Gå til innhold
  • Bli medlem

Sjokkerende kaldt i fjellet


Erling12

Anbefalte innlegg

Annonse
De to neste nettene er det spådd henholdsvis minus 10 og minus 11 grader på Galdhøpiggen. Vi snakker om midten av juni. Jeg er i sjokk og vantro.

På en måte er det bra, for da slipper vi å treffe så mange kaklende kvinnfolk der oppe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk på den "globale oppvarmingen".

Jeg skal gi en kort forklaring på hva som har skjedd. Som de fleste sikkert har oppfattet, har de vestlige kapitalistlandene med USA i spissen sluppet ut så store mengder klimagasser, at jordkloden har blitt overopphetet. Vi husker vel hetebølgen vi fikk sommeren 2008, med 40 varmegrader fra juni til september, og ny rekord i antall tropenetter ved Færder. Denne hetebølgen smeltet ned 20 % av Antarktis, som medførte en strøm av kald vann med kurs sørover, der den stoppet Golfstrømmen, slik at vi fikk oppleve 4 uker med 20 minusgrader i februar iår. Dette er ny kulde-rekord siden vi startet med værobservasjoner på 1700 tallet, og naboen min hevdet at det ikke har vært så kaldt her i Tønsberg siden forrige istid, som var for 10 000 år siden. Som de fleste sikkert merker, er årets juni den kaldeste i historien, med 10 minus på Galdhøpiggen, og et snitt på kun 8 pluss hjemme hos meg når jeg kjører på jobben hver morgen. Vi står nå muligens foran en skandale av dimensjoner hvis naboen min har rett i sin påstand om at USA og Russland har samarbeidet om en kunstig oppvarming av globen, slik at dem kan dyrke korn i Alaska og Sibir, samtidig som alle dem muslimske landa som ligger ved ekvator, vil bli en ubeboelig ørken. To fluer i en smekk. For vårt eget vedkommende skal det bli spennende å se om Galdhøpiggen får kystlinje og skog om 20 år, eller om det blir en isørken enda kaldere enn idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to neste nettene er det spådd henholdsvis minus 10 og minus 11 grader på Galdhøpiggen. Vi snakker om midten av juni. Jeg er i sjokk og vantro.

Ja du er vel i sjokk over at det finnes breer på norske topper også? Det må være relativt ofte kuldegrader for at breer skal dannes. Målestasjonen på Fanaråki (2062moh) ligger ikke så langt unna (målestasjonen er desverre nedlagt). Gjennomsnittstemperaturen fra tidligere tidsserier er under 0 i juni. Jeg siterer fra Daneviks fjellbok:

"På Fanaråki har det vori målt ned i 8 kuldegrader - utan at vi kan kalle det nattefrost. Då er det snakk om gjennomkald luft som blæs inn fra nordvest, ..."

Barske menn som ofte frekventerer slike topper vet da at det kan være kaldt på toppene? Eller er er det bare frosne kvinner på Kredtur som legger merke til kulda? Dessuten er det jo bare spådommer. Er de fra Yr er de jo ikke til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert flere enn meg som har opplevd dette på 2000 metere om sommeren. Hva med 1.8. 2007 ? Da var det mange minusgrader på rundt 1000 moh, så direkte sjokkerende er vel dette ikke ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.