Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kniv


123hjk

Anbefalte innlegg

Annonse

Samekniv åttetommer med fingervern er min favoritt. Funker som juling og koster godt under tusenlappen. Sikkert noen som er mer fancy, men jeg er fornøyd med min. Styrken til samekniven ligger i den allsidige bruken. Det at denne har fingervern er en trygg idiotsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har personlig en samekniv og er godt fornøyd med den! Det som jeg tror er viktigst når du kjøper kniv er å finne en som passer godt i hånden. Da vil du være tryggere når du bruker kniven og jeg tror du får et bedre forhold til kniven, selv om den kanskje ikke er dyr og fancy.

Samtidig må du bestemme deg for hva den skal brukes til. Dersom du alltid har med en øks på tur er det gjerne unødvendig med blad på 8 tommer eller større. En del "taktiske" kniver levers med serratert blad som i tillegg er farget mørkt matt. Dette har helt sikkert sin bruk i enkelte situasjoner, men for vanlig friluftsliv tror jeg det er bedre med en blankt blad som gir litt refleksjon da det vil gjøre det lettere å finne kniven hvis du skulle miste den. Det serraterte bladet tror jeg og man trenger sjeldent.

Det har jo og en hvis signaleffekt å ankomme turisthytten med taktisk kniv i en svær kydexslire knyttet til låret fremfor en litt med tradisjonell kniv i en fin slir av lær.

Så mitt råd er å tenke ut hva du vil bruke kniven til og så gå en runde og kjenne på et par kniver for å finne den som passer hånden din best.

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere finnkniva, ( samekniv på søringspråk), og de er uten fingervern. Fikk min første finnkniv i 1985, en 7 tommer. Jeg var da 8 år og har brukt kniven mye sommerstid og har enda 10 fingre i behold. Så det er en kjempegod brukskniv, og den sitter godt i slira når den ikke har fingervern. Affeksjonsverdien begynner og bli så høy på min kniv at jeg er litt redd for å miste den på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om og kjøpe en ny kniv.

Jeg har sett på kniven til cold steel, srk(survivor rescue knife)

Er det noen som har erfaring med denne :P:P

Cold steel har vistnok byttet stål til en lavere kvalitet de siste årene, og er ikke det de engang var. Google dette selv.

Jeg har hatt en SRK siden '92, og har brukt den til førstegangstjenesten og HV øvelser, men det er ikke kniven jeg velger til vanlig turbruk. SRKen har holdt seg godt disse årene den har hengt i GRU'en - Sannsynligvis fordi det er finnkniven eller multitool som blir brukt.

Fällkniven F1 / S1 er bedre alternativer en SRK i dag, jeg holder en knapp på F1 pga hendig størrelse og større praktisk nytteverdi enn en stor "tacticool" kniv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :roll:

Jeg har ingen erfaring med cold steel, men jeg kan anbefale deg å kjøpe Brusletto. Brusletto har god kvalitet på knivene sine og det skal mye til for at den ruster. Det er mange forskjellige typer å velge mellom, så du burde se hvem av typene som passer best i hånda di og hva slaks bruk du skal ha den til. Den Brusletto typen jeg liker best er Brusletto Bamsen. Hvis du skal kjøpe deg en knivsom er billig og bra så anbefaler jeg deg og kjøpe Bruslettokniven. Den kan brukes til alt, den har et bra håndtak og den er robust.

Du får mye for pengene hvis du velger Brusletto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Har S1 selv. Meget godt fornøyd. Valgte den istedenfor F1 da jeg heller tar med en mindre kniv dersom jeg ikke forventer å få mye bruk for kniv i det hele tatt. På lengre turer - spesielt i lavlandet/skog - sverger jeg til den kraftigere S1.

/TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste norskproduserte slirekniver er bra både hva kvalitet og brukervenlighet angår. De fleste "nybegynnere" har en tendens til å kjøpe kniven for stor. Tenk på hva den skal brukes til. Rustfrie Morakniver er et fantastisk redskap. Jeg har slike kniver liggende over alt. I bilen, i verktøykassen, i fiskeskrinet, i ryggsekken etc. I båten kan det vær praktisk å ha et par slike kniver festet på strategiske steder. For ikke å snakke om seilbåt. Plutselig trenger man en kniv til for eksempel å kappe et tau som setter seg fast og da er det bare å snu seg rundt og gripe kniven. Disse knivene er billige, skarpe og nesten vedlikeholdsfrie.

En gang kjøpte jeg en kniv med følgende råd skrevet på esken: "Do not use a knife for what there is other tools".

