Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg : Jannu vs. Allak


tomjac

Anbefalte innlegg

Etter mye research har nå valget kommet ned til Hilleberg Allak eller Jannu - men jeg klarer ikke å få bestemt meg for vilket av de to som jeg skal velge!! Teltet skal kunne brukes til alt mulig; padling, toppturer, vinterskiturer etc.

En klar forskjell i mellom disse to teltene er hvordan de har løst forteltet. Jannu ha ett fortelt i lengde retningen, mens Allak har to på siden. På toppturene vil jeg tror Jannu er lettere å få plassert pga den avlange formen, mens langs kysten kan det være at Allak vil være enklere.

Har ikke sett de oppslått samtidig, hadde jeg så gjort ville jeg tro at valget hadde vært enklere.

Er det noen som har erfaring med begge eller stått ovenfor samme vurdering som meg?? Alle gode tips mottas!

Kan vel også tilføye at dette teltet blir mer å regne som mitt solo telt da jeg har Keron GT som "familietelt" fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har selv lurt på å kjøpe hilleberg allak og har sett det oppslått. Teltet ser bra ut, men ytterteltene er litt små. De har nok plass til sekk og sko, men jeg er usikker på om jeg ville prøvd å fyre opp primus inne i de.

Jannu har jeg aldri hatt mulighet til å se oppslått, men jeg synes det og virker som er realt telt. Det ene ytterteltet på jannu er større en et på allak, men totalt har allak mer areal i ytterteltet. Jeg synes imidlertid det er vanskelig å bare gå ut fra tallene, og som du sier blir nok valget lettere hvis du kan se teltene. Dersom du bor i nærheten av oslo eller skal dit vil jeg tro at sportsnett butikken har begge teltene inne. I bergen kan platou sport ha teltene inne. (det er der jeg har sett på allak). Dersom du ikke har anledning til å vente kan bildene på www.moontrail.com kanskje være til hjelp:

http://www.moontrail.com/hilleberg-jannu.php

http://www.moontrail.com/hilleberg-allak.php

hilsen Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hatt Jannu i tre sesonger nå og er veldig godt fornøyd. Jannu har en form som gjør det enkelt å finne plass for det på forholdsvis smale plasser, står godt uten bardunering.

Eminent solo- og helårstelt.

Du kan evt. se hva jeg har skrevet om det i denne linken:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14226&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svarene.

Var innom min lokale sportsforretning i dag og han hadde tilfeldigvis Allak inne, men ikke Jannu. Det er i grunn ikke mange Hilleberg telt han har inne så jeg må si jeg var heldig når han hadde Allak. Det sto ikke utstilt så jeg fikk låne det med hjem så jeg kunne få prøvd det ut litt - bra service!!

Så nå ligger jeg i Allak'en på stuegulvet og bare gliser.. :) Må si at dette teltet likte jeg veldig godt, det er bare så synd jeg ikke får gjort det samme med Jannu.

Kan se at formen som Jannu har kan være enklere å finne god teltplass til. Allak'en er tilnærmet sirkulær i "footprint" så det krever sitt, men det er jo ikke noe i veien for å ha en stein e.l i forteltet bare det er flatt der innerteltet står.

Ser også fordelen med to fortelt spesielt om man er to på tur. Som du Mads også påpeker har Allak totalt sett mer fortelt areal enn Jannu. Jannu har i tillegg veldig slak fortelt duk noe som igjen gjør effektivt areal enda mindre.

Allak har perfekt høyde i innerteltet, mens Jannu er 5cm lavere. Form og fasong på innerteltet til Allak liker jeg også veldig godt. Kan de 5cm som Jannu er lavere få teltet til å virke mindre selv om innertelt arealet er noe større??

De sterkeste argumentet for Allak sånn jeg ser det nå er den ekstra fortelt plassen og de ekstra 5cm i takhøyde. Mens for Jannu må det være "form og fason" noe som gjør den enklere å plassere i ulendt terreng og at den nok tåler mer i ekstrem vær (får det inntrykket fra Hilleberg.se og andre tester/erfaringer jeg har lest).

