Gå til innhold
  • Bli medlem

Trist hendelse fra gamle dager


ods

Anbefalte innlegg

På turer over Rundkollen på Romeriksåsen har jeg ofte lurt på hva denne inskripsjonen som bildet viser, betyr. Den viser jo et kors og årstallet 1929 som kunne tyde på en ulykke. Nylig fikk jeg dette bekreftet av min sønn som hadde lest en artikkel om dette i Varingen, lokalavisa for Nittedal/Hakadal. En liten gutt på rundt 10 år skulle en dag på høsten gå i møte med sin far som drev tømmerhogst inne på åsen. Ulykkeligvis hadde de omgått hverandre og faren visste ikke at gutten var gått ham i møte. Da mørket falt på og kveldskulden satte inn, kunne gutten ikke finne tilbake. Et par dager senere ble han funnet ihjelfrosset inne på Rundkollen. Det er så trist å tenke på hvor forferdelig denne gutten måtte oppleve de siste timer av sitt korte liv.

post-66-13347466224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å måtte begrave et av sine barn må vel være noe av det verste som kan ramme et menneske.

Det forstår man ofte ikke før man får sine egne barn.

Selv har jeg et søskenbarn og en svigerfar som fikk oppleve dette, og for meg står dette som noe av det verste som kan ramme meg.

Det må vel også være helt i mot naturens orden.

Jeg har, som medlem av Røde Kors Hjelpekorps, flere ganger vert med på å lete etter barn som har vert savnet.

Noen har jeg vert med og finne i god behold og andre ganger har utfallet vert det verst tenkelige.

I begge tilfeller har jeg også hat anledning til å opservere foreldrenes reaksjoner og det har bare bekreftet min oppfatning av hvor verdifulle barna våre er.

Så pass godt på barna dine, og ikke minst på deg selv. Du er også sansynligvis noens barn.

Jeg mistet min far da jeg var bare 12 år, og det var en opplevelse som har fulgt meg resten av livet.

En liten historie:

I andre verdenskrig, etter et av de første engelske flytoktene over kanalen hvor det var kamper mellom tyske og engelske fly , ble en engelsk jagerpilot intervjuet av en jurnalist.

Et av spørsmålene var om han hadde skutt ned noen tyske fly, og det hadde han. Han ble da også spurt om hva han tenkte når han så at det tyske flyet styrte brennende i havet under ham. Piloten tenkte seg om noen sekunder og så sa han:

"Han hadde sikkert en mor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den steinen mener jeg å huske også fra en tur kona og jeg var på Rundkollen da vi bodde i Nittedal. En utrolig trist histore bak den inskripsjonen ja! :D Gjør direkte vondt å tenke på hva denne gutten har gått igjennom. Det samme med hans far og mor, og famile. Det er neimen ikke rart vi er redd for våre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.