Gå til innhold
  • Bli medlem

Byfolk/bygdefolk i fjellet (utskilt)


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Denne tråden er utskilt frå "Et par spørsmål (om topper i Jotunheimen)"

Ragnar

Moderator

Jeg har heller aldri vært begeistret for Uladalen...

Jeg vet ikke om vi byfolk er mer "fremmede" enn bygdefolk overfor fjellet. Mitt inntrykk er at det er utrolig få "innfødte" som er mye i fjellet.

Derfor er jeg litt lei den stadige hakkingen på byfolk som er i fjellet, hadde det ikke vært for dem ville ikke Jotunheimen vært noen nasjonalpark, hadde det ikke vært for dem ville vi hatt heis til Galdhøpiggen osv.

Poenget er bare at jeg tror mange av oss "fremmede" har et nærere forhold til f.eks Jervefonni enn mange av menneskene som vedtar hvilken målform som skal tas i bruk på kartene. Med det mener jeg at for oss som har vært mye i fjellet, lært navn og høyder, er det litt irriterende når folk går inn og retter på deg bare fordi du er fra byen og ikke har det nyeste kartet! Vi må da få lov til å kalle toppene hva vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Poenget er bare at jeg tror mange av oss "fremmede" har et nærere forhold til f.eks Jervefonni enn mange av menneskene som vedtar hvilken målform som skal tas i bruk på kartene.

Dette er jeg enig i. Jeg kommer nettopp fra Leirdalen (30. august), og der så jeg stort sett bare biler fra Oslo/Bærum/Asker. Ikke at det overrasket meg, for det er alltid sånn, pluss noen utlendinger da. Men Lom-registrerte biler skal du lete lenge etter, og jeg tror ikke det er fordi de tar bussen. Jeg tror det er fordi de ikke går så mye i fjellet. De har derimot en veldig hyggelig kafe i sentrum, som serverer herlige retter til slitne fjellfolk som meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg vet ikke om vi byfolk er mer "fremmede" enn bygdefolk overfor fjellet. Mitt inntrykk er at det er utrolig få "innfødte" som er mye i fjellet.

....

Du har rett i at utenbygds folk både bruker og tar vare på fjellområdene langt bedre enn mange innfødte. Og det bør vi respekteres for. På samme måte som vi bør respektere lokalbefolkningens historie og kultur.

At vi ikke ser så mange lokale biler ved fjellheimens innsteg kan vel også skyldes at de er langt færre enn oss, og at de bruker andre innsteg. Det er sjelden jeg parkerer på Frognerseteren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Du har rett i at utenbygds folk både bruker og tar vare på fjellområdene langt bedre enn mange innfødte. Og det bør vi respekteres for. På samme måte som vi bør respektere lokalbefolkningens historie og kultur.

At vi ikke ser så mange lokale biler ved fjellheimens innsteg kan vel også skyldes at de er langt færre enn oss, og at de bruker andre innsteg. Det er sjelden jeg parkerer på Frognerseteren ...

Det er mykje i det paalv seier, at det er ikkje så mange av oss. Ein stor del av vi som bur i Lom er svært glade i fjellet, og brukar fjellet aktivt på mange måtar. Det er nok ikkje så mange i talet som er systematiske toppsamlarar slik som mange her på forumet, men om dei ikkje er systematiske toppsamlarar veit eg om mange som likar å gå på toppturar. Dersom det t.d. er 50 personar som likar å gå på nye fjelltoppar utgjer dette faktisk omlag 2% av innbyggjarane i kommunen - og det er vel ikkje så ille...?

Men hugs at det går fint å vere flinke til å bruke fjellet sjølv om fjellturen ikkje inneheld bretur eller topptur. Mange av vi lokale likar godt å bruke mykje av fjellområda som ligg nærare bygda - utan det alpine terrenget, f.eks område rundt ein del av setergrendene og fiskevatna. (område rundt Tesse, Smådalen, Heimfjellet, Liafjellet osv.) Mange er ivrige jegerar og fiskarar, og da er ikkje det høgalpine terrenget det mest attraktive. Mange brukar også aktivt fjellet som ein del av landbruket, t.d. i samband med sætring og sausanking. Sjølv om dette er arbeid, er det mange som set stor pris på slik form for arbeid, nettopp på grunn av at dei kan vere i fjellet.

