Gå til innhold
  • Bli medlem

Spenn i fjellski.......


c702

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en liten tid siden et par Åsnes rago. Er det samme måte som for vanlig langrennski som gjelder her? nemlig stå på skia se rett frem, da skal en kunne dra et papir under "smøresonen". Når jeg gjør dette får jeg ikke rikket papiret. Skia er 190 og jeg veier 70 kg (180 lang). jeg oppga min vekt og ønsket skilengde og butikken hadde vistnok "testet ut spennet". Denne butikken er nå lagt ned. Så mitt spm. er det like viktig med denne "gli", "smøresonen" som for vanlige langrennski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal slettes ikke si jeg har fasitten her, men personlig har jeg aldri opplevd såkalt smørespenn på fjellski.

På langrennski snakkes det om tørrsnøspenn og klisterspenn (stivere ski), og det funker supert for godt trente og teknisk gode skiløpere.

Fjellski med "litt" spenn opplever jeg langt bedre å gå bortover på, enn fjellski som er totalt flate. Fjellski med "spenn" syns jeg styrer bedre bortover og oppover.

Men smørespenn, nei totalt fravikende på alle fjellski jeg har benyttet (ca 15 par....)

Og hva om du i beste fall skulle finne smørespenn etter vekta di, åssen tror du det blir med 20-30 kg ryggsekk på ryggen. Ja nettopp, flatt :shock:

Slip ned (slipepapir) 30-40 cm forran tåa og samme bak. Brenn inn et lag kald tørrvoks, deretter smør egnet voks for temperaturen.

Ved klisterføre, alltid et tynt lag blått/grønt klister i bunnen, deretter egnet klister etter temperaturen.

Såfremt hardt og kaldt klisterføre, påfør gjerne forsiktig kald tørrvoks oppå klisteret og kork ut. Da fryser/iser ikke klisteret, men fester like godt!

Violett eller rødt klister rett på skia haven på bakskia etter 2 km, det er katastrofe, så benytt kaldt grunnklister.

Tror dette er enkle og rimelig gode tips!

God tur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar... Er det slik og forstå at om jeg står med lik vekt på på begge skia så er det ikke unormalt og heller ikke feil at jeg ikke får dratt papir under... Trodde det glidde dårlig og at smurninga raskt ble borte? Er det virkelig slik det er på fjellski? Tung sekk er uaktuellt for mitt vedkommende pga dårlig rygg, så her går det i pulk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlige og kun subjektive erfaringer dette, dog delt med andre langturkompiser som har samme oppfatning!

Pulk: Her vil du ofte oppleve at smurningen slites fra tåa og bakover, smør derfor som i gamle dager. Nemlig fra tåa og bakover ca 50cm.

Prøv deg litt frem selv...

Finner du ski stive nok til at papir kan dras særlig når du står jevnt vektfordelt, kjøp de.

Og skulle du finne ski som papiret glir når du står på èn ski, si fra! De vil jeg ha :shock:

Var selv aktiv skiløper tidligere, vant til skikkelig spenn i langrennski hvor vektoverføring var esensielt for å få feste.

Formen er borte, men teknikk sitter og jeg finner ikke noe i nærheten av stive nok fjellski desverre.

Ja, fjellski glir av den grunn katastrofalt dårlig. De glir ærlig talt ikke i det hele tatt ifht langrennski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Åsnes Ingstad og bortsett fra når det lar seg gjøre å skøyte på skara eller bærer nedover så er fellene alltid på, disse skiene presser jeg veldig lett flate med hendene. Gjør ikke meg noe, går så godt som bare i terreng som uansett er for ulendt til å smøre. I spor derimot hadde det vært godt med smørespenn (og ski som er smale nok til å passe i trikkesporene, men så er Ingstad og en FJELLski..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rago/Amunsen skulle ha godt nok spenn, som Åsnes skriver skal skien ha "markert smørespenn". Jeg veier 80kg, og valgte 210 ski (Rago). De er litt stive for meg (selv med sekk). Nå bruker jeg skiene mest med kortfeller, og da er kraftig spenn ok.

Det er vel det samme med fjellski som vanlige ski, at forskjellige par har forskjellig spenn.

Er ofte vanskelig å gjøre papirtrikset hjemme. Gulvet er ofte ikke flatt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Artig med flere vinklinger her. Det var tabbellen til åsnes jeg leste når jeg bestemte meg for 190 cm ski, der jeg la min vekt som prioritet 1. For menn skulle 190 ski passe for de mellom 65-75 kg. Om jeg tar utgangspunkt i min høyde skulle jeg hatt 195 eller 200cm. Men det er vel vekten som bestemmer spennet eller? Ikke bare bare når kroppen er avvikende fra normalen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vekt er viktigst for spenn. Med fjellski bør en legge på den vekta en pleier å ha i sekken. En annen sak er at folk har forskjellige oppfatninger av hvor stort spenn ski bør ha. Håvard har sagt sitt, leser du på Sportsnetts sider skriver de under Åsnes Amundsen: "MERK: Når det gjelder lengde på ski, så er vår oppfatning at du skal ha kortere ski enn du vil velge til løypeski. Men er du tyngre bygd enn gjennomsnittet, så skal du opp litt for å få nok flyt på skia. (Jeg som skriver dette, veier 95 kg og er 183 cm, og jeg går på 200. Ville gjerne gått ned både i vekt og lengde på skia...)"

Mitt første par telemarkski ble solgt meg som kombinerte fjellski/telemarkski. De eide ikke spenn. Smøringen forsvant i løpet av et kvarter. Helt håpløst. Jeg liker at smøringen holder en dags mars og at man kan løpe litt. Andre liker kortere ski for nedoverkjøring og manøvrering blant is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sitter med litt av samme problemstilling. Om spennet på fjellskia uannsett er "for dårlig" er lengden da mest avgjørende for bæreevne og ikke noe annet? I såfall tror jeg at jeg velger meg et par kortere ski enn jeg ville gjort utfra "spenn" tankegangen.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.