Kanskje noe å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om og kjøpe en ny kniv.

Hvilke(n) kniv har du nå? Hvilke(n) er det du faktisk bruker?

Hva er du fornøyd med? Hva skulle du gjerne sett var bedre?

Skal du virkelig investere i en god kvalitetskniv ville jeg tatt meg god tid... bruk en mora i mellomtiden :wink:

Er du helt fullstendig i beit så er det ingenting som slår pris/kvalitetsforholdet til gode gamle mora. Et sted mellom 50 og 150 kroner finner du den varianten du liker best (ulike håndtak, slirer, litt ulike ståltyper), selges over alt der de selger byggevarer og verktøy. Den kan du bruke mens du funderer på hva den optimale kniven din skal være. Hverken knivene eller slirene er vakre, men dette funker for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dra på Clas Ohlson å kjøp en frost mora viking for 39,-.. mye kniv for en femtilapp :wink:

Jeg er faktisk helt enig i dette utsagnet. Vi ser hele tiden søken etter de flotteste og dyreste alternativene, mens saken er at denne kniven gjør nytten. Har hatt en drøss med kniver opp gjennom årene, den ene flottere enn den andre. Nå har jeg morakniv. Fungerer som bare det. Når de er blitt sløve, kaster jeg den og kjøper ny. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk helt enig i dette utsagnet. Vi ser hele tiden søken etter de flotteste og dyreste alternativene, mens saken er at denne kniven gjør nytten. Har hatt en drøss med kniver opp gjennom årene, den ene flottere enn den andre. Nå har jeg morakniv. Fungerer som bare det. Når de er blitt sløve, kaster jeg den og kjøper ny.

Å kaste en kniv etter hvert som den blir sløv mener jeg er en "bruk og kast-holdning" som vi burde holde oss for gode til innenfor friluftslivet. Da synes jeg det er bedre å kjøpe en av de rimelige Brusletto-modellene(f.eks. Bruslettokniven til 299,- på magasinet.no) eller tilsvarende. Da får man en kniv som også gjør jobben og som man antageligvis vil beholde lenger. Skal ikke så mange Mora-kniver før det er tjent inn. Eventuelt kan en jo ta seg bryet med å sette opp Moraen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år brukt en tollekniv som jeg har laget selv. (ikke smidd sleve bladet selv) Denne har en kraftigere og bredre rygg på bladet enn de fleste fabrikkproduserte kniver. Dette gjør den bedre å bruke (spikking etc) etter min mening. Pleier å ha med en liten sveitsisk armekniv som supplement. Egentlig aldri følt behov for noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munin -

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...|... ... ... ... ... ... ... ... .._,,-~~~-,-,,_

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...|... ... ... ,,---,,_... ...,-~",-":__-,: : :"-,:::"'~,,

.,,-~~--,, ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...|... ... ,~": : --,,:"~,,-"::::/:,-". . ."'~-,,: \,::::_,,"~-,,

/: : : : : : :"'~-,,... ... ... ... ... ... ... ... ... |... ... /: : : : :~"'\,: \::__/:|o--,,. . . . .\,: ¯¯: : : : : :"-,

\: : : : : : : : : : :""~,,... ... ... ... ... ... ... |... ... .\: : : : : :,,-"~": : : "'~~-,:"'~-,,_|: : :,-"¯¯¯¯"-,:lol:

.'~,: : : : : : : : : : : : :"'~-,,_... ... ... ... ...|... ... .."-,_: ,-" : : : : : : : : : : : "~,--~": : (o~--,,_. . |:)

... ."'~-,,: : : : : : : : : : : : :"-,~--,... ... ... |... ... ... ...,/: : : : : : ,,--,-,~-,,: : :"~-,,: : :"~,___:"-/,/__

... ... ...,"~"~--,,_,,-~"`"`": : "-,::"'~~--,,_..| ... ... ... ..|: : : ,: :,-". ,-"./. . . ."-,,_: : :"~-~": : : :"'-,,~,:"-,,

... ... .,/: : : : --,,:): : : : : : : : :"-,,::::::::::::"~--,,_... ... \: : :|: /. .,/. . |. . . ,-".|. "~,,_____,,,,,__:\: : : : |

... ... .|: : : : : : : "|: : : : : : :,: : : :\:::::::::::::::::::::"'~~-,,"-,:|: |. /. . . .|. .,-". . |. ,-"'. \. . .,/|. . . .",:\: : ,/

