mitt kan jeg jo svare hvorfor jeg valgte et rødt telt:

Det begynte på sommeren, da hadde tankene fått grosted om noe nytt jeg bare må kjøpe, visste ikke helt hva det var, bare at det kostet temmelig mye..

Sommeren gikk, høsten kom, og jeg hadde fått den briljante idèen om å kjøpe meg et vintertelt, hva annet er det som syns mer lissom??!

Jeg begynte så å saumfare nettet etter det teltet med den fargen jeg likte best (STOOR fan av rødt).

Jeg fant endel telt, men siden jeg visste at endel bilder sikkert kom ut her måtte jeg finne et som ikke var så billig, ja helst det dyreste og minste RØDE teltet jeg kunne finne.

SÅ ble det kaldt.. Valget havnet på hillebergteltet dere ser på bilde, teltet har fungert slik som tenkt, nå sitter jeg inne i varmen (og koser meg med det), teltet er pakket vekk og jeg satser ikke på å bruke det så mye igjen. Det var jo tross alt lite, ukomfortabelt og i tillegg sett av ganske mange allerede..

Jeg kunne valgt et i grønt, men det er ikke favorittfargen min, det er vel egentlig grunnen.

Fjellidyll er det vel aldri? Idyll er å sitte hjemme i varmen det, med en sterk en, og vise frem bilder av seg og sitt i sprakende farger og juge så det renner, mens man hele tiden poengterer hvor god form man en gang var i!!

Håper dette klargjorde litt Dag

.

Har ingen ting mot røde telt.

Stort sett står telt kort tid hver plass.

Reiste spørsmålet for å lodde stemningen blandt fjellfolk.

Så da lå bildet ditt lagelig til.

Men synes nå selv gult er litt kult.

Det er teltet mitt som lyser opp på Veobreen.

Synlig på sikkert 10 nautiske og lett å finne tilbake til.

Greit også å få lyset gjennom den gule duken.

Så slipper en å tenne lykt for å ta seg en skarp en.

Telt er OK nok om vinteren når vinden uler rundt duken.

Har gravd en del snøhuler, dem tar lite plass og vekt i sekken, men tar så forbanna lang tid å grave.

Når det gjelder jakker så går det mer mot det mørke.

Det er vel som Joker sier, vegvesenfaktoren blir stor i gult.

Men ser ikke jegeren forskjell på ei sort jakke og en elg er det vel game over for både meg og jegeren............ :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funksjonaliteten er det viktigste, som de fleste allerede har sagt seg enige i.

Men valget av farger kan være et mareritt. Jeg er en ganske maskulin mann med stor M, og for meg blir det litt for feminint å gå med rødt, gult eller oransje. Da ville jeg følt meg ukomfortabel. Grønt er fint, men jeg liker ikke å gå i grønt ute i naturen, fordi folk kan tro jeg har kjøpt klærne på et militært overskuddslager, eller at jeg liker militæret osv. Dessuten er det blitt en motegreie at ungdom og småjenter skal gå i kamuflasjeuniform, og jeg vil ikke føle meg stigmatisert. Har allikevel et grønt telt. Når det gjelder bukser og gensere, så går det mest i nøytrale farger som brunt, beige, khaki, og grått, med mørkeblå Bergans jakke som er 15 år gammel. Den burde vært oppgradert for 10 år siden, men de senere modellene til Bergans har vært for jålete og feminine for meg, så mens jeg leter fortvilet etter en ny jakke i de rette fargene, må jeg bruke den gamle. Er det forresten ønskelig med bilder ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jakker så går det mer mot det mørke.

Det er vel som Joker sier, vegvesenfaktoren blir stor i gult.

Men ser ikke jegeren forskjell på ei sort jakke og en elg er det vel game over for både meg og jegeren............ :D

Men den dagen du ligger der med brukne ben og 35 grader i kroppstemperatur, er det lettere for både snøscooterkompisene dine og helikoptergutta å se deg i litt glorete farger. Syns vel det er det beste argumentet for synlige farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare litt mer seriøst er her noen av mine synspunkter på valg av fargerike klær/utstyr og bruken av sådann:

Positive ting:

1) Blir sett av letemannskap

2) Enklere å holde kontroll på turkamerater i godt og dårlig vær

3) Bilder blir utrolig mye mer spennende og levende

4) Finner igjen ting man har "lagt igjen"/blåst bort

5) Litt som forrige pkt: Ved reduserte synsforhold er det bra med sprakende farger i sekken slik at man blir mer effektiv ved klesskift etc

Negative ting:

1) Jeg ser andre for enkelt i "min" naturopplevelse

2) Vanskeligere å ta bilder av dyrelivet

3) Andre ser meg

4) Teltet er mer utsatt for tyveri

5) Andre ser gjenglemte plagg som søppel, og det synes veldig godt i naturen

Stillingen er da 5-5, men så spørs det jo hvordan man skal vekte dette.

