Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport Trollheimen/Alta X-Trem fiberpose - Neeesten der. Alternativer?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg har siklet litt på Helsport Trollheimen eller Alta X-Trem som vinterpose i syntfiber primært for vinterturer med pulk. De er tilnærmet like, med noe annet vanntett yttermateriale i fotenden på Trollheimen bare.

Når beskrivelsen sier "ny Rago-passform" og bilder av begge ser ganske Rago-ish ut var jeg ganske håpefull.

På helgetur til Svalbard, på selveste Black Friday snublet jeg over Trollheimen X-Trem til en temmelig fin pris. En av posene var jo på kjøpelisten - Så hvorfor ikke. Det ble kjøp. Rullet den kjapt ut på hotellsengen senere på kvelden og fant ut at dette IKKE er samme passform som Rago X-Trem som jeg liker så godt. Veldig mye trangere rundt benene. En sideliggers mareritt. I tillegg så luktet den nye posen svette (!). Etter litt faktisk research ser jeg jo at Rago-posen spesifiseres til 85cm bred, og Trollheimen/Alta X-Trem er på 80...

Heldigvis hadde jeg mulighet til å gå innom butikken i dag for å returnere posen. Det viste seg så at på kvitteringen står det at butikken kun gir tilgodelapp på samme butikk (som kun finnes i Longyearbyen) ved retur. Kynisk, men sikkert en god grunn bak det for å unngå at retur misbrukes av turister på korte turer. Greit nok, jeg tok til takke med en i hvert fall helt ny pose sv samme modell som ikke lukter svette og får heller selge den hjemme (hint: se Finn. Trekker gjerne av noen hundrelapper for noen fra forumet).

Såå til det jeg egentlig åpnet tråden for: Finnes det gode vinterposer i kunstfiber som er "Rago X-Trem" type romslig? God hette, varmekrage og snurpemuligheter er et must.

Ser at Isbjørn er meldt flere steder, men de oppgir ingen EN 13537 gradering av posene sine (Bjørnøya, Jan Mayen), kun anektdotiske -14- og -22 grader i komfort. Hvordan er romsligheten i de uten å skreddersy?

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
sneakyowl skrev (6 timer siden):

Ser at Isbjørn er meldt flere steder, men de oppgir ingen EN 13537 gradering av posene sine (Bjørnøya, Jan Mayen), kun anektdotiske -14- og -22 grader i komfort.

Jeg har ikke erfaring med Isbjørn selv, men posene deres er testet av Sintef tilbake i 1997, og temperaturgrensene er derfor satt på bakgrunn av tester med 6 menn + 6 kvinner kun iført truse/BH/finlandshette (altså ikke ullundertøy slik standarden bruker, om jeg husker riktig). Totalt 96 overnattinger i kuldekammeret. Så rent anekdotiske kan de vel ikke sies å være, selv om de ikke er utført iht. standarden. Det står mer om gjennomføringen på linket side, og Sintef er jo i høyeste grad en seriøs aktør. De målte vel både hudtemperatur og kjernetemperaur på testpersonene, blant annet, samt at det ble brukt en dukke med måleinstrumenter ut fra det jeg ser. Og subjektive uttalelser fra forsøkspersonene, som jo kanskje gir et bedre bilde totalt sett enn standarden, selv om det er vanskelig å sammenligne.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med Isbjørn selv, men posene deres er testet av Sintef tilbake i 1997, og temperaturgrensene er derfor satt på bakgrunn av tester med 6 menn + 6 kvinner kun iført truse/BH/finlandshette (altså ikke ullundertøy slik standarden bruker, om jeg husker riktig). Totalt 96 overnattinger i kuldekammeret. Så rent anekdotiske kan de vel ikke sies å være, selv om de ikke er utført iht. standarden. Det står mer om gjennomføringen på linket side, og Sintef er jo i høyeste grad en seriøs aktør. De målte vel både hudtemperatur og kjernetemperaur på testpersonene, blant annet, samt at det ble brukt en dukke med måleinstrumenter ut fra det jeg ser. Og subjektive uttalelser fra forsøkspersonene, som jo kanskje gir et bedre bilde totalt sett enn standarden, selv om det er vanskelig å sammenligne.

Ja joda, det er helt sikkert en seriøs test - Men som du sier så blir det lite å sammenligne med. Men om posen funker dritbra uansett så er det ikke noe poeng å sammenligne heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørn Jan Mayen funka for Lars Monsen under Kanada på tvers. Aldri lest at noen har frosset i dem og det til tross for at det virker å være mange uerfarne soveposebrukere som går for disse posene (bortsett fra Lars Monsen da).

Hatt Jan Mayen selv også. God å ligge i, men min var sydd på mål. Skulle jeg hatt syntetpose til vinterbruk igjen ville nok Isbjørn vært mitt valg. 

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbjørn Jan Mayen har en oppgitt bredde på 88 cm, hvilket er relativt bredt. Legge imidlertid merke til at enkelte soveposer er konstruert av flere paneler (feks. overdel, underdel, sidedel) hvilket betyr at det er mer hensiktsmessig å oppgi omkrets ("girth") og ikke bare bredde på overdelen/underdelen. 

Det er flere produsenter som ikke EN-tester ekstremposene sine, så Isbjørn er ikke alene. Selv om konstruksjonen og materialene varierer (og vil påvirke komforttemperaturen), vil vekten på materialene i stor grad bestemme isolasjonsevnen (siden fiberisolasjonen utgjør brorparten av vekten). Derfor vil du kunne få en idé om komforttemperaturen på en pose ved å sammenlikne posen med en annen med tilsvarende vekt. For dunposer er det lettere, og man kan sammenlikne dunspenst og fyllvekt.*

*

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke legge for mye vekt på temperaturgrenser her. De funker sikkert kjempebra. Det gjør sikkert Trollheimen og Alta X-Trem også. Cruxet er passformen. Jeg er 183 cm / 80 kg, så "helt midt på", men foretrekker å kunne bevege og snu meg inne i posen slik man kan på Rago X-Trem.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Jan Mayen. Posen er laga romsleg nettopp med tanke på at det er ein ekstrem pose, som skal kunne romme ekstra lag med kle osv.

Eg synest det var ein god pose, men litt for romsleg til meg i std.storleik. Solgte den for nokre år sidan. Meinar også at det var posen @Virmai alle år brukte til kiden i oppveksten. Påliteleg og hardfør.

Kjøpte i år ny syntetpose. Valget stod mellom en Jan Mayen i mindre storleik (tilpassa meg) og ein Mountain Equipment Aurora VI som er smalare i utgangspunktet. Når eg fann den siste for 2400 kr i outleten til Brukås sport endte eg med den, med pris som det eigentleg einaste utslagsgivande. Hadde eg fått Jan Mayen rimeligare hadde det blitt den.  

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.