... ... ..\, : : : : : ,/ : : : : : : :|: : : ,/::::::::::::::::::::::::::::::::::"\: "-,,___,\,/___,,\/___. |,-". |. . . ,/.|: |,~"

... ... ... ",-,,,__/: : : : : : :,/,_~"-:::::::::::::::::::::::::::::::::::::"-,,____,, : : : : : : : : : "'~,,,/.,,~". ,/: /

... ... ... /: : : : :"-,,___,,-": : ,"-,-:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::'\: : : : : : : : : : : : : : : "-"__,-":,-"

... ... ... '\,_: : : : : : /-,,___,,"~-----~~~~,~---,,__::::::::::::::::::::::|: : : : : : : : __,,--~"~,,___,,-"

... ... ... ... ."'~---~"... ... ... ... ... ... ...|---~"::::"'~-::::::::::::::::,/: : : : : : : : : :\"~,,

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .|::::::::::::::::::::::::::::,,": : : : : : : : : : : |:::::"-,,

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .|:::::::::::::::::::::::,,-": : : : : : : : : : : : :,|:::::::::"-,

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .|::::::::::_,,,--~~": : : : : : : : : : : : : : :,/::::::::::::::\,

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .|----~~" : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :,/::::::::::::::::::\,

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... .|: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :,-,"::::::::::::::::::::::\

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |: : : : : : : : : : : : : : : : : : : _,,~"SL'\,::::::::::::::::::::::\

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |: : : : : : : : : : : : : : : : :,,-"... ... ... .\:::::::::::::::::::::::\

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... |: : : : : : : : : : : :_,,--~"... ... ... ... ...\:::::::::::::::::::::::\

man kaster ikke kniver for de er sløve...

skamme seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man hele tiden ikke skal hive seg over de dyreste alternativene.

Moraknivene er grei å skjærpe opp, men på grunn av stålet er det vanskelig men kan gjøres noen ganger. Når det er utslitt kjøper man ny. Hvis man er forsiktig så kan disse knivene faktisk vare i mange år. Jeg har hatt en del brusletto og helle kviner som ikke har holdt like lenge som moraknivene.

Vil bare sette litt fokus på at det er mulig å komme unna med rimeligere alternativer. :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal man altid kjøpe? kan du ikke lage selv er mye rimligere også, prøvde det før jul og er nermest avhengi, har faktis begynt og bare ta med meg kniven jeg har lagd selv på tur nå. den andre kniven ble faktis ferdig for en time siden. en annen fordel er at du kan designe skaft og slire ettersom hvordan du selv vill ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kansje vare litt,, :lol: vet ikke ??

Jeg utforder deg til å slite ut en morakniv med normal bruk og pleie.

Selv bruker jeg en hellekniv fordi jeg er glad i pene ting, den ligger bedre i hånden og alt det der. Men ikke undervurder mora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det beste stålet er ikke nødvendigvis det som ruster minst! En god kniv har herdet står i eggen og mykere jern/stål rundt. Eggstålet er sprøere, men får en bedre egg som står lenger, men det er samtidig utsatt for hakk.

Jeg synes også Moraknivene er konge. Når det gjelder holdbarheten på dem så skal man bruke dem vanvittig mye for å slite dem ut. Eggstålet går ikke så langt inn i bladet som på en del håndsmidde kniver, men de tåler å sette opp ny egg utrolig mange ganger.

Jeg har også en håndlaget vanvittig flott kniv fra Setesdal. Jernet i bladet ruster lett på denne fordi det er lite herdet, men det er sånn det skal være på en slik kniv. Min jobb er å holde den ren og skarp.. Men aller mest bruker jeg allikevel Moraknivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kniv kalt falken i rustfritt stål, og en samekniv. De ligger innerst i ett skap og blir aldri brukt.

Har også ett par Mora kniver, og mer kniv for pengene skal man lete lenge etter! Varer lenge!

Siste 5-6 åra har jeg brukt en liten kniv som heter "viking".

Ikke noe fancy med denne, får ikke stort enklere kniv.

Ikke rustfri, men MEGET bra stål i denne.

Gjorde ett par søk men klarte ikke finne denne til salgs noe sted..

Jeg bruker kniv til å rense fisk, spikke småflis og lignende. Foretrekker helt klart at kniven er liten.

Har alltid med en sag, og iblandt øks. Men til småved duger viking kniven som øks også.

På lange turer pleier jeg ha med noen dråper olje så den ikke skal ruste, og en liten fingerbryne fra gerber for å holde den skarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.