Min subjektive mening er at pkt 3 og 1 under positive ting trumfer alt det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den dagen du ligger der med brukne ben og 35 grader i kroppstemperatur, er det lettere for både snøscooterkompisene dine og helikoptergutta å se deg i litt glorete farger. Syns vel det er det beste argumentet for synlige farger.

.

Ville nok ikke bli funnen av snøscooterkompisene i den situasjonen du beskriver.

De ville vel ha kjørt over meg med beltene til alle ben var brukket og kroppstemperaturen var under null.... :wink:

Gul og rød jakke om høsten kan kamuflere mer en den synes........ :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo også an å ha med en refleksvest hvis man har tenkt å legge seg ned å vente på skuteren, og når man hører motorduren kan man jo fyre opp et par penneskudd eller to. Knekkelys finnes jo også og de er fine i mørket. Redninghelikoptre har vel nattkikkert og da er det nok å rispe av ei fyrstikk så er du oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt mer enn farger og estetikk burde man være opptatt av etisk handel og barnearbeid ved valg av produkter. Det er nok de fleste av oss ikke nok bevisst på.

Barn utenfor trygge og sosialdemokratiske Europa må ofte velge mellom tigging, tyveri, prostitusjon..eller jobbe på fabrikken. De få barna som får lov å jobbe på fabrikken er de virkelig heldige. Men så kommer Ola Dunk med sin høye moral og vil boikotte barnearbeid, og heller sende ungene rett ut i prostitusjon. Håper du sover bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt mer enn farger og estetikk burde man være opptatt av etisk handel og barnearbeid ved valg av produkter. Det er nok de fleste av oss ikke nok bevisst på.

Kan du si meg, hvordan vet du om et barn har arbeidet med en av delene på teltet ditt eller ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På slutten av 90-tallet syntes jeg alle turklær til sommerbruk var grønne, slik som Norrøna Finnskogen, Dovrefjell og lignende. Til vinterbruk så vi mest til Norrøna Trollveggen i rød eller en gladkristen gul variant. Tar jeg feil?

Heldigvis har vi mer å velge i i dag, selv om jeg syntes det har bikka litt andre veien og blitt som boblejakkene var på 80- tallet. Glorete og stygge. Jeg syntes klærne var finest for fem år siden.

Adler: Mange barn blir tatt ut av skolen for å jobbe på disse fabrikkene fordi de er billigere arbeidskraft enn foreldrene, som ofte er arbeidsledige. Som du sikkert(ikke) skjønner er dette i praksis slavearbeid. Dette er OT, så det er fint hvis du ikke svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som bruker telt og klær i rødt og gult, og at dette brukes i ett sikkerhetsperspektiv. Burde de ikke heller satset på blått?

Blått er nok den fargen som vises lettest i terrenget. Ihvertfall for de som er fargeblinde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som bruker telt og klær i rødt og gult, og at dette brukes i ett sikkerhetsperspektiv. Burde de ikke heller satset på blått?

Blått er nok den fargen som vises lettest i terrenget. Ihvertfall for de som er fargeblinde. :)

Rødt og grønt går i ett for fargeblinde om jeg ikke tar helt feil så da vil kanskje blått synes bedre. Men fremdeles vil blått "forsvinne" raskere når det blir mørkere. Hvis det er mørkt ute så er det rødt som synes best med en begrenset lyskilde. Jeg vet det ikke er alle som er enige i at rødt syns best, men det er enkel fysikk som ligger bak. For oss med fargesynet i behold så er det først og fremst rødt som synes best. Hvis gulfargen ikke er for lys vil det også funke. Hva som er optimalt for fargeblinde aner jeg ikke men blått er ikke stygt i allefall!

Personlig synes jeg ikke det er noe uestetisk over klare, naturlige farger, i min verden er både rødt, oransje og gult slike. Turkis, rosa og sånt har jeg ikke mye til overs for og tror fort kommer til å bli slitsomt selv om det kanskje er kult nå. Campen min og meg er i allefall synlige på lang avstand ettersom jeg kjøper greiene mine i rødt hvis det kommer i rødt...

Farge er langt fra den eneste eller avgjørende faktoren til at man blir funnet hvis uhellet skulle være ute, så om man liker grønt, blått eller brunt bedre så må man vel gjerne kjøpe det! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.