Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor sikre?


Ole78

Anbefalte innlegg

Det med signaleffekten er viktig. Det bør alle som går usikra om det er på 2+ eller 4 ha et bevisst forhold til.

Min oppfatning er at fleste som frisoloerer på ole78 sitt nivå og vanskeligere er bevisst dette. Derfor hører vi også sjelden om det.

Signaleffekt er viktig ja, men til syvende og sist har leseren selv ansvaret for egne aktiviteter i fjellet. Fare oppfattes ulikt av folk, og dette gjenspeiler seg i de enkeltes innlegg. Det må ikke bli slik at enkelte må holde kjeft om sine aktiviteter av hensyn til uerfarne menneskers sikkerhet... Disse bør heller prøve å danne seg et bilde av personen som skriver, basert på tidligere innlegg, for så å bruke dette som "filter". Sjekk dine kilder! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 74
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at folk går solo på Store Skagastølstind uten sikring. Klatringen på de enkleste rutene kan jeg neppe tro er særlig utfordrende for sporstklatrere, men hva er da vitsen med å gjøre det :) Og hvis noen tror jeg hører hjemme i den klassen kan jeg opplyse at jeg fikk ørlite grann symaskin i Andrews renne. At en dyktig klatrer spaserer opp der uten sikring har jeg full forståelse for, men går det like greit ned igjen :)

Folk gå jo Trollveggen solo, jeg antar at det er med sikring, eller er det noen som gjør det uten sikring også :?: I forhold til Trollveggen blir vel Heftyes Renne for søndagstur å regne :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at folk går solo på Store Skagastølstind uten sikring. Klatringen på de enkleste rutene kan jeg neppe tro er særlig utfordrende for sporstklatrere, men hva er da vitsen med å gjøre det :) Og hvis noen tror jeg hører hjemme i den klassen kan jeg opplyse at jeg fikk ørlite grann symaskin i Andrews renne. At en dyktig klatrer spaserer opp der uten sikring har jeg full forståelse for, men går det like greit ned igjen :)

Folk gå jo Trollveggen solo, jeg antar at det er med sikring, eller er det noen som gjør det uten sikring også :?: I forhold til Trollveggen blir vel Heftyes Renne for søndagstur å regne :?:

Vitsen er at man slipper å sikre, det går kjappere. Er man sikker uten å sikre, hvorfor da sikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlengst forstått det du skriver. Det er samme grunn som at jeg ikke sikret når jeg gikk på Gjertvasstind, selv om sistnevnte bare er 1+ eller noe sånt :)

Jeg lurte på hva som var vitsen med å gå Heftyes Renne så mange ganger når det er så enkelt at du slipper å sikre. Har du ikke heller lyst på å prøve andre ruter på Store Skagastølstind med større utfordring, eller for såvidt andre fjell og fjellvegger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forlengst forstått det du skriver. Det er samme grunn som at jeg ikke sikret når jeg gikk på Gjertvasstind, selv om sistnevnte bare er 1+ eller noe sånt :?:

Jeg lurte på hva som var vitsen med å gå Heftyes Renne så mange ganger når det er så enkelt at du slipper å sikre. Har du ikke heller lyst på å prøve andre ruter på Store Skagastølstind med større utfordring, eller for såvidt andre fjell og fjellvegger :)

Ok sorry, missforto litt der. Jeg har gått Heftyes så mange ganger fordi jeg liker denne ruta fantastisk godt, jeg elsker Heftyes.

Jeg har prøvd mange andre ruter på Storen også, og da med mye større utfordring. (oppfattes vel som skryt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertonen i hele det første innlegget ditt, er at du er stolt over at du ikke har tall på hvor mange ganger du har gått Storen uten å sikre. Deretter forsøker du å kamuflere skrytet ved å spørre om det er nødvendig å sikre på andre topper, og om noen har gått alle uten å ha sikret. Måten du formulerer deg på, gjør at det faller inn under kategorien skryt. Du pakker inn budskapet ditt, "Jeg er en jævel i fjellet"

"Vitsen er at man slipper å sikre, det går kjappere. Er man sikker uten å sikre, hvorfor da sikre?" - Det er ingen vits. Du klarer ennå ikke forstå det?

