Gå til innhold
  • Bli medlem

Til Tindane i Sauda 8. august-08


Kaare_70

Anbefalte innlegg

I Sauda er det 3 topper over 1500 moh, nemlig Kyrkjenuten (1602 moh), Søre Tinden (1564 moh) og Inste Tinden (1527 moh). Alle ligger i en fin hestesko rundt Slettedalen/Berdalen i rimelig avstand fra Rv. 520 mellom Sauda og Røldal. Det er en populær tur å gå over alle tre toppene for de sprekeste skiløperne i Sauda, og de er det som kjent mange av.

Jeg hadde gleden av å bestige Kyrkjenuten på ski fra Indrejorda i Slettedalen en vakker maidag i 2000. Tindane derimot, lot vente på seg helt til 2008 etter et mislykket forsøk på ski fra brøytestasjonen ved Breiborg i mai et par år tidligere.

8. august 2008 låg vær- og familiesituasjonen til rette for et nytt forsøk på Tindane, denne gang nokså behagelig fra dammen ved Nedra Sandvatnet på ca. 1020 moh. Fra dammen bar det rett opp lia over noen bratte sva før jeg kom innpå de uendelige snøfennene opp mot 1500 moh og topplatået. Dette snørike året kunne jeg hatt god bruk for stegjern og i alle fall isøks på de bratte og til dels glatte fennene, men etter mye svetting kom jeg greit opp på topplatået. Her var det endel tverrformasjoner som måtte omgås, men etter en drøy time fra dammen stod jeg på Søre Tinden, 1564 moh. En ny Rogalandstopp over 1500 moh, nesten like bra som en ny 2k!

Etter en kort fotopause gikk turen ned lia mot Istjørna. Det var tydelig at kraftutbyggingen til Saudefaldene pågikk også i dette området, for et transporthelikopter surret opp og ned flere ganger mens jeg var i området. Og ganske riktig, da jeg kom ned til den antatt ganske så villmarkspregede Istjørna, så var det etablert brakkerigg der, med anleggsarbeidere i full sving. Ingeniørene hadde nok sett på kartet at et borehull eller en liten demning ville gi noen skarve kW ekstra. Tragisk!

Etter en kort matbit fortsatte jeg nordover og opp noen fine snøfelt før jeg kom til toppen av Inste Tinden, 1527 moh. Jammen ikke hver dag eller hvert år engang, at jeg får med meg 2 nye Rogalandstopper av slikt kaliber! Det gikk ca. 1 time mellom de to toppene.

Nedturen gikk finslig for seg samme veg som jeg kom, men jeg svingte naturligvis østover og ned mot Nedra Sandvatnet igjen. Drøye 3 timer etter at jeg forlot bilen, var jeg nede igjen. Topp vær, topp tur og 2 topper som kan anbefales på det sterkeste!

Vedlagt følger en uoffisiell liste over Rogalandstopper over 1500 moh (pf ukjent, men >50-100 moh):

Vassdalseggen 1658 moh
Kistenuten 1648 moh
Trollaskeinuten 1622 moh
Breifonn 1616 moh
Snønuten 1604 moh
Kyrkjenuten 1602 moh

Mælen 1574 moh
Søre Tinden 1564 moh
Knoda 1542 moh
Skaulen 1538 moh
Inste Tinden 1527 moh
Fitjanuten 1504 moh

post-763-133474608076_thumb.jpg

post-763-133474608086_thumb.jpg

post-763-133474608096_thumb.jpg

post-763-133474608106_thumb.jpg

post-763-133474608117_thumb.jpg

post-763-133474608128_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Dag,

lista over topper er nok ikke de jeg har vært på, men samtlige over 1500 moh i fylket. Jeg mangler bl.a. Breifonn, så den har jeg planer om å ta fra Blåbergdalen i Røldal. Det samme gjelder Knoda og spesielt Trollaskeinuten, som nok er den av disse toppene som er minst besøkt og ligger totalt utenfor folkeskikken.

Etpar kamerater opplevde det samme som deg på Breifonn, og de var faktisk usikre på om de hadde vært på toppen. Typisk GPS-terrreng, spør du meg. Mener det ligger bilder fra Breifonn på Fjellforum, men er ikke helt sikker. Det er ikke mye igjen av selve breen, vet jeg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.