Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan klatretau skal jeg skaffe meg?


Bjørn-Even

Anbefalte innlegg

hei, jeg har såvidt begynt litt med klatring i tau med hovedfokus på fjellklatring men også topptauklatring da jeg ikke er i fjellet 24/7.

det jeg lurer på er om jeg skal skaffe meg et: HELTAU(kan brukes til topptau, ledklatring og rapell), HALVTAU(for å klatre på dobbelt tau, og lengre rapeller hvis 2mann har tau også, men etter hva jeg har forstått kan man ikke bruke halvtau til topptau?)

BEAL JOKER(halvtau OG heltau, har hørt at det kan være litt tricky å bruke det til topptauing)

kan man ikke bruke 2 heltau dobbelt? kan man ikke rapellere på 2 skjøtede heltau?

hvis man kan bruke 2 heltau dobbelt og man kan rapellere på 2 skjøtede heltau så ville jeg MYE heller kjøpt et heltau på rundt 9,5mm pluss minus. fordi jeg da kan bruke det til topptauing også.

noen som har lyst til å hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du kan fint rapellere på to skjøtede heltau. i utgangspunktet kan du bruke to heltau til alt sammen, men da de er tyngre og tykkere så er det jo mer slitsomt, og du får mer taudrag. derfor er litt tynnere og letter tau å foretrekke til lengere fjellruter.

mange (meg inkludert) syns likevel det er greitt å starte med et 9,5 mm allround tau slik som du sier. og så får du heller be en kamerat dra med seg et tau også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med heltau er at fangrykket er større, og derfor blir belastningen på sikringene større, noe som taler for halvtau når man klatrer på kiler.

Om du i tillegg bruker de dobbelt, så blir jo fangrykket enda større, så ved bruk av to heltau må du i allefall bruke de som halvtau og ikke dobbel/tvilling.

Et heltau på 9,5mm krever også at du som sikrer har god kontroll, i allefall ved lengre fall på sportsklatring. Ved topptauing går det nok greit. Men et 10+ mm tau er nok å anbefale om du ikke har sikra særlig mye. Selv liker jeg best 10,2mm til sport, og 8mm til fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med heltau er at fangrykket er større, og derfor blir belastningen på sikringene større, noe som taler for halvtau når man klatrer på kiler.

Om du i tillegg bruker de dobbelt, så blir jo fangrykket enda større, så ved bruk av to heltau må du i allefall bruke de som halvtau og ikke dobbel/tvilling.

Et heltau på 9,5mm krever også at du som sikrer har god kontroll, i allefall ved lengre fall på sportsklatring. Ved topptauing går det nok greit. Men et 10+ mm tau er nok å anbefale om du ikke har sikra særlig mye. Selv liker jeg best 10,2mm til sport, og 8mm til fjellet.

Hei og takk for svar(til deg og jarmol).

jeg skjønte ikke helt hvorfor et heltau på 9,5 meter krever god kontroll av sikrer, til forskjell fra et 10mm tau? kan du forklare det?

det viktigste er at jeg får nok info til at jeg finner et tau som er best egnet for mitt bruk: alt fra topptauing, led, rapeller og helst egnet til å skjøte med andre tau ved lange rapeller.

håper drømmetauet finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmetauet finnes, men kanskje du må ha flere drømmetau :shock:

Svar på ditt siste spm angående mm på tau og sikring:

Jo mindre diameter på tauet jo mindre friksjonsoverflate jmfr bremsen, dvs jo tynnere tau jo "vanskeligere" å bremse (spesielt hvis tauet får fart og derfor viktig å ha teknikk for å unngå dette) Det var en litt lite vitenkapelig måte å forklare det på,

På selvlåsende bremser a la Gri-Gri/Cinch (som du ikke bør bruke på naturlig sikring) er det anbefalt minimumstykkelse på tauene, dette bør du også ta hensyn til dersom du har tenkt til å bruke slike bremser på bolteklatring.

Det er også stor forskjell på klatring i fjellet, dersom du primært skal bruke det for å sikre deg opp på diverse 2k der sikringen er viktigere enn selve klatringen og vanskelighetsgraden og dessuten avstandene du må sikre er korte (ofte 10-30 meter) så bør et tau på 10,2-10,5 fungere ypperlig. Taudrag føles heller ikke som et så stort problem hvis avstandene er korte. 10,2-10,5 er oså tykkelsen som vil egne seg best for den delen av klatringen du kanskje vil bruke mest (bolt) så lenge du ikke bor i fjellheimen. Men du kommer da ikke utenom at rappellene evt blir kortere (så lenge noe andre ikke bærer et lignende tau i sekken på oppturen)

Jeg er som knadne og bruker 10,2-10,5 som heltau og 8 mm i fjellet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på ditt siste spm angående mm på tau og sikring:

Jo mindre diameter på tauet jo mindre friksjonsoverflate jmfr bremsen, dvs jo tynnere tau jo "vanskeligere" å bremse (spesielt hvis tauet får fart og derfor viktig å ha teknikk for å unngå dette) Det var en litt lite vitenkapelig måte å forklare det på,

akkurat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du i tillegg bruker de dobbelt, så blir jo fangrykket enda større, så ved bruk av to heltau må du i allefall bruke de som halvtau og ikke dobbel/tvilling.

PS. Halvtau og dobbelttau er to uttrykk for samme sak. Tvillingtau er noe annet. Så det du mente var antakelig "så ved bruk av to heltau/dobbelttau må du i allefall bruke de som halvtau/dobbelttau og ikke som tvillingtau."

Ellers, forklaringer på hvilken type tau man bruker til ulike klatreformer finner du her:

http://www.bealplanet.com/portail-2006/index.php?page=type_corde〈=us

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.