Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin 60csx minnekort


Anbefalte innlegg

Har en liten utfordring når det gjelder GPS'en min. Den har 64 Mb minnebrikke og det er noe for lite.

Jeg har et 8 Gb minnekort av samme type som hører til en telefon som jeg ikke bruker, men Garmin støtter maks 2 Gb. Finnes det noen utvei her? Kan man formatere det ned til 2 Gb f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 60CSx og bruker et 4GB SDHC.

Hvis den ikke finner kortet prøv med firmwareoppdatering. Mulig det kan hjelpe.

I praksis et det ikke nødvendig med så store kort da det finnes en maksverdi på antall kartruter som kan overføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 60CSx og bruker et 4GB SDHC.

Hvis den ikke finner kortet prøv med firmwareoppdatering. Mulig det kan hjelpe.

I praksis et det ikke nødvendig med så store kort da det finnes en maksverdi på antall kartruter som kan overføres.

Kan du bruke alle 4 GB da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si - når jeg setter inn kortet på 8 Gb tryner GPS'en fullstendig. Har ikke sett noe så merkelig, men selv når jeg tar ut batteriene vises skjermbildet "søker etter satelitter" :) nesten som magi... funker uten strøm...

Det var ingen dum ide å kjøpe en ny brikke nei, men synd å ikke bruke den jeg har.

De 2 brikkene ser akkurat prikk like ut av merket Sandisk. For å spørre dumt: Er det forskjell på Nokia sin minnestandard og SDHC? Kan sikkert finne det ut ved å google litt, men kanskje folket vet..? Kan man reformatere til SDHC?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke alle 4 GB da?

Kult, Da støtter den jo SDHC og i teorien da så bør den også støtte det 8GB SDHC kortet..

kjiver: Formater kortet i pcn din (vet aldri med nokia..) og forsøk å oppgradere firmwaren på gps`en din. Hvis den faktisk støtter dette så er jo det bare å pøse på med kart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at en eller annen firmwareoppdatering ga støtte for større kort, mulig at jeg husker feil.

Men: kople opp GPsen mot Pcen og slå den på

Start "WebUpdater" og se om det er nyere software tilgjengelig.

Grunnen til at jeg satte inn SDHC var at det var et bomkjøp til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett noe så merkelig, men selv når jeg tar ut batteriene vises skjermbildet "søker etter satelitter" :wink: nesten som magi... funker uten strøm...

Dersom GPS'n er kobla til ein pc med usb, vil GPS'n bruke strøm frå usb, og fungerer då utan batteri. Kan det vera magien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom GPS'n er kobla til ein pc med usb, vil GPS'n bruke strøm frå usb, og fungerer då utan batteri. Kan det vera magien?

Neida - det må være en intern "kondensator" eller noe i skjermdriveren, som gir strøm.

Er det noen mulighet for å få GPS'en opp som en egen stasjon når man kobler den til USB - for formatering av kortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen mulighet for å få GPS'en opp som en egen stasjon når man kobler den til USB - for formatering av kortet?

Ja. I ein eller annan meny (Eg har ikkje pgs'en her, så eg tar det frå hugsen) finn du grensesnitt, der kan du velge mellom NMEA og ein garminprotokoll og anna, både på seriell og usb. Nederst på den sida, er det eit valg for usb-masselagring. Då fungerer gps'en som ein kortlesar, og du kan formatere, sikkerheitskopiere (fortrinnvis i motsatt rekkefølge) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg måtte jo prøve dette og kjøpte meg derfor et 8GB miniSDHC kort.

Etter å ha forsøkt meg litt frem noen dager nå konkluderer jeg med følgende.

- Man kan maksimalt laste inn 2 GB med kart på Garmin GPSMap 60CSx.

- Mapsource har en begrensning på 4 GB på kart programmet vil forsøke å legge inn på en GPS.

- Inntil 2 GB med kart på ett 8GB miniSDHC kort går bra på Garmin GPSMap 60CSx.

Med andre ord:

Det er ikke noen vits i å kjøpe større minnekort enn 2 GB til Garmin GPSMap 60CSx, man får ikke utnytte mer enn 2 GB uansett hvor store kortene er.

Både Mapsource og Garmin GPSMap 60CSx ble oppdatert til siste software før forsøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker jeg deg rett når jeg sier at du fikk 8Gb kortet til å funke uten noe fuzz, men at det kun var mulig å bruke 2 av de 8 Gb på kortet...?

Ja, det er akkurat det jeg har kommet frem til etter å ha prøvd meg frem med dette de siste dagene.

Det tar noe tid å prøve fordi det tar bortimot en evighet å laste inn kartene før det feiler. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gikk bra, jeg kan bruke alle kartene på GPS'en. Har 3,6 GB med kart på min Garmin GPSMap 60CSx nå.

Trikset var å laste kartene direkte på minnekortet uten å gå veien om GPS'en.

Da kan man laste inn 4 GB med kart.

(4 GB er en begrensning i Mapsource.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.