Hmmmm dette var ikke lett - men jeg tror ikke jeg gjør noe dårlig valg om jeg kjøper Allak uten å se på Jannu.. Får sove på det i natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har fått med deg de viktigste forskjellene mellom Allak og Jannu. Har brukt Jannuteltet til Martin M alene og på tur sammen med han. Har selv "Allak-kopien" Nanok ArxicsDuo, og har sett nøye på Allak på tre teltutstillinger (Arxcis mangler noen vesentlige detaljer).

Jeg er noe høyere enn Martin (jeg er 187cm). Jannu er derfor litt for lav for meg (bruker Exped Downmat som bygger 9cm, men selv uten er teltet litt lavt). Jannu er hakket råere som ekstremtelt. Teltet er lavere og enda mer aerodynamisk formet. Allak har til gjengjeld to innganger og størrre fortelt samlet. Kan bekrefte at den ene veggen på Jannu skråner såpass at teltet oppleves som mindre enn Allak. Allak veier 100g mer, og opptar et større areal. Samme hvilket du velger vil du få et godt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Etter å ha lest tester og tråder på nettet falt valget på Hilleberg Allak. Kriteriene var: 1. Lett å slå opp alene i sterk vind. 2. Kunne brukes som solo telt 3. Ha plass til to 4. Muligheter for godutlufting!! Vurderte både Jannu og Soulo fra Hilleberg, men da vektenforskjellen mellom de rene solo teltene og et konfortabelt 2 mannstelt er ca en halvliter med øl valgte jeg å gå opp i vekt. Bruker Allaken som et tre sesongers telt, men har satt det opp i sterk kuling (da ser man at pluggene som føger med blir "pinglete") To åpninger som gir en super utlufting ble tungen på vektskålen - Kompisene mine i svalbard 3 måtte rømme ut av teltet klokken 5 om morgenen - da lå vi med full gjennomtrekk og sov!! Bildet tatt i slutten av mai - midnattsol her oppe i nord...

post-5172-13347464063_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vurderer selv disse teltene, men er "bortskjemt" med Helsport sine store fortelt, der fyring er ganske trygt, spesielt om vinteren da man kan lage en praktisk kuldegrop, samt enda ha et helt kjøkken der fremme. Men at dette er topptelt, Jannu og Allak, er det ingen tvil om!

(Offtopic)

Jeg har selv bodd i nord i mange år, og har kartene for der du bor. Drømte i årevis om tur dit, men ble aldri noe av, for mange vann, så liten tid :) Skal jeg opp dit så tar jeg kontakt.

Flott fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det Allak på meg - enda ett telt i Hilleberg "familien" min.. Har Keron 4GT fra før.

Tror jeg har gjort rett valg selv om jeg ikke fikk sett Jannu "live". Ulempene til Allak er mindre viktig for meg enn ulempene jeg mener Jannu har.. Fikk også en veldig god deal på Allak'en han hadde inne (tror han var redd for å "brenne" inne med den!!).

Da blir det fisketur i nytt telt på meg i helga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt telt. :)

Vi valgte samme modell fra Hilleberg da vi kjøpte nytt telt i starten av juli, og etter to ukesturer så langt kan vi ikke si oss annet enn kjempefornøyde med teltet. Har ikke blitt satt på de store utfordringene værmessig så langt (nordlandssommeren har vært herlig :) ), men feelingen med teltet er svært god.

På plussiden nevnes:

- Svært raskt og smidig oppsett/nedpakking (selv madamen greide det på egenhånd :) )

- Gode luftemuligheter

- To store teltåpninger. Begge store nok til å sitte to i hvis en f.eks vil nyte mat, utsikt, ly for vinden etc på samme side

- God sittehøyde i teltet

- Enkelt å finne teltplass pga liten "footprint"

Det største usikkerhetsmomentet da vi vurdete om Allak ble rett for oss, var om forteltene var store nok til huse sekk, klær, fjellstøvler ol. Vel det er ikke mer plass enn nødvendig for å si det sånn, men alt gikk inn i teltet uten at det gikk ut over plassen i innerteltet.

Innerteltet fungerer forøvrig som en behagelig dobbeltseng med to stk exped dowmat, og det er plass til overs i hver ende.

Legger med et stemningsbilde fra siste tur:

post-2561-13347464145_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.