Den vidaregåande skulen i Lom har akkurat starta ei eige friluftsline , der dei ynkjer å utdanne folk til yrkesutøving i fjellet, t.d. fjell- og breførarar, leirskulelærarar. Dette kan også vere nyttig rekrutteringsarbeid for Røde Kors, Lavinehundforeininga og den alpine redningsgruppa. Dei fleste elevane er etter det eg kjenner til lokale.

Alt det eg har nemnt nå er også å bruke fjellet......

Når det gjeld å ta vare på fjellområda, er sjølvsagt også eg inne for at mest mogleg skal vere urørt natur. Men noko er viktig å hugse på; her i fjellkommunene er det begrensa med industriarbeidsplassar, og framtidsutsiktene for å vere fjellbonde er heller ikkje så veldig ljose. Det er derfor ikkje så rart at mange ynskjer å bruke fjellområda til noko næringsutvikling. Vi veit at Jotunheimen dreg mange turistar, og dette ynskjer mange å utnytte for å skape fleire arbeidsplassar. (Ja, eg veit at også urørt natur dreg turistar, men vi må forstå bakgrunnen for at nokon tenkjer i dei banene) På same måte forstår eg at dei fleste innbyggjarane i Skjåk Kommune er for ei utbygging av Øvre Otta, sjølv om eg personleg er motstandar.

Det er vel kanskje derfor det er bra at vi har nokon til å halde oss litt i øyra. slik at vi ikkje øydelegg den fjelleheimen vi er så heldige å vere næraste granne til......

Ja, eg veit eg er frykteleg heldig som bur så nær at eg faktisk kan ha ein vanleg arbeidsdag, og reise på topptur etter arbeid. Eg er også mektig imponert over ein del av dykk her på forumet som brukar så mykje reisetid for å kome hit, og ja, dei aller fleste av dykk er nok meire aktive i fjellet enn meg...... (Må få seie til mitt eige forsvar at eg har 3 småungar som krev nøye disponering av fritid)

Blir faktisk litt bortskjemt, kan seie ein kveld " i morgon dreg vi til fjells - hvis det blir fint vær...." (mao, er været litt grått blir eg heime)

Og til slutt - det er klart alle som ynskjer å bruke og å ta vare på fjellheimen skal ha respekt for det.

Helsing Svein

(som håpar på finvær i helga - da skal eg på topptur!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er av den oppfatning at kanskje det er flere fjellvandrere fra Lom og Vågå og Sogn, enn fra Valdres...? Nå provosrer jeg kanskje mange, men det er i hvertfall mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen:

Det er mulig det, men det er en del i Valdres. Jeg kunne listet opp mange. De er for en stor del litt eldre, men for å ta noen så har du Erik Thommessen, kjent (?) forfatter av toppturbøker. Tor H. Skogheim medforfatter i disse bøkene. Marit Nyhagen, første kvinne på alle 2000 metere og en rekke andre samlere av 2000 meterstopper som er mer eller mindre ferdige. Den kjente (?) fjellkunstneren og klatreren Leslie Ayres har også base i Valdres. Et lignende tindemiljø har jeg ikke inntrykk av at man har i Lom eller Vågå eller Sogn for den saksskyld.

Det som naturligvis mangler i Valdres er de store guidefirmaene, men det skyldes litt større avstand til de største breene og bratteste tindene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå er jo Thommessen opprinnelig fra Oslo da! Regner med at han bor i Valdres litt pga. nærheten til fjellet..

Selvfølgelig er det mange "fjellnavn" derfra, f.eks Olav Skattebu.

Likevel føler jeg på mange måter at valdriser generelt er mer glad i motorer, beltebiler og scootere enn folk fra de distriktene jeg nevnte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor møter vi ikke flere fra Heimdal?? Kan ikke skjønne det, hmmm.... Men, Tom: jeg er østlending hvis du lurte på det, og der kommer jo alle fjellfolka fra, eller?? Merkelig det der, hvorfor blir folk som vokser opp på flate østlandet så glad i fjellet som ligger forholdsvis langt unna?? Det må være et alternativ til narkotika :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim

Ok, så du er så uheldig å komme herfra du også. Flyttet i forbindelse med jobb, kanskje? Jeg hadde sikkert ikke fått denne interessen hvis jeg ikke hadde hatt foreldre med hytte i Valdres, og som tok meg med på masse turer. Dessuten er jeg ikke enig med de hippe avisene i at Oslo er guds gave til menneskeheten. Det er rett og slett en deilig følelse hver gang jeg drar derfra...

Det blir en smule teit når folk sitter på kafe og skavler om at det er meningsløst å gå i fjellet :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.