Gå til innhold
  • Bli medlem

Natt-temp i Alta-området/Vidda


Gjest Lisa86

Anbefalte innlegg

Gjest Lisa86

Det er mulig jeg blir å studere friluftsliv i Alta til høsten, og jeg lurer da på hvor kaldt det kan bli på nattestid i områdene rundt Alta/Finnmarksvidda om vinteren... Jeg har en Tyin Winter-sovepose, som jeg har brukt både i telt og snøhule på Vestlandet (Sogn og Fjordane). Jeg fryser ganske lett, og er redd for at jeg blir nødt til å skaffe meg en varmere pose til vinteren i Alta :?

Noen formeninger om dette? Noen tips til god sovepose til vinter i nord, som ikke er for dyr for en student?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Temp der oppe har jeg ikke snøring på, men skal du ha mye varme pr krone bør du vurdere Denali. Jeg vet ikke om noe annet som kan måle seg til den prisen. Prøvde varmeste til Helsport men den var litt dyrere, og maken til møkkapose er det lenge siden jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Temp der oppe har jeg ikke snøring på, men skal du ha mye varme pr krone bør du vurdere Denali. Jeg vet ikke om noe annet som kan måle seg til den prisen. Prøvde varmeste til Helsport men den var litt dyrere, og maken til møkkapose er det lenge siden jeg har vært borti.

Denali 5-season var eneste jeg fant. Det stod at det var den samme som tidligere Denali Arctic... Men -17 som komforttemp for damer virker litt lite...? :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alta er ikke så gærnt, men vidda er ille kald.

Ned mot -50

Lær vinterlivet der oppe

Ring forsvaret og spør grensejegerne om utstyret deres for vinterovernatting

De kan

var grensejeger for 3-4 år siden, og vi hadde ikke noen annen sovepose vi enn hva som er standard andre steder i forsvaret. svær jævel som så vidt gikk i nederste rommet i reconpacken. husker ikke noe navn eller benevnelse på posen, men det var en slik dobbel en som ble festet sammen med borelåser av ulik farge. posen var varm nok den, men ble det fyrt primus hele natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror ikke du skal henge deg for mye opp i de angivelsene der. Det er en meget varm pose, det kan jeg garantere deg. Dessuten er det 10 grader lavere enn den du har. Mange andre produsenter måler ikke og oppgir ikke i så konservativ scala.

Her er et lite bilde hvor det er godt og varmt nede i Denali :D Åpen Tyin 5s ved siden.

3118_182924775242_557640242_6545962_653108_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Hm, såg egentlig ganske deilig ut :lol:

Ja, ti grader varmere enn den jeg har, men så regner jeg med at det er kaldere på vidda enn i Sogn og Fjordane også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86

Hm, jeg er egentlig litt skeptisk til romslige soveposer. Større plass å varme opp :lol: Men som du sier, god plass til klær... Men synes prisen på den var veldig grei i forhold til mange andre med samme komforttemp... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med mindre du skal gå for dun til 3 ganger prisen er dette etter min mening det beste du kan velge.

Eneste alternativ i rimelig nærhet prismessig er Helsport sin varmeste 3 lags med kombo mye syntet og et lite dunlag.

Men den er meget knotete å ta seg inn og ut av med alle lagene og glidelåsene, og den er enda en kilo tyngre og har et perverst stort pakkvolum. Mine små cent for hva det er verdt.. :lol:

Her er et kosebilde til hehe:

3118_182924735242_557640242_6545957_270171_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa86
Hva med Isbjørn Jan Mayen? Den er ikke så dyr og så kan en få den sydd etter mål...

Hm, de har jeg ikke sett før. Selges de kun fra nett? Når det står at den kan leveres uten glidelås, vil det si at det kun er "hull" øverst som man må krype nedi, at det kun er snøringer? Blir ikke det veldig knotete? Ser at prisen ikke er så verst med glidelås 70 cm heller :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, de har jeg ikke sett før. Selges de kun fra nett? Når det står at den kan leveres uten glidelås, vil det si at det kun er "hull" øverst som man må krype nedi, at det kun er snøringer? Blir ikke det veldig knotete? Ser at prisen ikke er så verst med glidelås 70 cm heller :lol:

for å sitere zappfe:

"det er bedre å krype ned i ti minutter og sove i ti timer, end å lægge sig på ti sekunder for derefter å sove i ti minutter."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har nettopp tilbragt et år på friluftsskole i Alta selv så jeg kan kanskje bidra.