Jeg beklaget jo det første innlegget mitt, jeg forto at jeg kanskje tråkket på noen ømme tær og at noen oppfattet en undertone, men beklagelsen ble aldri godtatt. Jeg var der og da stemplet som en skrythalls, eller "jeg er en jævel i fjellet" som du sier. Jeg sier rett ut hvordan jeg oppfatter Heftyes, men dette har jeg jo forklart 1000 ganger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Andrews da :) Er den mye enklere enn Heftyes :) Gikk du der også uten sikring :?:

Jeg har ikke gått Andrews, kanskje fordi mange sier at Heftyes er mye morsommere å gå, uansett kommer jeg kanskje til å gå Andrews en annen gang, om jeg da sikrer vet jeg ikke, det kommer an på hvordan det ser ut der, men jeg tipper nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au da, fælt til krangling her :)

For å ta utgangspunkt i åpningsinnlegget ditt ole78:

Er det noen som har vært på alle Norges 2000 meters topper uten og måtte sikre? Jeg ser at mange av toppene er listet opp som sikringsnødvendige i flere innlegg under her, men er de strengt tatt det? Storen er grei uten sikring, ihvertfall renna, Heftyes, jeg har ikke tall på alle gangene jeg har gått opp her uten sikring. Ikke noe galt i å sikre altså, det er ikke det jeg mener, men er det strengt tatt nødvendig? Jeg mener nei.

Slik det er skrevet er det naturlig å tolke deg slik at du mener at ingen trenger å sikre Hefteys renne.

Med dine ferdigheter mener du det er unødvendig å sikre Hefteys renne. Greitt nok, det er din sak.

Majoriteten av tinderanglere og toppbestigere vil føle det er nødvendig å sikre på Storen og noen få andre 2000-metere. Disse kan du ikke mene noe på vegne av. Nok om det.

Jeg har gått Heftyes så mange ganger fordi jeg liker denne ruta fantastisk godt, jeg elsker Heftyes.

Jeg synes Hefteys er artig å gå fordi det det er den mest klassiske ruta til topps på Storen, men spesiellt fin klatring synes jeg ikke det er :)

Kunne vært artig å høre hva du liker så godt med denne ruta, at du elsker henne ?

Den store trafikken på Storen utgjør et ikke ubetydelig faremoment, Riktignok er vel strekningen Bandet-Hjørnet mer eksponert for steinsprang, men har du gjort deg noen tanker om dette når du smyger deg opp i Hefteys renne ?

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gi, jeg elsker den også litt grunnet det historiske suset det er av denne ruta, men jeg er enig med Heftye, det er ikke spesielt vanskelig 8) Så jeg vil ikke si det er noen klatrerute i det hele tatt, det er bare en behagelig flott vei(ja kall det vei, dette er en mye mer naturlig rute å kalle en vei enn sørvest-veggen fra hjørnet) til topps. Jeg elsker renna.

Ja jeg har gjort meg opp en mening når det gjelder steinsprang fra alle som klumper seg sammen i store taulag på vei til topps, jeg er grytidlig ute, drar fra Turtagrø eller teltet mitt kl 04.00 eller 04.30, ikke senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg åpner mitt innlegg med en overskrift, "Hvorfor sikre?" Blir du ikke interessert i å lese videre da? Jo, altså pirrer det litt å finne ut hva som menes med det og folk leser så videre. Hvordan lage en tråd og få folk til å lese abc, burde du lære deg. Så kommer mitt spørsmål "Er det noen som har vært...osv" Et helt greit spørsmål som jeg håpet å få noen svar på, og det fikk jeg. Videre kommer det som får folk til å reagere, "er det strengt tatt nødvendig å sikre i Heftyes, jeg mener nei" Er det galt å mene det, generelt ja kanskje, men ut i fra min erfaring med Heftyes så mener jeg generelt nei. Jeg sier videre at det ikke er noe galt i å sikre, fikk du ikke med deg det, eller trodde du at jeg ikke mente det? Det står der svart på hvitt,"Ikke noe galt i å sikre".Det er da ikke noe skryt her, det er en ærlig mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er veldig fint i fjellet akkurat nå, ta dere en tur ut å se! Ofte får man satt ting i perspektiv på en fjelltur, og småting blir redusert til det de er, bagateller....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Når det gjelder Haldis sin komentar så er den tåpelig, akkurat som om vi ikke liker å gå turer i fjellet fordi vi diskuterer (noen kverulerer, noen bare ser sitt snitt til å slenge dritt) her nå, latterlig.

