Gå til innhold
  • Bli medlem

GPSamøbe søker hjelp


Anbefalte innlegg

Joda jeg har en gammel Garmin i båten, og en Nüvi i bilen

Tenkte å skaffe meg en sånn lettpraktisk håndholdt "kartplotter" for turbruk,

Ikke for at jeg ikke kan kart og kompass, men fordi det er enkelt og kjappvindt.

Spørsmålet er duger denne

Garmin GPS Etrex Legend HCx

Lenke til den

http://www.kartbutikken.no/produktdetaljer.php?visprodukt=8824

Hva slags kart skal man bruke. Skjønner at sjøkart gjør deg dårlig i terrenget, ut over det er jeg blank.

Hvor ubrukelig er basekartene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den gps´en er konge, må nesten sei det siden eg har den selv. Batteritiden er blandt dei beste. Basekartå er kun brukenes til å se kor norge ligge :D Kan bruke både landkart, bilkart,båtkart kan legges inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Etrex Vista(Legend med høydemåler og kompass) selv og den fungerer greit.

Den har ikke minnekort(noen år gammel) så det blir litt lite kapasitet.(x versjon har minnekort).

Ser dog at den blir treg med de nyeste kartene.

Men den er liten og har god kapasitet på batteri.

Hvis det ikke er noen særlig endringer på samme modell i dag kontra at den har støtte for minnekort ville jeg nok kanskje tenkt i retning av Colorado eller Oregon. Dyrere ja men de er og raskere på de nyere kartene.

Evt kan du skaffe eldre versjoner av kartene på Etrex.

Er ikke så stor forskjellig på de egentlig.

Kart til terreng heter Topo. Kart til bil heter City Navigator, kart til sjø heter BlueChart.

Det meste kan og skaffes "under bordet" har jeg hørt fra noen på jobben. Men det blir jo opptil hver enkelt å kjøpe kart eller "låne" de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis tok en test med HCX og 60CSx på tur i skog. CSx er uovertruffen når det gjelder dekning og presisjon i skog eller i kupert terreng. Jeg ville uten tvil lagt noen kroner til i potten og kjøpt en 60 CSx i stedet for HCx. CSx har som kjent en liten ekstern antenne og jeg tror det er denne som gjør utslaget.

Jeg har ikke erfaring med de andre nyere modellene men ser at de er en god del tyngre enn 60CSx, som er den letteste av Garmin sine modeller - om vekt skulle bety noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på det? :)

Spec tilsier at 60 CSx har 5 timer mer enn HCx (25 kontra 30 timer)

Eg bøye meg i støvet , var inne på belanor

18t ved vanlig bruk(60csx) Opptil 25t(etrex legend)

Men så har 60csx Kompass og høydemåler utenom. Det bruke mer strøm. Kan sikkert slås av for å spare. Foskjellen er bare at med kompass, kan du stå i ro og ta ut kursen. Men trøbblet er vell du må kalibrere det, sånn av og til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har legend. Funker som juling. Det anbefales å kjøpe topo adventurekart pga muligheten til å se profil. Karta er skamdyre, men du kan laste dem ned fra piratebay. Anbefaler å kjøpe stort minnekort. Selv har jeg 4GB.

Lykke til med valget. Garmin er nok vanligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten noensom vet om min BilGarmin Nüvi kan ta topokart eller sjøkart?

Ikke at jeg har tenkt å bruke den i terrenget, bare rein nysgjerrighet

KOmmer vel litt en på alder på den.

Tur gps har som regel funksjoner for bil og båtkart i tillegg.

Har Gramin XT på mobilen. Den er for bilnavigering men tar og kart for topo og båt.

Dog er det ikke like mange funksjoner i den mot topo og båt som på en vanlig gps.

De får nok inn kartene på den men hvilken funksjoner du har tilgjengelig er jeg ikke sikker på.

Les manualen og sjekk evt med Garmin. Ville sjekket før jeg evt kjøpte topokart, de koster jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for all expertise så langt.

Teller på knappene om det blir Legend eller 60CSX.

Prisforskjellen er jo marginal.

Er det noen grunn til IKKE å velge 60csx ?

1) 60 csx er litt større og mer klumpete og derfor litt mer kluss å ha i lomma.

2) Den lever ikke fullt så lenge på et sett batterier som Legend

3) Knappene er ikke fullt så lett tilgjengelige med en hånd. (Men med en gang du skal montere den i bilen, på båten, på sykkelstyret eller lignende er det bedre med knapper på framsiden igjen)

Jeg ville gått for 60 csx.

--

E.R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.