Om du har Tyin Winter(har forresten denne posen jeg og) ville jeg ikke anbefalt å kjøpe Denali og heller ikke noen annen ny vintersovepose. Den holder til ganske mye og om du vil ha det varmere vil jeg heller anbefale å kjøpe en tynn sovepose å putte inni som forsterkning. Det vil da bli en varm løsning og du har to soveposer du også kan bruke hver for seg. Det blir gjerne også enklere å frakte enn en gigantisk vinterpose som f.eks. Denali. (Problemet blir dog mindre om en benytter pulk.) Selv har jeg falt for dobbeltpose systemet og brukte en Ajungilak Taiga Summer inni en Ajungilak Ascent 3-season denne vinteren og var aldri kald. Med å bruke en vinterpose i stedet for en tresesongs vil det naturlig bli enda varmere. En annen stor styrke er at løsningen varmer mer pr. gram du bærer med fordi du får et ekstra luftlag i mellom de to soveposene og løsningen er ikke så trang og knotete som det høres ut som(var sekptisk fram til jeg prøvde jeg også). Du vil også få hjelp til å fylle tomrommet som fort kan oppstå mellom deg og posen om den ikk fylles helt ut, noe som i hvert fall jeg kjenner som et problem fra Tyin Wintern, slike punkter stjeler varme.

Angående temperatur så er det ikke ille i Alta. De er først lengre innover vidda mot Kauto og slikt det jevnlig blir 30-40. Det vanlige i vinter var minus ti-femten sjelden over minus fem eller under minus tyve

vil det si at det kun er "hull" øverst som man må krype nedi, at det kun er snøringer?

Det stemmer vel.

Høyskolen har vel ikke så mye opplysninger på nett, men Øytun har. Det vi gjorde var i blant mye likt som høyskolen i følge folk som har gått begge. Sjekk ut:

http://oytun.no/index.php?side=utstyrstips&fag=4

Hadde forresten noen av de som underviser på høyskolen som vikarer i blant. Topp folk! Gled deg til Alta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, de har jeg ikke sett før. Selges de kun fra nett? Når det står at den kan leveres uten glidelås, vil det si at det kun er "hull" øverst som man må krype nedi, at det kun er snøringer? Blir ikke det veldig knotete? Ser at prisen ikke er så verst med glidelås 70 cm heller :lol:

Er kun hull øverst da, ja. Posen blir noe varmere uten glidlås, men det blir litt mer knotete å legge seg. Jeg har den med 70 cm glidlås og er godt fornøyd, men jeg har ikke prøvd den på det kaldeste enda da... Lå i den senest i påska, det var vel minus 5 - 6 på natta og da ble det såpass varmt at jeg endte opp med å ligge i boxer og t-skjorte med snøringa åpen rundt hodet :lol: Posen virker å være av bra kvalitet og prisen er ganske behagelig i forhold til mange lignende poser... Det står noen utstyrsrapporter om soveposen her på forumet og Lars Monsen har skrevet om posen i Villmarksboka. Jeg bestillte min på nett og det tok ikke mange dagen før den kom med Posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Like viktig som en god og varm sovepose er jo underlaget. Kjøpte nettopp Exped downmat 9dlx, overnattet ute i helga. Sinnsyk komfort, sov bedre enn hjemme i senga. Leverandør lover isolering ned til -38. Underlaget veier ca 1,2kg, tar lite plass når komprimert.

Støttes! Er akkurat kommet hjem fra 9 dager i Femundstraktene der jeg brukte Downmat 9 dlx, slo leir over røtter og ujevnheter og lå som en greve og sov :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare mangle når liggeunderlaget koster nærmere 2000... !

Jeg nøyer meg med vanlig skumplast. Funker fint.

Skumplast fungerte utmerket da jeg var yngre. Nå tar jeg med meg downmaten selv på lettvektsturer, der samlet utstyr er under 12kg. Tror det er en av mine beste investeringer i turutstyr. Downmatene er ofte på salg til under 1000-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng med liggeunderlagene. Det hjelper lite med en varm pose hvis man ikke har isolering mot bakken der dunen blir trykt sammen til noen millimeter. Støtter de som nevner Exped downmat. Kjøpte et 7dlx i vinter. Har enda til gode å prøve den på noe kaldere enn -10, men så langt er jeg veldig godt fornøyd.

Dobbelposetrikset er også smart. Da har man et større bruksområde. En vinterpose uten glidelås kunne jeg f.eks. aldri brukt hvis det er fra null grader og varmere. Det hadde blitt altfor varmt.

Tyin er jo bra varm (og tung :twisted:) i utgangspunktet, og en lett sommerpose, en fleecepose eller lignende inni den vil gi ekstra varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.