Deler av tråden du startet "Ole78", er veldig interssant å lese, men den blir fullstendig ødelagt (for meg) av ping-pongkommentarene med det jeg oppfatter som drittslenging/kverulering fra enkelte av debattantene. Opprinnenlig tema er spennende, pga. at den viser så tydelig hvor forskjellig ståsted/oppfatning av hva som er luftig/utsatt/farlig osv. vi har.

Jeg har ikke gått på/sett på nært hold noen av stedene dere beskriver, derfor har jeg heller ingen referansepunkter når det gjelder hvor mye akkurat JEG tør ev. opplever som for tøft for meg.

Likevel tror jeg ikke det er noen fare for at jeg skal satse på å gå der du har gått uten sikring - så i den forstand kan jeg iallefall avkrefte at dine meninger fører til min død - men så er jo jeg bare en av mange:-)

Jeg tviler heller ikke på at dere liker å gå i fjellet, men den diskusjonen dere har holdt på med en stund nå er ikke akkurat konstruktiv - DET var det jeg mente med min lille kommentar. Den fører bare til at tråden din blir ødelagt og da gidder iallefall ikke jeg å følge den mer - ikke at det betyr en verdens ting - men det var vel ikke det som var utgangspunktet for det opprinnelige innlegget ditt??

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av tråden du startet "Ole78", er veldig interssant å lese, men den blir fullstendig ødelagt (for meg) av ping-pongkommentarene med det jeg oppfatter som drittslenging/kverulering fra enkelte av debattantene. Opprinnenlig tema er spennende, pga. at den viser så tydelig hvor forskjellig ståsted/oppfatning av hva som er luftig/utsatt/farlig osv. vi har.

Jeg har ikke gått på/sett på nært hold noen av stedene dere beskriver, derfor har jeg heller ingen referansepunkter når det gjelder hvor mye akkurat JEG tør ev. opplever som for tøft for meg.

Likevel tror jeg ikke det er noen fare for at jeg skal satse på å gå der du har gått uten sikring - så i den forstand kan jeg iallefall avkrefte at dine meninger fører til min død - men så er jo jeg bare en av mange:-)

Jeg tviler heller ikke på at dere liker å gå i fjellet, men den diskusjonen dere har holdt på med en stund nå er ikke akkurat konstruktiv - DET var det jeg mente med min lille kommentar. Den fører bare til at tråden din blir ødelagt og da gidder iallefall ikke jeg å følge den mer - ikke at det betyr en verdens ting - men det var vel ikke det som var utgangspunktet for det opprinnelige innlegget ditt??

haldis

Nei, det var ikke det, slettes ikke. Men når halve forumet består av mennesker som alltid tenker det verste om folk, så utvikler tråden seg slik, og jeg prøver etter beste evne og også svare disse, selv om jeg egentlig driter i de. Du har masse fornuftig å si, hvem du nå er, men hvordan skal jeg kunne svare deg saklig når det første du gjør er å slenge inn en frase om at vi bør komme oss ut på tur isteden for å henge oss opp i bagateller? Uansett så syns også jeg det er dumt at ping-pong kommentarene tar over, men det er tross alt jeg som startet tråden og da bør jeg jo følge den opp ikke sant?

Dette med forskjellig ståsted osv er veldig interessant, for når man befinner seg i et taulag eller oppe i en fjellside, er det så utrolig individuelt hva folk finner farlig, og jeg mener mange overdriver kollosalt, de er på en måte programert at her SKAL man sikre osv. Når jeg gikk på Dyrhaugsryggen og Dyrhaugstind så var det folk som sikret på toppen der også, de sto og skalv og tviholdt på tauet, mens andre gikk forbi og lurte på hva de drev med. Det virker som om folk er lært opp til å ikke konsentrere seg når de går på topper, og med en gang det blir det minste luftig så roper de på tau?? Vel, det er sterkt overdrevet syns jeg. Og jeg mener helt oppriktig at de fleste som begir seg opp på Storen fint kunne gått opp Heftyes uten sikring med den rette innstillingen. Det å si det, skaper et lurveleven uten like på dette forumet, og man blir beskylt for det ene og det andre, derfor sklir det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om folk er lært opp til å ikke konsentrere seg når de går på topper, og med en gang det blir det minste luftig så roper de på tau?? Vel, det er sterkt overdrevet syns jeg.

Her er jeg absolutt ikke enig , Ole. Siden du tydeligvis mangler en hver form av høydeskrekk er du nok dessverre ikke i satand til å sette deg inn i folk som sliter med dette. Det er i grunn greit nok, men da må ikke du komme med slike utsagn.

Høydeskrekk er noe som sitter i psyken, og hvis den overtar, hjelper konsentrasjon svært lite. Hodet blokkerer hele fyikken, du begynner å bli skjelven og stiv. Og utifra det så mister du akkurat den kontrollen over bevegelsene og balansen som du beroper deg på og som folk uten høydeskrekk selvfølgelig har. Høydeskrekk kan blokkere deg så fullstendig at du ikke kommer deg fram eller tilbake lenger i det hele tatt. Det kan noen ganger i de verste formene minner nesten om et epileptisk anfall.

Nå kan du selvfølgelig si at da har ikke folk noe på slike steder å gjøre. Vel, Ole, noen ganger vet man ikke på forhånd hvordan man kommer til å reagere på enkelte passasjer.

Og jeg mener helt oppriktig at de fleste som begir seg opp på Storen fint kunne gått opp Heftyes uten sikring med den rette innstillingen

Og slike innlegg som dette - med budskapen at Storen egentlig ikke er noe å sikre på - gjør det enda verre, siden flere folk da tror at så ille kan det jo ikke være på Storen hvis noen klarer det usikret, med resultatet at folk overvurdere sine egne ferdigheter og det skjer flere ulykker.

Jeg er for så vidt enig at ingenting erstatter den personlige vurderingen av fjellet og dens vanskeligheter. Objektive graderinger finnes ikke.

Men jeg leste også en artikkel i Valdresen forleden, hvor en reagerte på en tidligere artikkel om Knutshø. Forfatteren av det første inslaget er ev fjellvant man som jobber som fri jurnalist for avisa Valdres og ofte har naturinslag og turtips. Denne gangen var det altså Knutshø han hadde anbefalt. Den turen var greit for de fleste og mye finere enn Besseggen, skrev han. Utifra dette var det da en kar som tok turen, og som fikk voldsomt trøbbel i den siste bratte kneika til toppen. Han hadde kommet seg for langt inni det allerede for å klare å snu heller, så han satt der fastlåst og skjalv. Heldigvis for han kom det to stykker som hjalp ham videre opp (en gikk før ham, en etter og de fortalte ham på hvert skritt hvordan han måtte sette hendene og føttene). Han kom seg opp, og veldig greit ned på andre siden uten hjelp. Men det kunne gått ille dersom de andre to ikke hadde dykket opp.

Han reagerte så i avisa med å si at de fleste fjellvante folk har en tendens til å bagatellisere punkter som mindre fjellvante kan oppleve som problematiske og turbeskrivelsene generelt er for snille og lurer folk til å prøve seg på vanskeligere fjell enn de har forutsetning til.

Selv sliter jeg med en litt moderatere form av høydeskrekk enn den karen som satt fast på Knutshø, jeg har gått Knutshø flere ganger, og hver gang opplever jeg den forskjellig. Dagsformen har også mye å si! Og jeg ville kalt meg fjellvant, selv med høydeskrekk siden jeg har gått så mye i fjellet. Jeg vet om mine begrensninger og snur heller en gang for tidlig (noen ganger til Mortens fortvilelse). Så for meg er det greit med slike innlegg, jeg vet at det er noe jeg aldri ville prøvd meg på.

Nå er dette bare et eksempel på et langt mindre dramatisk fjell enn Storen, og det er klart at de fleste som føler seg i tvil her, holder seg unna. Det er tross alt godt nok kjent at Storen er et klatrefjell.

Ja, dette er et fjellforum, og de fleste som oppholder seg her, er rimelig til veldig fjellvante og kan sikkert håndtere slike innlegg på den riktige måten, dvs de vil ikke la seg friste av å prøve seg på ikke å sikre til tross for de føler for det. Men likevel - det er mange som leser med som ikke har forutsetningen til akkurat denne vurderingen. Derfor bør man i hvert fall gjøre en ting helt klart når man skriver eller diskuterer slike ting som her: "hands off for alle som ikke har vært på Storen flere ganger sikret og som føler seg trygg på at det klarer dette - og ikke minst vil gjøre dette!!!"

Og jeg mener helt oppriktig at de fleste som begir seg opp på Storen fint kunne gått opp Heftyes uten sikring med den rette innstillingen

Ja, sikkert, så mange ganger til det en gang løsner et tak eller noen ovenfor sender ned en stein som får deg ut av balansen. På et fjell som Storen som er så pass frekventert, er ikke bare de tingene du gjør avgjørende, men også det andre gjør. Og det kan du aldri vite, og du aldri kan være trygg på det!!!

Og til syvende og sist - det er jo fint at de fleste ville klart seg uten sikring - det er ikke en gang rart, siden de fleste kommer seg opp med sikring uten å ha falt eller hatt behov for den. Men hva er vitsen med å ikke sikre??? Adrenalinen, kicken, faktumet at du mangler en å danne taulag med og dermed er nødt til å soloere, teste ut grenser???

Selv om instinktet ditt sier det klarer jeg (det du mener med "å vite"), så kan det alltid skje et eller annet som gjør at du tok feil. Er det verdt det? Greit nok om det er det for deg. Men det å indirekte å beskylde folk for å være pysete hvis de sikrer når de objektivt sett ville klart seg uten det, det går avgjort for langt!

Vi alle vet at det finnes råskinn av klippeklatrere som går ruter usikret du kanskje ikke ville begitt deg utpå sikret en gang. Men før eller senere går det gærnt. De fleste av dem møter sin skjebne et eller annet sted, som kanskje t.o.m. virket veldig greit (Arne Næss jr., f.eks.) Men hva er vitsen? For mange av dem er det bare et spørsmål om tiden.

Så siden de allerfleste folkene her på forum er vanlige fjellelskere og ikke ekstremsportlere, ville nok slike innlegg bedre passe i ekstremsportforumer. Jeg har overhodet ikke noe problem med å forstå at folk her stiller spørsmål om både innlegget i seg selv og måten den ble framstilt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole78 - Gikk du Heftyes uten sikring første gang også? Dvs. du fór opp ditt uten sikringsutstyr på din første tur? Det er liksom ikke det samme å gå uten sikring syvende gangen. Det er også noe med å være kjent med en konkret rute.

For øvrig blir det for arrogant. Det er mange som har glede av toppbestigninger som ikke besitter samme evner som deg. Jeg har snakket med, hørt om og sett folk som sliter opp heftyes, enten fordi det er vått og glatt der, eller fordi de er litt for store for denne renna, eller fordi ryggsekken henger seg fast. Det er rett og slett en utfordringen på kanten for dem. Og spar meg for noen nedlatende kommentarer om dem. Disse finnes. De er klatreteknisk litt i bakevja, men det klarer det på en fortsatt sikker og fornuftig måte (med sikring). Det er ikke en gang sikkert de føler seg spesielt engstelige, men i og med at det er på kanten av det de klarer, så ville de blitt dritredde uten sikring. De føler at det går nok bra, men de VET det ikke. Har følt meg sånn flere ganger.

Det er STOR forskjell på 1. gang man går en ukjent rute og 7. gang man tråkker opp de vante trinnene. Vær for øvrig glad for at vi er forskjellige. Hvis alle var som deg ville fjellet bli dritkjedelig. I stedet for den litt nedlatende tonen jeg føler du stadig vekk bekler deg, synes jeg heller du skulle være litt fornøyd med deg selv, gjerne litt stolt, men samtidig også litt mer YDMYK. Det vinner du på.

Det er noen her på forum som driter i om de fremstår sympatisk, men personlig har jeg litt sans for folk som har et lite øye for sympatieffekter. Det er tross alt store rom for misforståelser på et skriftlig medium som dette.

Det værste er at jeg noen ganger sitter med en følelse av at de som i størst grad kaller en spade for en spade her på forum er folk som ansikt til ansikt knapt hadde våget å kalle en spade for et redskap.

Jeg er sjeleglad for at det så stor spredning i folks nivå. Det gjør hele fjellivet og tinderanglingen mye mer fargerik og spennende. At ikke alle må klatre ned Heftyes for å få et kick, men at det faktisk finnes folk som får en enorm mestringsfølelse av å gå Besseggen eller bestige Store Knutsholstind, synes jeg er FLOTT!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor jeg sier dette er fordi jeg mener at de fleste som går på Storen lett kunne ha gått Heftyes, som meg, uten å sikre. Det handler bare om å konsentrere seg skikkelig på det man gjør.

Dette er jo ikke skryt, tvert imot så mener jeg de fleste kunne gjort det, altså det motsatte av å skryte.

At du føler deg kompetent til å gå usikra på Storen ole78, det skal jeg ikke overprøve. Men når du kommer med utsagnet over, må jeg bare reagere. Denne oppfatninga kan det umulig være mange som deler med deg.

For mange av de som går på Storen er det en seier i seg selv og komme opp og ned med sikring. For mange er den mentale barrieren størst, og som Julia er inne på, psyken påvirker den fysiske ytelsen. Opptaket i renna er det mange som har slitt med, meg selv inkludert. Jeg har klatra Hefteys renne noen ganger, og også en del andre ruter på Storen. Det er ikke lenger noen "barriere" for meg å bestige Storen, men jeg kommer bestandig til å bruke tau på enkelte partier der.

Å redusere Storen til ditt nivå på vegne av alle andre, kan ikke være gjennomtenkt, i beste fall ubetenksomt.

Når jeg gikk på Dyrhaugsryggen og Dyrhaugstind så var det folk som sikret på toppen der også, de sto og skalv og tviholdt på tauet, mens andre gikk forbi og lurte på hva de drev med. Det virker som om folk er lært opp til å ikke konsentrere seg når de går på topper, og med en gang det blir det minste luftig så roper de på tau??

Når folk skjelver og tviholder på tauet tror jeg absolutt at de kan trenge sikring. Dette har med mestring å gjøre. Alle har ikke det samme mestringsnivået som deg.

Forøvrig var det bra å høre at du starter tidlig på dine soloturer. Da minimaliserer du i alle fall risikoen. 8)

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo presisert mange ganger at jeg ikke ser noe galt i å sikre, det virker som om dere overser det. At folk stort sett ville kunne klatret Heftyes uten sikring er vel en grei mening vel, det ligger ikke noe annet i det enn det som står der, at mange vil klart det altså, generelt ville de som går på Storen klart det. At folk velger å sikre er helt greit for meg det, hvor mange ganger må jeg si det? Og at det skaper en gal signaleffekt å snakke om solering uten sikring har jeg liten tro på, når folk kommer til Heftyes vil de ikke prøve å gå usikret grunnet det de har lest av mine innlegg her på forum, det er jeg helt sikker på, det ville i så fall være å undervurdere folks vurderingsevne fullstendig.

Poenget er ikke å gå usikret bare for å gå usikret, jeg finner det friere, en deilig følelse å slippe tauet, samt at det er mer praktisk og det går kjappere. Jeg gikk ikke Heftyes første gang jeg var der usikret, men jeg stusset når jeg kom opp, "var det ikke verre"?Jeg nevner Dyrhaugstind og folk som klamret seg til tauene der samt folk som gikk forbi og lurte på hva de drev med, dette er en observasjon, det var slik det var, og jeg tror som Julia skriver at flere av dem kanskje hadde et snev av høydeskrekk, men den kan overvinnes, det finnes måter å bli kvitt den på, kanskje de holdt på med et slikt kurs da, hva vet jeg.

"Å redusere Storen til ditt nivå på vegne av alle andre, kan ikke være gjennomtenkt, i beste fall ubetenksomt." Det er jo feil, jeg reduserer ingenting jeg, jeg mener jo bare det at de fleste ville klart en ting, at de selv velger å gjøre noe annet er helt greit for meg, og jeg ler ikke av de av den grunn, nå har jeg presisert det enda en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo presisert mange ganger at jeg ikke ser noe galt i å sikre, det virker som om dere overser det.

Nei, ingen som overser det. Men du vinkler det feil. Det er ikke bare ikke galt, men overhodet fornuftig å sikre, ja det bør i aller høyeste grad gjøres.

Sånn som du skriver det, kan man jo gjøre det dersom man er så pysete. Du nærmest oppfordret folk å gå der usikret og stole mer på konsentrasjonen.

Det kaller jeg uforsvarlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere av dem kanskje hadde et snev av høydeskrekk, men den kan overvinnes, det finnes måter å bli kvitt den på, kanskje de holdt på med et slikt kurs da, hva vet jeg.

Tull og tøys. De holdt nok helt sikkert ikke på med kurs der, det kan du tro meg. Det var folk som har blitt ført opp og som ble overrasket av hvor utsatt det var der, enkelt og greit. For dem var nok turen på en måte ødelagt; redselen var større enn opplevelsen, det kan du tro meg. Har du først begynt å skjelve, da er det alvorlig!

Grenser kan tøyes, høydeskrekk kan reduseres og til en viss grad trenes bort, hos noen mer, hos andre mindre. For min del kommer jeg alltid å beholde den vonde følelsen, det å ikke like meg på utsatte steder, forbunnet med en indre anspenning som ødelegger enhver glede over turen så lenge den værer. Det som føles som utsatt blir kanskje forskyvet etterhvert, men helt borte blir det aldri. Og har du først fått skjelven i kroppen, ja da er plutselig også enkelte passasjer etter den vanskelige som du nettopp la bak deg vanskelige. Balansesansen er forstyrret, det tar langt tid før du tørr å reise deg opp igjen, selv om veien videre er planke. Det sitter igjen lenge.

Bare det å være innbunnet i tauet kan gjøre hele forskjellen. Da er man ikke redd for å dette i døden lenger dersom man skulle feile, og alene denne tryggheten gjør an man ikke feiler. Man stoler på utstyret, og bare dette medfører ofte at man har den tryggheten slik at man egentlig ikke trenger utstyret. Igjen - det sitter alt i hodet.

Ja, det tar lengre tid med sikring. Men har du ikke tid til sikkerhet, så ikke legg ut for akkurat den turen. Velg noe lettere og kortere. Men ALDRI sløyf med sikkerheten!

Vær glad og ydmyk for at du ikke eier høydeskrekk og at du kan ha gleden over å slippe løs tauet - men ikke misjonær det bort. Jeg ønsker deg mange flotte soloklatreturer og at instinkten din om steder du tror du klarer usikret aldri kommer til å ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen som overser det. Men du vinkler det feil. Det er ikke bare ikke galt, men overhodet fornuftig å sikre, ja det bør i aller høyeste grad gjøres.

Hva som er fornuftig og hva man bør gjøre går ikke an å diskutere. Til det er folk forskjellige. Ikke er det fornuftig å ferdes i trafikken heller. Mange hundre blir drept hvert år. Det vil alltid være en risiko for å bli rammet.

La folk få gå usikret dersom de har kompetanse til det. Hva man BØR gjøre....du får ulike svar, alt etter hvem du spør. For meg er basehopping galskap, men jeg syns det er greit å gå usikret på potensielt farlige/utsatte steder dersom jeg føler jeg behersker situasjonen. Magefølelsen bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er fornuftig og hva man bør gjøre går ikke an å diskutere.

Når det gjelder klatring og sikkerhet så finnes det overhodet regler. Særlig når du kan sette andre i fare med dette.

Sikkerhet i fjellet er viktigere enn den enkeltes adrenalinbehov.

Det har også med ansvar å gjøre.

Selvfølgelig går grensen for sikringsbehovet ved klatring forskjellige steder, og for noen begynner den lenge etter Storen, for noen lenge før.

Og hvorfor jeg sier dette er fordi jeg mener at de fleste som går på Storen lett kunne ha gått Heftyes, som meg, uten å sikre. Det handler bare om å konsentrere seg skikkelig på det man gjør.

Det er noe jeg - med denne formuleringen som står her - nærmest oppfatter som om alle som sikret der var feiginger og som oppfordring til folk å teste grensene sine mer. Det er jo bare å konsentrere seg skikkelig!

En hver er selv ansvarlig for sitt liv, og er frie til å ta de sjansene de føler for. Men i det øyeblikket det er en ørliten sjanse for at du med dette setter andres liv i fare også, er det forbi med dette.

Når Lyngve feier over Skagastøls- og Stggedalsryggen alene og usikret med snø på eggen, så er han også fri til å gjøre det, og fri til å berette om det her i forum.

Men han har på ingen måte gitt uttrykk for at det var noe mange andre hadde klart like lekende lett som han selv - tvert imot, han frarådet andre å ta denne turen under slike forhold. Det ligger en forskjell i holdningen her som er åpenlyst.

Det er en forskjell mellom å gjøre oppmerksom på vanskeligheter (selv om man akkurat har klart de) og det å feier de under bordet med å si det er så lett der, at sikring er helt unødvendig bare man konsentrere seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder klatring og sikkerhet så finnes det overhodet regler. Særlig når du kan sette andre i fare med dette.

Sikkerhet i fjellet er viktigere enn den enkeltes adrenalinbehov.

Det har også med ansvar å gjøre.

Når noen i utgangspunktet finner det forsvarlig å ferdes usikret bør det være uproblematisk for redningsgrupper å ta seg fram sikret. Ikke det at det skal være noen hvilepute, men det er et fakta. Da er jeg mye mer skeptisk til f.eks basehoppere som henger høyt oppe i fjellveggen......

Uhell kan skje på flat mark. Faktisk har jeg selv hatt mitt eneste uhell/nesten-uhell i storblokket steinur, ved at en steinblokk på flere hundre kg bikket og jeg holdt på å få den over meg.

Selvfølgelig går grensen for sikringsbehovet ved klatring forskjellige steder, og for noen begynner den lenge etter Storen, for noen lenge før.

Nettopp :!: Det var jo det diskusjonen startet med, en som mente at det ikke var nødvendig å sikre opp Hefteys. Jeg har ikke vært der, så jeg skal ikke uttale meg. Men det hadde vært artig å prøvd... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen som overser det. Men du vinkler det feil. Det er ikke bare ikke galt, men overhodet fornuftig å sikre, ja det bør i aller høyeste grad gjøres.

Sånn som du skriver det, kan man jo gjøre det dersom man er så pysete. Du nærmest oppfordret folk å gå der usikret og stole mer på konsentrasjonen.

Det kaller jeg uforsvarlig!

"Sånn som du skriver det, kan man jo gjøre det dersom man er så pysete."

Hva? Har jeg skrevet eller gitt uttrykk for det? Jeg har ikke nevnt ordet pysete, eller noe i den leia i det hele tatt. Du trekker deg selv opp og kommer med usannheter, grunnet ditt eget sinne over at noen solerer virker det som. Jeg syns ikke det er tøft å gå usikret, jeg sier bare at mange ville klart å gjøre det i Heftyes hvis de konsentrerte seg riktig, og da uten å være redde. Å la folk få tenke selv er utrolig viktig, hvorfor skal man alltid oppfordre til alt mulig? Kan de ikke gjøre seg opp en mening selv? Og legg merke til at jeg ikke oppfordrer folk til å gå usikret, men jeg tror mange ville klart det, det er forskjell.

Noen går hele livet å tror Besseggen er så bratt at de ikke klarer det, og de kommer seg derfor aldri dit, men fortsetter å trave dalelangs, tenk deg den flotte utsikten de går glipp av. Mange tror Storen er så uoverkommelig at de ikke tenker på den som oppnåelig i det hele tatt, og dette fordi folk skravler om at det er så farlig, luftig og bratt osv osv. Storen er helt grei den, derfor lurte jeg også på om det var noen av de andre av toppene som var verre enn Storen a letteste vei.Det har ingenting med uansvarlighet å gjøre i det hele tatt.

"For min del kommer jeg alltid å beholde den vonde følelsen, det å ikke like meg på utsatte steder, forbunnet med en indre anspenning som ødelegger enhver glede over turen så lenge den værer."

Skal du gå hele livet med denne følelsen da? Har du virkelig bestemt deg for det? Hvorfor gjør du ikke noe med den slik at du kan få en god og sikker følelse også på litt mer utsatte steder? Du går jo glipp av så mye når du finner deg til rette med den vonde følelsen.Man har jo ikke tau med seg på alle turer, og det kan jo hende at det dukker opp et sted i fjellet man kunne tenke seg å få sett utsikten fra ikke sant? Du skal ikke sløyfe sikkerheten, men du kan lære deg opp til å bli sikker. Det er ikke snakk om noen misjonering, det er heller en tro på at mennesker klarer å bli bedre i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.